رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517802

برگشت تجارت ایران به عصر کالا به کالا

ساعت 24 - تهاتر یا داد وستد کالا به کالا یادگار دورانی اصست که بانک و شرکتهاسی تامین و بیمه سرمایه نبودند و حمل پول نیز اسان نبود. این روش تجارت خارجی دیگر در کمتر کشوری استفاده می شود. اما ایران به دلیل تحریم ونیز به دلیل اینکه عضویت در اف ای تی اف را نپذیرفته است و بانکهای خارجی خاضر نیستند منابع ارزی ایران را جا به جا کنند ناگزیر به تهاتر شده است .

dir="RTL">رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: تامین کالاهای مورد نیاز کشور اعم از کالاهای اساسی و ضروری و همچنین مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید، اولویت نخست تهاتر کالا با نفت است .عبدالناصر همتی در جلسه مشترک وزرای صمت، نفت و جهاد کشاورزی افزود: روش تهاتر یکی از شیوه‌های کلاسیک مقابله با تحریم ها و توسعه تجارت خارجی کشور هاست.وی تصریح کرد: در شرایط حاضر که آمریکا برای جلوگیری از مبادلات پولی و بانکی ایران انواع تصمیمات را مد نظر قرار داده، تهاتر کالا با نفت می تواند گره‌گشا باشد . همتی گفت: با توجه به پیشینه انجام برنامه تهاتر کالا در کشورمان، برنامه موجود در ابعادی بزرگ تر و در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن شامل تامین کالاهای اساسی و مرحله دوم آن شامل کالاهای ضروری و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهد بود.رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: با اجرای این برنامه شاهد تحول بزرگی در حوزه تجارت خارجی کشور خواهیم بود و حتماً تجارت خارجی در نیمه دوم سال افزایش می یابد.

زنگنه وایجاد پنجره‌ای واحد

وزیر نفت نیز با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد وزارت نفت برای ایجاد پنجره‌ای واحد به‌منظور واردات کالا از طریق صادرات نفت با هدف سرعت‌بخشی به کارها، گفت: از هفته آینده کار عملیاتی را آغاز می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در نشستی مشترک با وزیران صنعت، معدن و تجارت(صمت)، جهادکشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی درمحل وزارت صمت گفت: با توجه به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد وزارت نفت ما باید یک پنجره واحد ایجاد کنیم برای این‌که کارها به سرعت انجام شود و وقت مردم در رفت‌وآمد میان دستگاهها تلف نشود.وی افزود: نتیجه کار هم باید سریع به متقاضی اعلام تا تکلیف مشخص شود.وزیر نفت گفت: ما باید درباره چارچوب تشکیل این پنجره واحد، تصمیم‌گیری کنیم و دستگاه‌های متقاضی و دستگاه‌هایی که باید عملیات ستادی را انجام دهند کار را آغاز کنند تا واردات کالا از طریق صادرات نفت انجام شود ضمن این‌که ان‌شاء‌الله از هفته آینده کار عملیاتی را آغاز می‌کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها