رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513925

حمله تند ریاض وضد حمله تیز ایران

ساعت 24 - پادشاه عربستان در سخنرانی ویدیدیی خود در سازمان ملل متحد یکی از شدید ترین حمله های دیپلماتیک این کشور علیه ایران را به گوش شهروندان جهانی رساند وتصریح کرد ایران به تاسیسات اقتصادی کشورش حمله کرده است و از رهبران دولتها خواست مانع تجهیز تسلیحاتی ایران شوند. پس از این حمله ریاض بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در ضد حمله ای تند و تیز به سخنان ملک سلمان پادشاه سعودی در سازمان ملل جواب داد و وی را به "هذیان‌گویی" متهم کرد.

شاه
dir="RTL">سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سخنان ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سازمان ملل گفت: «شکست‌های مستمر میدانی و سیاسی در یمن، عربستان را به هذیان گویی واداشته و می‌خواهند با ایراد اتهام به سایر کشورها از زیر بار مسئولیت جنایات جنگی خود علیه زنان و کودکان یمنی فرار کنندسعید خطیب‌زاده عربستان را "پایگاه و خاستگاه تفکرات گروه‌های تروریستی و تکفیری" و "حامی اصلی مالی و لجستیکی تروریسم در منطقه" دانست.او از عربستان به عنوان "موجودی حقیر" نام برد که به دیگران "باج‌های میلیاردی از جیب مردم آن کشور" می‌دهد.

ملک سلمان پادشاه عربستان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران را متهم به سوءاستفاده از توافق هسته‌ای کرد. او گفت که ایران با بهره گرفتن از مزایای برجام اقدام به گسترش فعالیت‌های تروریستی کرده است.مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز به نطق ملک سلمان واکنش نشان داد. او اتهامات مطرح‌شده از سوی پادشاه سعودی علیه جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «عربستان با درماندگی تمام تلاش می‌کند تا با اتهام زدن به دیگران، اذهان را از سابقه تاریک و طولانی خود در حمایت گسترده از تروریسم، اشاعه اعتقادات افراطی، پراکندن تخم نفاق و کینه، اقدامات بی‌ثبات‌ساز در منطقه و جنایات خود در تجاوز شش ساله گذشته خویش به یمن منحرف سازداو با انتقاد شدید از اقدامات عربستان در یمن، این کشور را به کشتن کودکان و زنان و تخریب خانه‌ها، مساجد، مدارس و بیمارستان‌های یمن متهم کرد.

اتهامات متقابل

ایران و عربستان هردو یکدیگر را به دخالت در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه متهم می‌کنند. در حالی که ایران حمایت نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان از دولت یمن را محکوم می‌کند، عربستان نیز حمایت ایران از شیعیان حوثی یمن را علت بروز درگیری در این کشور می‌داند.عربستان ایران را مسئول حملات موشکی و پهپادی می‌داند که از سوی حوثی‌های یمن علیه تاسیسات نظامی و صنعتی عربستان صورت گرفته است. ایران متهم است که این موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده، اتهامی که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده و حضور خود در یمن را "مستشاری" می‌داند.روز دوشنبه نیز سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح ایران کمک به حوثی‌های یمن را "مستشاری" خواند و ارائه فناوری دفاعی به آنها را تأیید کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها