رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513437

روایت تامل برانگیز از آراء یک نماینده مجلس یازدهم /خباز: اینکه بگوییم رئیس جمهور بعدی حتما اصولگراست، تحلیلی غیرواقعی است

ساعت 24-یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مشارکت کم مردم در انتخابات میان دوره‌ای مجلس گفت: در یک حوزه انتخابیه، ۸ هزار نفر مسئول صندوق‌ها بودند و کسی که انتخاب شده با ۴ هزار رای انتخاب شده است. در صورتی که در آن حوزه انتخابیه، بیش از ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

محمد رضا خباز فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات طی گفتگویی و در پاسخ به این پرسش که برخی بر این نظرند که چون مجلس دست اصولگرایان است پس رئیس‌جمهور آینده هم اصولگرا خواهد بود. تحلیل شما نسبت به این رویکرد چگونه است؟، اظهار داشت: تجربه نشان داده اینکه برخی افراد اظهارنظر می‌کنند چون در انتخابات مجلس یازدهم، یک مجموعه‌ای انتخاب شده که گرایش به اصولگرایان دارند، حتما کاندیدای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم اصولگرا خواهد بود، حتما هم اینگونه نخواهد بود.

وی با اشاره به تشکیل مجلس یازدهم، ادامه داد: حالا این مجلس هم که با حداقل آرا سر کار آمد که بحثش جدا است؛ یعنی با کف رای به مجلس راه پیدا کرده‌اند در انتخابات جمعه گذشته (انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس)، در یک حوزه انتخابیه، ۸ هزار نفر مسئول صندوق‌ها بودند و کسی که انتخاب شده با ۴ هزار رای انتخاب شده است. در صورتی که در آن حوزه انتخابیه، بیش از ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: بنابراین در مجالسی مانند مجلس پنجم که نمایندگانش با حداکثر رای در شهرستان‌هایشان به مجلس راه پیدا کردند، همه دست به دست هم داده، بیانیه دادند، به میدان آمدند و تمام ابزارشان را به کار بردند کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نشد چه رسد به این مجلس که با آراء حداقلی روی کار آمده است.در انتخابات مجلس یازدهم در برخی حوزه‌های انتخابیه، نمایندگان با چنان رای پایینی انتخاب شدند که حتی قابل گفتن هم نیست.

وی با رد برخی احتمالات در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تأکید کرد: آنهایی که می‌گویند به دلیل اینکه مجلس اصولگرا است، پس رئیس‌جمهور بعدی هم اصولگرا خواهد بود، تحلیلی بسیارغیرواقعی‌ دارند، البته با یک شرط ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. شرطش هم این است که کاری کنند تا مردم پای صندوق‌های رای نیایند. یعنی هیأت اجرائی و هیأت نظارت آنقدر از خودشان رفتارهای ناپسند نشان دهند تا مردم به نهایت ناامیدی برسند و از حضور در انتخابات هم ناامید شوند. آن موقع اگر مردم پای صندوق‌های رای نیایند، عده اندکی به صحنه آمده و به کاندیدای اصولگرایان رای خواهند داد که به نظر من، این تصمیم، بسیار تصمیم نامناسبی است.

خباز در پایان گفت: به نظر من باید از فکر حزبی، فردی و جناحی بیرون آمد و به منافع ملی کشور اندیشید. منافع ملی کشور ما ایجاب می‌کند که انتخاباتش، انتخاباتی حداکثری و دشمن‌شکن باشد و اجازه ندهد که دشمن حماسه دیگری بیافریند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها