رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513855

پنبه‌ در حلیم ؛ بود یا نبود؟

ساعت 24-در گزارشی از وجود تخلف آشکار در یکی از مراکز معروف فروش حلیم در تهران رونمایی کرده ایم.

وجود پنبه در حلیم را همیشه تکذیب کرده‌اند. اما خریدارانی بوده اند که پنبه را درحلیم دیده‌اند و از آن فیلم و عکس تهیه کرده‌اند. شادی صبح چهارشنبه از یک مرکز فروش حلیم و ‌آش در ستارخان یک کیلو حلیم خریده اما متوجه وجود پشم، پنبه و الیاف سلولزی درحلیم شده است.

او یکی از کسانی است که از پنبه‌های داخل حلیمی که خریداری کرده، فیلم گرفته و برای شهروند آنلاین ارسال کرده است.
می‌گوید: «اول تصور کردم گوشت است اما خیلی کش می‌آمد. طبیعی نبود، به همین خاطر تصمیم گرفتم دو قاشق از حلیم را داخل صافی بریزم و آن را بشویم. وقتی حلیم را شستم، متوجه الیاف پنبه شدم، حتی آن را خشک کردم و آتش زدم که مطمئن شوم پنبه بوده است.»

او در ادامه به «شهروند» گفت: «اتفاقا این حلیم را از یک مرکز معروف در منطقه ستارخان خریدم. مدت‌هاست که محل کار من اینجاست و هر از گاهی از این مرکز خرید می‌کنم. مرکز معروفی که سال‌هاست در این منطقه ‌آش و حلیم می‌فروشد. صبح‌ها مقابل مغازه‌اش صف می‌ایستند و برای خرید حلیم و آش سرودست می‌شکنند. مسلما در حلیم کیلویی 30هزارتومان گوشت کیلویی 140‌هزار تومانی نمی‌ریزند.»
این درحالی است که بارها از سوی مسئولان وجود الیاف و پنبه در مراکز فروش حلیم رد شده است، تا جایی که رئیس اتحادیه کباب و حلیم در ‌سال 98 گفته بود: «به هیچ‌وجه این مسأله صحت ندارد و دور از واقعیت است! اگر چنین تخلفی را ثابت کردید، اعدامم کنید.»
آخرین‌بار معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص وجود پنبه درحلیم واکنش نشان داد و گفت:«از حدود ۳۵۰ مرکز عرضه حلیم فقط در استان تهران توسط سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی اقدام به نمونه‌برداری سنجش بافت و ارسال به آزمایشگاه شد. در تمام این نمونه‌ها هیچ موردی مبنی بر وجود پنبه، الیاف سلولزی و پشم گوسفند در حلیم‌ها مشاهده نشد. البته مواردی داشتیم که کیفیت گوشت به کار رفته درحلیم خوب نبوده است و در نظارت‌ها با واحدهای متخلف مربوطه برخورد شده است. اشتباه تشخیصی که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد، این است که معمولا در فرآیند پخت حلیم، گوشت چه گوشت سفید باشد، چه قرمز، حدود چهار یا پنج‌ساعت پخته می‌شود. بعد از پخت، الیاف گوشت از هم جدا شده و رنگ خود را از دست داده و سفیدرنگ می‌شود. سپس این گوشت پخته‌شده با آب گندم خیس‌خورده مخلوط شده و حدود ۶ تا ۷ساعت دیگر باز پخته می‌شود و سپس میکس می‌شود. این ساعاتِ زیاد طبخ گوشت بعد از شستن حلیم در سبزی شور و با آب موجب می‌شود الیاف گندمی توسط آب شسته شده و آن گوشتی که سفیدرنگ شده و خاصیت الاستیسیته‌ای پیدا کرده، فقط مشاهده می‌شود. به همین دلیل در نگاه اول با چشم غیرمسلح چنین به نظر می‌رسد این گوشتی که با گندم میکس شده، الیاف پنبه هستند و هرچه که هست، گوشت نیست. درحالی ‌که شناسایی این بافت فقط در آزمایشگاه تخصصی بافت‌شناسی امکان‌پذیر است. از مردم می‌خواهیم برای خرید حلیم، ‌آش و نظایر آن فقط به مراکز مجاز که پروانه کسب و مجوز بهداشتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند، مراجعه کرده و از خرید فله‌ای و دستفروشی حلیم پرهیز کنند.»

روزنامه «شهروند»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها