رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 514030

قطر ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را رد کرد

ساعت 24-دولت قطر ریاست یکصد و پنجاه و چهارمین دوره اتحادیه عرب در سطح وزیران این اتحادیه به جای تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری "عربی ۲۱" در بیانیه‌ قطر که پنجشنبه شب منتشر شد، آمده است: از قبول ریاست دوره یکصد و پنجاه و چهارمین اتحادیه عرب که کشور فلسطین از آن کناره‌گیری کرد، عذرخواهی می‌کنیم، در عین حال قطر به ریاستش در دوره آینده (دوره یکصد و پنجاه و پنجم اتحادیه عرب) که قرار است مارس ۲۰۲۱ برگزار شود، متعهد است.

انتخاب قطر بر اساس ترتیب حروف الفبای نام اعضای اتحادیه عرب و بر اساس ماده ششم آیین‌نامه داخلی این اتحادیه انجام شده است که می‌گوید اگر رئیس کنونی اتحادیه عرب در سطح وزیران نتواند ریاست آن را برعهده گیرد، ریاست موقت آن به نماینده کشوری داده می‌شود که ریاست بعدی اتحادیه را بر عهده خواهد داشت.

تشکیلات خودگردان فلسطین سه‌شنبه گذشته در اعتراض به عادی‌سازی روابط کشورهای بحرین و امارات با اشغالگران صهیونیستی تصمیم گرفت که از ریاست اتحادیه عرب برای نشست کنونی کناره‌گیری کند.

ریاض المالکی وزیر امورخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که این تصمیم پس از موضع گیری دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب که موضعی در حمایت از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با "اسرائیل" اتخاذ کرد و خود در تعارض با ابتکار صلح عربی است، گرفته شده است.

پیش‌تر «مهند عکلوک» سفیر فلسطین در اتحادیه عرب در گفت‌وگو با پایگاه خبری معا فلسطین خاطر نشان کرد که در جدول کاری نشست مجازی وزیران خارجه عرب، بندی در خصوص بیانیه سه جانبه آمریکا، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی و مخالفت با عادی سازی روابط گنجانده شده بود که با مخالفت برخی کشورهای عربی روبه رو و حذف شد.

در طرح پیشنهادی فلسطین، از بیانیه سه جانبه مذکور مبنی بر عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی انتقاد شده و آن را مغایر با مفاد ابتکار عمل صلح عربی خوانده بود.

این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که مراسم امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو با منامه از یک طرف و پیمان صلح رژیم صهیونیستی با امارات روز سه‌شنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) در کاخ سفید و در حضور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به صورت رسمی امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها