رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 513988

سناریوهای ایران برای شرایط مختلف انتخابات آمریکا

ساعت 24 - یک دیپلمات پیشین با بیان اینکه ایران باید برای هر شرایطی سناریوها و برنامه اقدام داشته باشد، تاکید کرد: علی رغم تفاوت‌هایی‌که جو بایدن و دونالد ترامپ دارند، ایران نباید به پیروزی یا شکست یک فرد در انتخابات آمریکا دلخوش باشد.

dir="RTL">قاسم محبعلی به ایرنا گفت : درباره باید و نبایدهای سیاست خارجی ایران تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوع داخلی این کشور است اما نتایج آن دارای آثار منطقه‌ای و بین‌المللی است و به همین خاطر، برخی از کشورها از گذشته تا به امروز به دنبال تاثیرگذاری بر روند انتخابات ایالات متحده و نتایج آن بوده‌اند.وی با بیان اینکه موضوعات داخلی مانند برنامه‌ نامزدها در مورد موضوعاتی مانند مهاجرت، مالیات، بیکاری، اشتغال و... مسائل اصلی رای‌دهندگان آمریکایی هستند، اظهار داشت: هرچند موضوعات سیاست خارجی نقش چندان مهمی بر روند انتخابات و آرای نامزدها ندارد اما در برهه‌هایی موضوعات سیاست خارجی موجب تغییر روند انتخابات شده است که از جمله می‌توان به انتخابات ۱۹۸۰ آمریکا اشاره کرد.

تنش و درگیری به سود ترامپ است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: در آن دوره اشغال سفارت آمریکا و حضور کارکنان سفارت این کشور در ایران موضوعی شد که نتیجه انتخابات را تغییر داد و موجب شکست جیمی کارتر و پیروزی رونالد ریگان شد. بنابراین ایران جزو مسائل اصلی سیاست خارجی آمریکا و از مسائل تاثیرگذار در انتخابات این کشور بوده است.محبعلی با بیان اینکه وجود هر گونه تنش و درگیری در نقاط مختلف دنیا از جمله خاورمیانه به سود جمهوریخواهان و ترامپ است، تصریح کرد: در شرایطی که دونالد ترامپ در رقابت نامزد دموکرات، جو بایدن عقب‌تر است، برخی از تندروها و جنگ‌طلبان می‌کوشند با ایجاد بحران در منطقه، زمینه نقش‌آفرینی آمریکا و تحت الشعاع قرار دادن ناکامی‌های ترامپ را فراهم و زمینه پیروزی وی را مهیا کنند.وی با اشاره به سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که ترامپ در صورتی که مجددا رییس‌جمهور شود، بخواهد از سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران عقب‌نشینی کند و حتی احتمال تشدید این سیاست توسط واشنگتن هم وجود دارد بنابراین انتخاب مجدد ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی ایران می‌دانم.این دیپلمات پیشین با بیان اینکه ایران باید برای هر شرایطی سناریوها و برنامه اقدام داشته باشد، ابراز داشت: هیچ کشوری نباید بر تحولات داخلی دیگر کشورها از جمله انتخابات آمریکا ریسک کرده و قمار کند. هرچند من پیروزی بایدن را به سود تهران و انتخاب مجدد ترامپ را برای ایران تهدید می‌دانم، اما ایران نباید به پیروزی یا شکست یک فرد دلخوش باشد.

تندروها نمی‌خواهند برجامی برای بازگشت به آن باقی بماند

محبعلی با اشاره به تلاش تندروها و جنگ‌طلبان آمریکایی بیان کرد: تندروها چه ترامپ پیروز انتخابات بشود یا نشود، می‌خواهند شرایطی ایجاد کنند که برجامی وجود نداشته باشد که دولت بعدی آمریکا امکان بازگشت به آن را داشته باشد. آنها در چند ماه باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ هر اقدامی را انجام می‌دهند تا برجام نابود شود یا ایران را تحریک کنند تا خود از توافق هسته‌ای خارج شود.وی با تاکید بر ضرورت هوشیاری و دقت بیشتر از سوی ایران یادآور شد: ایران در مدت باقی مانده باید سیاست هوشیارانه‌ای را در پیش بگیرد تا تندروها نتوانند از آن بهره‌برداری نابجا کنند. در واقع ایران نباید در زمین طراحی شده تندروهای آمریکایی، نتانیاهو و برخی از کشورهای منطقه که منافع‌شان حفظ دولت ترامپ و ادامه سیاست‌های اوست، بازی کند.

این دیپلمات پیشین با بیان اینکه اقدامات تندروها زمینه مذاکره ایران و ترامپ را از بین برد، خاطرنشان کرد: افرادی مانند مایک پمپئو و جان بولتون علاقه‌مند بوده و هستند تا کوچکترین فرصت‌های و زمینه‌های مذاکره میان ایران و آمریکا از بین برود. در واقع آنها نماینده لابی‌های نظامی و اسرائیلی بودند که منافع‌شان در عدم عادی شدن روابط تهران و واشنگتن است.محبعلی اضافه کرد: انجام مذاکره و رسیدن به یک توافق نیاز به مقدماتی دارد که بعید است در کوتاه مدت فرصت توافق سریع و قابل دفاع را فراهم کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها