رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513482

افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی و ایجاد لایسنس پتروشیمیها درسایه همکاری با دانشگاه‌ها

ساعت24-وزیر نفت گفت: در بخش بالادستی نفت هدف از همکاری بین صنعت و دانشگاه، ازدیاد برداشت و افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی است. در بخش پایین دستی نفت نیز به دنبال ایجاد لایسنس پتروشیمی‌ها با همکاری دانشگاه‌ها هستیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای ۱۳ قرارداد ازدیاد برداشت از میادین نفتی با دانشگاه‌های کشور با تاکید بر لزوم همکاری بین دانشگاه و صنعت نفت گفت: دانشگاه برای صنعت مانند یک قلب پیوندی برای بدن است. در ابتدا که بخواهید این قلب را در بدن جاگذاری کنید تمام بدن تجهیز می‌شود که این قلب را دفع کنند ولی در صورت پذیرش قلب، در ادامه بدن می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. لذا دانشگاه نیز قلب پیوندی برای نفت است که نفت در ابتدا نمی‌خواهد آن را بپذیرد.

وی گفت:‌ در گذشته ما ۹ قرارداد ازدیاد برداشت با دانشگاه‌ها امضا کردیم که آن قراردادها به اصرار بنده منعقد شد اما الان شاهد هستیم که دانشگاه و صنعت نفت در حال پذیرش هم هستند و حتی این ۱۳ قرارداد را به پیشنهاد خودشان امضا کردند.

وزیر نفت اظهار داشت: افزایش ضریب بازیافت و بهبود تولید از میادین نفتی مهم است ولی مهمتر از آن پیوند بین صنعت و دانشگاه است که دستاوردهای زیادی برای کشور در تربیت نیروی نخبه به همراه دارد.

زنگنه گفت: مهمترین بحث در فناوری بالادستی صنعت نفت مربوط به افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی و گازی است. در این راستا ما به نیروی انسانی متخصص نیاز داریم که برای پرورش این نیروها از سال ۷۷ تاکنون برنامه‌ریزی کرده‌ایم. لذا اولین لازمه برای پیوند بین دانشگاه و صنعت نیروی انسانی متخصص است. زیرا بدون داشتن آن نمی‌توانیم اصلا حرفی در مورد پژوهش بزنیم.

وی تاکید کرد: رکن دوم وجود پژوهشگاه‌ها است. الان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما خودشان به پیشرفتی رسیده‌اند که طرح پیشنهادی برای ازدیاد برداشت به شرکت ملی نفت ارائه می‌دهند. همچنین برای توسعه پژوهشگاه‌ها وزارت نفت سرمایه‌گذاری مناسبی برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها کرده است و یک از اولویت‌های ما تقویت دانشگاه و پژوهشگاه نفت است. البته در این حوزه انحصار قائل نیستیم.

وزیر نفت افزود:‌رکن سوم ایجاد و استفاده از ظرفیت‌های حرفه‌ای موجود است. این ظرفیت‌های حرفه‌ای همین شرکت‌های E&P هستند که باید برای توسعه فناوری از طریق پژوهش در دنیا رقابت کنند. این شرکت‌های E&P می‌توانند پیمانکاران عمومی، حفاری و مشاوران بالادستی مخازن باشند.

زنگنه اظهار داشت: رکن چهارم مربوط به مدیریت و سیستم‌ها و نظام اجرا است. مدیریت محصول فناوری است و خودش نیز می‌تواند فناوری را توسعه دهد. وظیفه ماست که با استفاده از بعضی از روش‌های اجرا زمینه را برای ایجاد فناوری فراهم کنیم. ما از مراکز نوآوری جنب دانشگاه‌ها، ‌استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها حمایت می‌کنیم.

وی در پایان گفت:‌در بخش پایین دستی هم قراردادهای خوبی با دانشگاه‌ها منتعقد شده است. در این حوزه هدف ما ایجاد لایسنس است تا بتوانیم تولید اوره، ‌ آمونیاک و الفین صنایع پایین دستی را تامین کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها