رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 508357

معاون پارلمانی رئیس جمهور: رهبر انقلاب به مجلس اعلام کردند حضور سالانه رئیس جمهور و وزرا در مجلس نمیتواند تکلیف باشد

ساعت24- معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: خواهش ما از مجلس این است، در جایی که سوالی و ابهامی وجود دارد از اعضای دولت دعوت کنند، دولت هم حاضر است، در کمیسیون های مجلس و صحن مجلس توضیح دهد و رفع ابهام کند؛ چاره ای جز این نداریم.

laquo;حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور،در رابطه با «طرح استیضاح وزرای دولت توسط مجلس یازدهم» گفت: مجلس اختیارات تقنینی دارد زیرا که یگانه مرجع قانونگذاری کشور، مجلس شورای اسلامی است. مجلس دارای اختیارات نظارتی، تذکر، سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص است؛ این حقوقی است که قانون اساسی برای مجلس به رسمیت شناخته و دولت هم تابع قانون اساسی است. اما مهم این است که در چه شرایطی و چگونه از این امکانات، استفاده شود.

او ادامه داد: در شرایطی که دشمنان در تلاش هستند فضای داخل کشور را مشوش جلوه دهد و بین قوا اختلاف بیندازند و از این اختلافات استفاده و مردم را ناامید کنند، در چنین شرایطی استفاده از این اختیارات قطعا نیاز به یک تعامل دوطرفه دارد، ضمن اینکه ما حق نمایندگان را به رسمیت می شناسیم. خواهش ما از مجلس این است، در جایی که سوالی و ابهامی وجود دارد از اعضای دولت دعوت کنند، دولت هم حاضر است، در کمیسیون های مجلس و صحن مجلس توضیح دهد و رفع ابهام کند؛ چاره ای جز این نداریم. در چنین شرایطی باید به یک درک مشترک با مجلس، برای حل معضلات کشور برسیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: در سال پایانی دولت باید اعضای دولت پرتلاش تر کارهایشان را انجام دهند و پروژها را به سرانجام برسانند و برنامه هایشان را تکمیل کنند. در چنین شرایطی انتظارمان از نمایندگان مجلس این است که بتوانیم با یک تعامل دوطرفه از عهده مشکلات کشور برآییم. نمایندگان به جای استیضاح برنامه های پیشنهادی خود را به وزرا بدهند.

امیری گفت: سوال هایی که نمایندگان از وزرا دارند در قالب لوایحی است که تقدیم، مجلس شورای اسلامی شده است. 25 لایحه از 68 لایحه ای که تقدیم مجلس کردیم در همین حوزه هایی بوده که دغدغه نمایندگان است. صبوری کنند که انشالله این لوایح در کمیسیون های تخصصی مجلس، مطرح شود.

او در رابطه با اصرار نمایندگان برای ارایه گزارش عملکرد دولت به مجلس در مرداد ماه افزود: قانون آیین نامه داخلی مجلس تکلیفی را برای رئیس جمهور و وزرا تعیین کرد که مردادماه هر سال در مجلس گزارش دهند و بعد از آن مجلس، نسبت به وزرا رای اعتماد بگیرد این موضوع، یک موضوع اختلافی بود زیرا از جهت قانون اساسی، طبق اصل 88 و 89 رئیس جمهور در مواردی که ذکر شده مکلف است در مجلس حضور یابد غیر از این دو اصل، جای دیگری نیست که از جهت قانون اساسی رئیس جمهور مکلف به حضور در مجلس باشد. بقیه موارد اختیاری است و رئیس جمهور به اقتضای شرایط کاری، حضور پیدا می کند.

امیری اضافه کرد: از جمله مواردی که رئیس جمهور مکلف نیست در مجلس حضور یابد برای معرفی وزراست. موضوع گزارش عملکرد دولت به مجلس در مردادماه و گرفتن رای اعتماد از مجلس را آقای رئیس جمهور، خدمت مقام معظم رهبری اعلام کردند و مقام معظم رهبری به شورای عالی تنظیم و حل اختلاف قوا ارجاع دادند در آن شورا تعدادی از نمایندگان و بعضی از روسای کمیسیون ها و معاون قوانین وقت مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند از دولت هم بنده و خانم جنیدی بودیم. شورا وقت خیلی مفصلی را گذاشت استدلال های مجلسی ها و دولت را شنید و نهایتا گزارشی که خدمت مقام معظم رهبری تعیین شد، این بود که حضور رئیس جمهور و وزرا در مردادماه هر سال نمی تواند، تکلیف باشد و داوطلبانه است. دفتر مقام معظم رهبری این نظر را هم به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد. به همین جهت تکلیفی برای حضور در مردادماه برای رئیس جمهور و وزرا وجود ندارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پایان گفت: سیاست دولت تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و در حال برنامه ریزی هستیم که هر جلسه مجلس چه علنی و چه غیرعلنی، وزرا در مجلس حضور پیدا کنند و گزارش دهند. رئیس مجلس تقریبا همه وزرا را دعوت کرد که اینها حضور پیدا کردند و توضیح دادند. برای تعاملات هیچ منعی وجود ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها