رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 517833

نخستین وتنها داروی مورد تایید برای درمان کرونا در آمریکا

ساعت 24 - سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ اکتبر (یک آبان) داروی ضد ویروسی رمدسیویر، تولیدی شرکت گیلئاد را برای درمان بیماری مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، تایید و آن را به‌عنوان نخستین و تنها داروی مورد تایید برای این بیماری در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد.

دارو
dir="RTL">رمدسیویر که دارویی تزریقی به داخل رگ است یکی از داروهایی بود که برای درمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در طول درمان کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفت. این دارو با مهار ماده‌ای که ویروس برای افزایش تعداد از آن استفاده می‌کند، کارایی دارد. متخصصان نسبت به استفاده همزمان این دارو با داروی هیدروکسی کلروکین هشدار می‌دهند چراکه می‌تواند اثر بخشی آن را مهار کند.تایید رسمی سازمان غذا و داروی آمریکا ساعاتی قبل از مناظره نهایی انتخاباتی دونالد ترامپ با رقیب دموکرات او یعنی جو بایدن صورت گرفت.رمدسیویر با مجوز استفاده اضطراری سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا پس از آنکه مطالعات نشان داد که این دارو می‌تواند پنج روز دوره درمان را کاهش دهد، از ماه مه در دسترس است. طبق مطالعات صورت گرفته روی افراد مبتلا به نوع شدید کووید-۱۹ دوره درمان آن‌ها با استفاده از این دارو به طور متوسط از ۱۵ روز به ۱۰ روز کاهش پیدا کرده است.با این حال، سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که آزمایش‌های جهانی آن‌ها درباره بیماری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که رمدسیویر تاثیر مهمی بر طول مدت بستری شدن بیماران یا احتمال زنده ماندن آن‌ها ندارد.

شرکت داروسازی گیلئاد احتمال «جانبداری» در مطالعات سازمان جهانی بهداشت را مورد سوال قرار داده است.

قیمت رمدسیویر چقدر است؟

قیمت رمدسیویر که بانام تجاری وکلوری Veklury به فروش می‌رسد، برای یک دوره درمان پنج روزه ۳ هزار و ۱۲۰ دلار است که این قیمت برای خریداران دولتی به ۲ هزار و ۳۴۰ دلار کاهش می‌یابد. با اعلام این خبر سهام شرکت گیلئاد در معاملات بورس ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۳.۳۰ دلار رسید. هنوز ثابت نشده است که آیا این دارو روی بیمارانی که مبتلا به کووید-۱۹ ملایم هستند کمکی می‌کند یا نه و برخی از پزشکان همچنان نسبت به استفاده از آن در بیمارانی که شدت بیماری در آن‌ها کمتر است وحدت نظر ندارند.شرکت گیلئاد گفته است که در حال حاضر توانسته است تقاضاهای این دارو در ایالات متحده آمریکا را برآورده کند اما این پیش‌بینی را می‌کند که تا پایان ماه اکتبر بتواند به تقاضاهای جهانی نیز پاسخ دهد.این شرکت اعلام کرد که رمدسیویر در حدود ۵۰ کشور دیگر دارای مجوزهای نظارتی یا مجوزهای موقت است.سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین مجوز استفاده اضطراری این دارو برای درمان کودکان زیر ۱۲ سال که وزن کافی برای دریافت آن را دارند صادر کرد.

شرکت گیلئاد همچنین در حال تهیه نسخه استنشاقی [حالت اسپری] دارو است تا شاید در صورت تایید بتوان آن را در خارج از بیمارستان استفاده کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها