رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513906

رئیس جمهور افغانستان: صلح ضروریترین و مهم‌ترین اولویت ماست

ساعت 24-رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در هفتاد و پنجمین اجلاس مجازی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق ویدئوکنفرانس اظهار داشت: "ما به عنوان یک کشور و یک جامعه متعهد هستیم که برای شروع گفت‌وگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان تصمیم قاطع گرفته همدلی و شجاعت لازم را نشان دهیم".

به نقل از آناتولی، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت: "ما در موج پنجم تروریسم جهانی زندگی می‌کنیم و می‌میریم. در این موج، شبکه‌های تروریستی جهانی با شبکه‌های جنایی بین المللی ارتباط نزدیک دارند. برای برقراری صلح پایدار در افغانستان، باید ریشه‌های تروریسم را که مانند طاعون در منطقه ما گسترش یافته و به یک تهدید جهانی تبدیل شده برطرف کنیم".

غنی گفت با آن که افغانستان هم‌زمان با عوامل متعدد آشفتگی روبرو است؛ اما صلح از ضروری‌ترین و مهم‌ترین اولویت مردم این کشور به حساب می آید.

وی تاکید کرد: علی‌رغم این که ما با عوامل متعدد آشفتگی به صورت همزمان روبرو هستیم؛ صلح، همچنان، ضروری‌ترین و مهم‌ترین اولویت ماست.

او خاطرنشان کرد که افغان‌ها بر تقویت ساختارهای حکومتداری و دولتی به منظور ایجاد یک محیط مساعد و مطلوب برای رشد، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی گفت که مسوولیت همه کشورهای جهان است تا با تلاش جمعی در راستای پیش‌برد اهداف توسعه پایدار و ارتقای صلح، رفاه و امنیت در سراسر جهان گام بردارند.

غنی ضمن ابراز امتنان از سازمان ملل متحد برای درخواست آتش‌بس و کاهش خشونت در افغانستان، از این سازمان خواست تا در شرایط پیچیده با افغانستان همکاری کند.

اشرف غنی در ادامه بیان کرد: "سازمان ملل متحدی که ما به آن نیاز داریم، یک سازمان دارای صلاحیت‌ها، ظرفیت‌ها، سرمایه‌ها، و تعهداتی است، تا بتواند اهداف و اصولی که در منشور آن گنجانیده شده را برآورده کند. ما در افغانستان با یک برنامه روشن در راستای پیشبرد و ارتقای ارزش‌های سازمان ملل متحد که در قانون اساسی ما تجلی یافته است، طی پنج سال آینده، حرکت و برای تامین رفاه، امنیت و صلح در کشورمان اقدام خواهیم کرد".

غنی گفت: "دولت افغانستان بر ایجاد سرمایه انسانی و بر امنیت انسانی متمرکز شده است تا فرصت‌هایی برای ثبات مردم و جامعه خود در افغانستان ایجاد کنیم. این مسئولیت مشترک همه ماست که با تلاش جمعی در راستای پیشبرد اهداف توسعه پایدار و ارتقای صلح، رفاه و امنیت در سراسر جهان گام برداریم. هدف ما اتکا به خود است تا با تغییر روابط ‌و کمک حامیان افغانستان به سوی یک مشارکت متقابل و پرمنفعت پیش برویم. همچنین ما بر تقویت ساختارهای حکومتداری و دولتی به منظور ایجاد یک محیط مساعد و مطلوب برای رشد، سرمایه‌گذاری تاکید خواهیم کرد".

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: "بحث‌های مقامات دولتی با شرکت‌ها برای تولید هفتاد هزار مگاوات برق از انرژی باد و 220 هزار مگاوات انرژی قابل‌تجدید از خورشید، ادامه دارد تا کشور خود را به محور انرژی قابل‌تجدید و صنعت سبز در منطقه تبدیل کنیم".

رئیس جمهور افغانستان همچنین پیرامون آخرین وضعیت کرونا در کشورش تاکید کرد: ما افغان‌ها خوش شانس بودیم که با همکاری نزدیک دولت، بازرگانان و نهادهای مدنی، با کمترین کمک از سازمان ملل، موج اول همه گیری را مهار کردیم، اما این همه گیر شکاف‌هایی در سیستم‌های ما ایجاد کرده است که باید رفع شود".

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها