رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 507844

بعد از پخش گفت‌وگوی زنده با شبکه یک سیما

تیغ فتاح بر چهره سیاسیون

ساعت 24-پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، شنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی در شبکه یک حاضر شد و در صحبت‌هایی بی‌سابقه، درباره املاک و ساختمان‌هایی افشاگری کرد که در دست مسئولان سابق و کنونی و برخی چهره‌های سیاسی یا نهادهایی مانند سپاه ولی امر است و از آنها خواست هرچه سریع‌تر این املاک را تخلیه کنند.

فتاح
در صحبت‌های او هم از رؤسای جمهور اسبق، از هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی تا محمود احمدی‌نژاد اسم برده شد و هم چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند حدادعادل و زاکانی یا معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی. حرف‌هایی که البته بلافاصله با موجی از واکنش، جوابیه و توضیحات همراه شد. پرویز فتاح شنبه‌شب در برنامه «نگاه یک» درباره بازپس‌گیری مستغلات تحت تملک افراد خاص این‌طور گفت: «در روز معارفه بنده در این سمت، گفته بودم برای بازپس‌گیری این املاک و مستغلات اقدام خواهم کرد و به طرق قانونی، دراین‌باره قبل از آنکه ما وارد مراحل قانونی شویم، برخی مانند خبرگزاری ایرنا و دانشکده خبر خودجوش اقدام به واگذاری املاک کردند، اما برخی هم از راه و روند همکاری فاصله گرفته‌اند».
جکوزی در کاخ مرمر
او در بخشی از صحبت‌های خود، بار دیگر به موضوع کاخ مرمر و حضور هاشمی‌رفسنجانی در آن و تغییراتی که در این کاخ داده شد، اشاره کرد و گفت: «کاخ مرمر سال‌ها در اختیار هاشمی‌رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و با همکاری آقای روحانی، کاخ مرمر باز پس گرفته شد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه شود». او در ادامه هم به تغییراتی که در این بنای ارزشمند ایجاد شده است، اشاره کرد و گفت: «بازسازی‌های لازم انجام شد، اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خود نمایی می‌کند؛ زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و... . حال سؤال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده، چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی انجام نشده است؟». البته این اولین‌بار نیست که فتاح به مسئله این کاخ و حضور آیت‌الله در آن اشاره می‌کند؛ او بهمن سال گذشته نیز در یک برنامه تلویزیونی در همین رابطه نکاتی را گفته و با لحنی انتقادی از اقامت ۲۵‌ساله هاشمی‌رفسنجانی در این کاخ گفته بود که واکنش تند محسن هاشمی، پسر ارشد آیت‌الله هاشمی را به دنبال داشت. او در همین زمینه یک نامه هم خطاب به فتاح نوشت و اعلام کرد اگر فتاح سخنانش را تصحیح نکند، او هم صحبتی خواهد کرد و برخی مطالب را خواهد گفت.
انتقاد تند محسن هاشمی
فردای همان روز محسن هاشمی در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» در واکنش به این اظهارات این‌طور توضیح داد: «به نظر من این یک حرکت کاملا انحرافی و تخریبی بود که نباید اتفاق می‌افتاد و معتقدم بحثی که الان مطرح شده، یک‌سری حرف‌های انحرافی است و فقط برای تبلیغات و انتخابات است. من البته فکر نمی‌کنم منظور آقای فتاح تخریب بوده، بلکه از صحبت ایشان سوءاستفاده شده است؛ کسانی از صحبت‌های او برای اهداف خودشان برداشت کردند. این جمله را به نقل از من بنویسید که بعید می‌دانم آقای فتاح قصد تخریب آیت‌الله هاشمی را داشتند یا اینکه ایشان نمی‌دانسته در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی بیست‌وخرده‌ای سال قوه قضائیه در کاخ مرمر بوده و بقیه‌اش هم مجمع تشخیص مصلحت نظام». هاشمی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با «شرق» افزود: «این منطقه پاستور، منطقه حکومتی دوره پهلوی بوده است. منطقه حکومتی قاجار جای دیگری بود، ولی اینجا منطقه حکومتی دوره پهلوی بود. در این منطقه کاخ‌های متعددی هست و تقریبا همه کاخ‌ها ازسوی مدیران جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم همین‌طور است؛ مثلا محوطه ریاست‌جمهوری از قدیم معروف بوده به کاخ سفید؛ ساختمان سفیدی که آقای روحانی الان در آن مستقر است. کنارش یک کاخ دیگری هست که به کاخ قرمز معروف است. یک کاخ دیگر هم هست به نام کاخ شاهپور غلامرضا که قوه قضائیه در آن مستقر است. جایی که آقای جهانگیری مستقر است و هیئت دولت تشکیل می‌دهد نیز کاخ نخست‌وزیری بوده. پایین‌تر از آن که الان شورای نگهبان است نیز کاخ فرح و کاخ‌های این‌طوری بوده است».
فتاح و بازپس‌گیری مدرسه‌های حداد عادل
رئیس بنیاد مستضعفان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه «نگاه یک» شبکه یک صداوسیما به بازپس‌گیری مدرسه حداد عادل اشاره کرد و افزود: «ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره کردند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد. درحال‌حاضر موعد اجاره سر رسیده است و باید تخلیه شده یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم شود که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالا تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به‌صرفه نخواهد بود».‌او با بیان اینکه ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ درحال‌حاضر 200 میلیارد تومان برآورده می‌شود، افزود: «قطعا پس از بازپس‌گیری، این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد. آقای حدادعادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد؛ زیرا این زمین به متراژ هشت ‌هزار متر و منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد؛ به‌همین‌دلیل آقای حدادعادل این ملک 400 میلیاردتومانی را به ما تحویل داد و بدون‌شک هزینه این ملک هم پس از فروخته‌شدن، صرف محرومان و محرومیت‌زدایی خواهد شد».
‌ ساختمان مرکز مطالعات زنان و طلب ۵‌ میلیاردی
بخش دیگری از صحبت‌های پرویز فتاح با ذکر نام خانم‌ها مولاوردی و ابتکار بود؛ دو مدیر زن اصلاح‌طلب دولت روحانی. او در گفته‌های خود به ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان اشاره کرد و گفت: «خانم مولاوردی و ابتکار بابت تخلیه ساختمان بنیاد پنج میلیارد تومان می‌گیرند که این کار تخلف بوده است. پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد؛ اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. آنها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است، باید اجرت‌المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضائی پیدا نکند». این حرف‌های فتاح بلافاصله توضیح و واکنش مولاوردی و ابتکار را در پی داشت. معصومه ابتکار، معاون فعلی رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در توییتی نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام‌بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به مؤسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم و رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد». مولاوردی، معاون سابق، هم در توییتر نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید، در روایت‌های‌تان بیش‌ازپیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود که گر حکم‌ شود که مست گیرند. منتظر جوابیه مستند و مستدل هیئت‌مدیره مؤسسه بمانید. این مؤسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچ‌گونه نفع و مابازای مالی برای اعضای هیئت امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیئت امنای آن هم که اخیرا به‌عنوان عضو آن (از ۱۲ عضو) انتخاب شده‌ام، فقط سالی یکی، دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست!».
‌ملکی که خاتمی تحویل داد و ا حمدی‌نژاد تحویل نداد
فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره املاکی که در اختیار دو رئیس‌جمهور اسبق هم بوده، توضیح داد و گفت: «ملکی در اختیار رئیس‌جمهور اسبق (محمد خاتمی) برای مؤسسه باران بوده است که پیش از تصدی بنده در بنیاد، تخلیه شده بود و در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنجا را به محل قرنطینه بیماران تبدیل کردیم و اکنون هم در اختیار آنهاست؛ اما پس از این مرحله، آنجا را می‌فروشیم. او با اشاره به اینکه مشخص نیست رئیس‌جمهورها پس از پایان کار خود، باید کجا مستقر شوند! به ملکی که سال‌هاست در اختیار محمود احمدی‌نژاد است، اشاره کرد و گفت: «محمود احمدی‌نژاد چندین سال است که در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزارو 800 متر مربع در منطقه ولنجک مستقر است. البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود؛ اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم. از روحیه مردمی احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد». صبح روز گذشته و بعد از بازتاب گسترده صحبت‌های فتاح دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «هیچ‌گونه درخواستی برای دراختیارگرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده است. این ساختمان در آبان 92 با پیشنهاد و دستور رئیس وقت بنیاد و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است. در سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها این دفتر پیشنهاد تخلیه را به مسئولان بنیاد داده؛ اما از طرف آنها تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه داده نشده است. بااین‌حال آمادگی تخلیه را داشته و داریم. کافی بود درخواست خود را به این دفتر اعلام کنند».
‌حتما سراغ زاکانی می‌رویم
رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه حرف‌های خود از یک ملک ارزشمند دیگر یاد کرد که مدت‌هاست اجاره‌اش پرداخت نمی‌شود؛ ملکی که در اختیار مرکز پژوهش‌های مجلس است. او دراین‌باره گفت: «یکی از ملک‌های بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و زمین آن متعلق به بنیاد بوده است و 12 طبقه در آن ساخته شد و مجمع آن را تخلیه کرد و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است». وی افزود: «حتما سراغ زاکانی رئیس جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد. با توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او، تخلیه این مکان باشد تا آنجا را بفروشیم و خرج محرومان و مستضعفان کنیم». فتاح اضافه کرد​: «در کنار آن زمین دیگری متعلق به بنیاد مستضعفان بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک را در آنجا در 9 طبقه ساخته است. آنجا را تحویل گرفتیم اما ساختمان آن، مجوز، پایان کار و پروانه ساخت از شهرداری ندارد و حتی حریم یک مالک خصوصی هم تصرف و اشغال شده است. آنجا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم آنجا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضائی باید درباره آن حکم صادر کند». مجمع تشخیص مصلحت نظام هم صحبت‌های رئیس بنیاد مستضعفان را بی‌پاسخ نگذاشت. مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی‌بر تمرکز امور مجمع(سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم‌له مبنی‌بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مردادماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا گردید. علاوه بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مردادماه ۱۳۹۷ به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا تحویل شد. پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچ‌گونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است. همچنین آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به ادعای پرویز فتاح مبنی‌بر قرارگرفتن کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: درحال‌حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق هم برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است. البته هنوز قسمت‌های جزئی از دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت در کاخ مرمر باقی مانده است؛ بنده درباره سرنوشت سایر بخش‌های این کاخ و اینکه آیا قرار است تبدیل به موزه شود یا خیر، اطلاعی ندارم.
‌ملکی که نیروی دریایی ارتش تخلیه نمی‌کند
فتاح در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سراغ نیروهای نظامی هم رفت و از املاکی گفت که در دست آنهاست. او دراین‌باره هم این‌طور توضیح داد: «یکی از جاهایی که حریف او نمی‌شویم، نیروهای مسلح هستند زیرا قانونا نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم. اکنون یک‌جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریای ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است».
‌ملکی در جماران در دست سپاه ولی امر
رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با تأکید بر اینکه این مکان‌ها مال مردم است و باید به مستضعفان برگردد، افزود: «حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود اما به کجا شکایت ببریم؟». او با بیان اینکه بنده در بنیاد، حافظ منافع مستضعفان هستم و کوتاه نخواهم آمد، اضافه کرد: «برخی‌ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند. اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند». فتاح با اشاره به اینکه علیه این بنیاد فضاسازی می‌کنند، از مردم و رسانه‌ها خواست حمایت کنند.
‌کوتاه نخواهیم آمد
فتاح بعد از این توضیحات بابیان اینکه​ ده‌ها پرونده تشکیل دادیم که در قوه قضائیه در حال رسیدگی است، افزود: «اگر با این روش‌ها به نتیجه نرسیم، کوتاه نخواهیم آمد؛ مگر بنده از بنیاد مستضعفان بروم زیرا این اموال متعلق به مستضعفان است». رئیس بنیاد مستضعفان افزود: «رئیسی، رئیس قوه قضائیه، همه ظرفیت‌های این قوه را به کار گرفته است و شعبه خاصی برای بنیاد در نظر گرفت و آرای خوبی صادر شده است و محکم‌ترین پشتوانه ما هم رهبر معظم انقلاب است؛ زیرا مطمئن هستم ایشان از پیگیری‌های ما حمایت می‌کنند». آن‌طور که پرویز فتاح در این برنامه تلویزیونی گفت هم‌اکنون بنیاد مستضعفان حدود ۱۱ هزار پرونده دارد که در ۶۰ درصد آن، بنیاد شاکی است و در بقیه موارد، طرف مقابل.
‌پلاسکو و اختلاف با شهرداری
قسمت دیگری از صحبت‌های رئیس بنیاد مستضعفان درباره مالیات این بنیاد و عملکرد آن، بانک سینا و مسئله شفافیت در این بنیاد ثروتمند و پولساز بود. او همچنین به مسئله ساختمان جدید پلاسکو که این روزها در دست ساخت است، اشاره کرد و گفت: «در ساخت این ساختمان، ۶۴ درصد پیشرفت داشتیم و به حدود ۳۰۰ نفر کسبه این ساختمان قول دادیم که تا پایان سال بهره‌برداری شود». او ادامه داد: «مطلبی نقل می‌شد که بنیاد در زمینه ساختمان پلاسکو با شهرداری اختلاف دارد. مسائل پلاسکو در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در سطح ملی از جمله معاون‌اول و شورای عالی امنیت ملی مطرح و موضوع آن به مسئله ملی و مردمی تبدیل شد. اکنون تفاهم کردیم و کار به شورای عالی شهرسازی و معماری کشید و در آنجا حد وسط را گرفتند، زیرا پلاسکو نمی‌توانست پارکینگ داشته باشد، چون مغازه‌ها کم می‌شد». فتاح تأکید کرد:​ «همه مغازه‌های پلاسکو را می‌سازیم و تحویل می‌دهیم و شهرداری و شورای عالی شهرسازی هم تأیید کردند و موظف شدیم پارکینگی را که در آن نزدیکی قرار دارد، مقاوم و بازسازی کنیم». او ادامه داد: «بر اساس اعلام شهردار منطقه ۱۲، در مدت یک ماه، پروانه آنجا صادر می‌شود و امیدواریم تا پایان سال به تعهدات خود در پلاسکو عمل کنیم».
آشنا و احمدی‌نژاد
واکنش‌ها به سخنان شنبه‌شب ادامه‌دار است. حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اظهارات اخیر پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نوشت: «‏چه تاریخی بشود تاریخ این بنیاد! فرمودند مستأجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند. اما نفرمودند با آنان‌ که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند، چه باید کرد. و نفرمودند فردای فروش سریع همه اموال و املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود».پس از واکنش دفتر احمدی‌نژاد به سخنان فتاح، دفتر بنیاد مستضعفان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس زودتر دفتر را خالی کنید! در این اطلاعیه آمده است: بنیاد مستضعفان ضمن تشکر از برخورد منطقی و اعلام آمادگی رئیس محترم دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی تخلیه ملک مربوط به دفتر ایشان واقع در منطقه ولنجک تهران، آماده هر نوع همکاری در این زمینه است که منجر به تأمین منافع مستضعفان خواهد شد.با توجه به رویکرد مردمی رئیس محترم دولت‌های نهم و دهم و همچنین نظر به اعلام آمادگی قبلی ایشان در دیدار حضوری با رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان برای تخلیه یا جابه‌جایی از ملک مذکور، خوشبختانه با صدور اطلاعیه دفتر ایشان، امیدوار به همراهی دکتر محمود احمدی‌نژاد در این مسیر انقلابی شدیم.
بنیاد باران: اظهارات فتاح ناقص و شبهه برانگیز است
‌به گزارش امتداد بنیاد باران در اطلاعیه‌ای به اظهارات اخیر رئیس بنیاد مستضعفان واکنش نشان داد. بخش‌هایی از متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
رئیس بنیاد مستضعفان که به مناسبت یک‌ساله‌شدن مدیریتش بر این بنیاد در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافته بود، درباره املاکی صحبت کرد که با آنکه متعلق به «بنیاد مستضعفان» است ولی همچنان در دست نهادهای نظامی، حاکمیتی و... قرار دارد. او همچنین به موضوع ملکی که برای مدتی دفتر کار سیدمحمد خاتمی محسوب می‌شد، اشاره کرد و گفت: «این ملک که برای مؤسسه باران بود قبل از حضور من در بنیاد مستضعفان تخلیه شده بود و بعد از کرونا با همکاری وزارت بهداشت و درمان آنجا را تبدیل به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی کردیم و الان هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است». متأسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه‌برانگیز است. چراکه در همان سال‌ها اعلام شد ملک مذکور از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سیدمحمد خاتمی قرار گرفته و به هیچ عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است. حال مشخص نیست چرا مجددا چنین ادعایی از سوی عالی‌ترین مقام بنیاد مستضعفان در فضای رسانه‌ای تکرار می‌شود.‌این در حالی است که بنیاد باران از ابتدای تأسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته و برای اثبات این ادعا می‌توان به اسناد ثبتی و مدارکی که موجود است، مراجعه کرد.‌ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می‌دهد، سابقه مشخصی دارد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش‌هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت، اما در سال‌های گذشته در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) بود و دفتر «شبه‌قاره» مؤسسه محسوب می‌شد.‌آقای خاتمی بعد از قطع هرگونه کمک و حمایت دولت آقای احمدی‌نژاد مدتی را به دلیل اینکه دبیر کنگره بین‌المللی امام خمینی(ره) بودند به دعوت یادگار امام در مجموعه مذکور مستقر شده و از قسمت‌هایی از فضای آن به عنوان دفتر استفاده می‌کردند و به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، بدون هیچ توقع یا انتظاری و در حالی که محلی برای دفتر ایشان به عنوان رئیس‌جمهور پیشین در نظر گرفته نشده بود، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند.‌ضمن اینکه هم‌زمان با حضور آقای خاتمی در آن ملک، واحدهایی از مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام نیز از آن بهره‌برداری می‌کردند. مشخص نیست اگر قرار است تکلیف املاک تحویل داده‌نشده از سوی اشخاص و نهادهای ذی‌نفوذ در قدرت به بنیاد مستضعفان روشن شود، چرا پرویز فتاح نام ملکی را با ادعایی خلاف واقع به زبان آورده که سال‌ها پیش تخلیه شده است؟
اینک مشخص نیست چرا جناب فتاح اطلاعاتی ناصحیح درمورد جناب سیدمحمد خاتمی و بنیاد باران داده و قیاس‌های مع‌الفارقی مطرح نموده است. لذا شایسته است ایشان در راستای تنویر افکار عمومی، اظهارات خود را اصلاح و شفاف مطرح کند تا خدای ناکرده نسبت و قضاوت سوئی برای مردم شریف و افکار عمومی کنجکاو و واقع‌بین به وجود نیاید و همه با یک چوب رانده نشوند. در مجموع اینکه رئیس بنیاد مستضعفان به دنبال بازپس‌گیری این املاک از اشخاص و نهادهای خاص باشد، امری بدیهی و پسندیده است و باید از آن استقبال کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها