رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513071

سخت‌ترین ماموریت جهانگیری

ساعت 24 - شادروان آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ که تصمیم نهایی خود را برای حضور در انتخابات گرفت بدون تردید و با قاطعیت، اسحاق جهانگیری را برای ریاست ستاد خود انتخاب کرد.

اسحاق
dir="RTL">از دلایل انتخاب جهانگیری یکی این بود که شادروان ‌هاشمی‌رفسنجانی می‌دانست جهانگیری مرد روزهای سخت و مرد فداکاری برای صیانت از اصول و اصلاح‌طلبی است و از اینکه کارهای دشوار را برای اجرا قبول کند، حتی اگر بداند که کار ناشدنی است، اما به صلاح مرز و بوم است، فروگذار نمی‌کند شاید حسن روحانی نیز بر اثر فعالیت و همکاری صمیمانه و سختکوشی‌های جهانگیری بود که انجام کارهای دشوار را بر دوش او می‌گذاشت.آیا اسحاق جهانگیری با تجربه چند سال وزارت و حضور در مجلس و حضور در استانداری اصفهان که یکی از سیاسی‌ترین استان‌های کشور است و نیز آشنایی عمیق با تحولات اقتصادی با استفاده از دانش افرادی مثل مسعود نیلی، نمی‌دانست احتمال اینکه بتوان سدی بزرگ برای جلوگیری از سیل و طغیان دلار کشید و راه صعود آن را بست، اندک است؟ او به احتمال زیاد این را می‌دانست و البته تردیدی نیست همان‌طور که ولی‌الله سیف در خاطره روز اخذ تصمیم برای دلار ۴۲۰۰ تومانی نقل کرد با رییس دولت چانه‌زنی کرده بود اما وقتی کار به اینجا رسید که یک نفر باید گام خطرناک اعلام قیمت رسمی دلار را بردارد درنگ نکرد و این خطر را پذیرفت که از محبوبیت به دست آمده‌اش دست بکشد. اما کار را بر زمین نگذارد. شاید روزی جهانگیری از آن روزهای سخت بگوید و یادآوری کند که فرماندهان اقتصادی او را نسبت به جریان ورود کافی ارز به بازار مطمئن کرده بودند. در فروردین ۱۳۹۷ هرگز کسی گمان نمی‌کرد دونالد ترامپ تهدید خود برای خروج از برجام را اجرایی کند و رژیم تحریم‌ها را با استفاده از تجربه تحریم قبلی با شدت و گستردگی بیشتر بازگرداند و به این ترتیب بر بازارهای ایران اثرات منفی و مخرب بگذارد. اما منتقدان دولت نیز در ایجاد فضای ناامیدی در شهروندان و تیز کردن چاقوی ترامپ برای اثربخشی بیشتر نقش داشتند و انفجار قیمت دلار را به پای دولت و نیز به نام جهانگیری ثبت کردند تا از پیش، یک کادر ورزیده اصلاح طلب را برای انتخابات ۱۴۰۰ از میدان خارج کنند.

بار دیگر ماموریت خطرناک

حالا و در وضعیتی که بازار کالاها به دو دلیل افزایش شدید نقدینگی از محل افزایش پایه پولی و نیز از آن مهم‌تر افزایش بهت‌برانگیز نرخ تبدیل دلار و سایر ارزهای معتبر در بازار ارز به افزایش قیمت انواع کالاها از مسیر افزایش قیمت تمام شده انواع کالاها منجر شده است آقای رییس‌جمهور ماموریتی با ریسک بالا را به آقای جهانگیری داده است. معاون اول رییس‌جمهور نیک می‌داند و می‌دانست قبول کردن این کار با چه دشواری‌هایی همراه است و خوب می‌داند قیمت کالاها در ایران از رشد نقدینگی و نرخ ارز تاثیرپذیرند و در شرایط محاصره صادرات نفت ایران و حتی سایر کالاها احتمال پایین کشیدن قیمت ارزها چندان بالا نیست و نیز می‌داند برای تامین کسری بودجه هنوز کارهای ناتمام باقی مانده است و در چنین شرایطی تثبیت قیمت کالاها و نیز کاهش دادن برخی قیمت‌ها ناممکن است.

وظایف و اختیارات

به نظر می‌رسد انداختن بار بزرگ جریانی که بتواند به تثبیت قیمت کالاها و به ویژه موادغذایی منجر شود به عنوان وظیفه بر دوش معاون اول الزام‌هایی دارد که باید رعایت شود. یکی از الزام‌ها دادن اختیارات کافی و لازم به جهانگیری برای انجام فعالیت‌هایی که انجام آنها نیازمند برخی اختیارات است را باید شرط اول دانست. معاون اول باید در مسیر انجام این ماموریت خطرناک بتواند رییس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کند در اجرای فعالیت‌های خود با محوریت تثبیت قیمت کالاها از اقدام‌هایی که به بازار شوک وارد می‌کند، اجتناب کرده و از ریخت و پاش و ارز پاشی و پول پاشی به ویژه از سوی سازمان خرج یعنی سازمان برنامه، دوری کنند. همراهی دو وزیر تولیدی یعنی وزیر جهاد کشاورزی و نیز وزیر آینده صنعت، معدن و تجارت به لحاظ فکری و اجرایی با ماموریت دشوار جهانگیری یک الزام دیگر است که باید رعایت شود. از سوی دیگر معاون اول برای اجرای این ماموریت خطرناک باید همراهی سازمان صداوسیما را داشته باشد و توجه این نهاد را برای همراهی واقعی جلب کند.

پیشنهادهای «جهان‌صنعت»

به نظر می‌رسد در این روز و روزگار سخت کشور، ماموریت ناممکن برای معاون اول نیازمند برخی اقدام‌های مهم است. یک کار بزرگ سوددهی و متقاعد کردن رسانه‌های دیداری، شنیداری و نیز رسانه‌های مکتوب و اثرگذار است. نهاد ریاست‌جمهوری و نهاد اطلاع‌رسانی دولت باید در مدتی که این ماموریت در حال اجراست بتواند بستر همراهی جریان رسانه‌ای کشور را فراهم کند. ایجاد و تاسیس گروه ویژه برای واکنش هوشمندانه و سریع برای پاسخگویی به شبهه‌افکنی طیف‌های منتقد در این راه یک الزام است.پیشنهاد دیگر «جهان‌صنعت» این است که معاون اول ستادی با حضور روسای اتاق‌های بازرگانی و نیز نهادهای کارفرمایی در تولید و توزیع اقلام اساسی در پایتخت و نیز در مراکز استان‌ها تاسیس کرده و نیروی ورزیده و مورد اعتماد خود را برای جلب همکاری‌های گسترده بخش خصوصی فراهم کند. این ستاد با توجه به اینکه بخش خصوصی ایران و به ویژه روسای اتاق‌ها و تشکل‌ها با جهانگیری مناسبات برپایه اعتماد دارند، می‌تواند در مسیر تولید و توزیع کالاها با شرایط اقتصادی بودن فعالیت‌ها کمک بزرگی کند.«جهان‌صنعت» به آقای جهانگیری پیشنهاد می‌کند با استفاده از نیروهای ورزیده کارشناسی تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و نیز اقتصادانان خوش‌نام و نیز جامعه‌شناسان تیمی متشکل و پویا برای رصد تحولات روزانه و تهیه خوراک کارآمد برای گزارش‌دهی هرچه سریع‌تر از هر تصمیم اتخاذ شده قابل گزارش‌دهی و نیز کارشکنی‌های احتمالی منتقدان دولت فراهم کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها