رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 518379

آقای دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان مبلغ و مروج کدام سینما برای کودک است، سینمای بن بست یا امید؟!

ساعت 24-وضعیت فیلم کودک و نوجوان مثال کودکی است نحیف و نجیب که در شهری پرهیاهو و بازاری مکّاره، تنها رها شده و پُرسان پُرسان و لطمه خوران به پیش می رود.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هم برگزار و جایزه‌ها توزیع شد. تبریک به کسانی که عنوانی به سیاهه کارنامه‌شان اضافه شد و خدا قوت به دست اندرکاران که چند هفته‌ای درگیر بودند.

جشنواره سی‌ودوم بعد از آن دست و پا زدن‌ و چک و چانه زدن‌ها برای اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» حرف‌هایی در سینه کاشت که شاید بعد از یک سال و بعد از اتمام تلاش دوستان فارابی در برگزاری جشنواره بعدی، فرصت خوبی باشد برای گفتن‌شان و امیدوار به شنیدن‌شان.

بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره‌اش که از سال 1361 تا به امروز سی‌ودو دوره برگزار شده است مسئول و متولی سینمای کودک و نوجوان ایران و سیاست‌گذار آن است. حتماً می‌توان وضعیت موجود این سینما را ماحصل تلاش آقای تابش و سلف‌هایشان دانست و ناظر به جشنواره و سیاستگذاری‌اش و همینطور تولید این سینما و اقتصادش سؤال‌هایی را مطرح کرد.

جناب آقای علیرضا تابش، جناب متولی سینمای کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران. سعیکم مشکور و جشنواره‌تان مقبول. تلاش جناب‌تان برای جشنواره کودک و نوجوان را شنیده و بسیار دیده‌ایم. کمی از مشکلات، خلاءها و نیازهای واقعی سینمای کودک و نوجوان حرف بزنیم.

- چقدر توانسته‌اید سینمای کودک و نوجوان را از سینمای اقلیت و حاشیه‌ای و گوشه رینگ سینمای ایران بیرون بکشید؟ به جز اخبار روابط عمومی جشنواره‌تان به چه میزان سینمای کودک و نوجوان را برای پایگاه‌های خبری و کانال‌ها و مجلات سینمایی و فرهنگی و در یک کلام فضای رسانه‌ای سینما، مهم و قابل توجه کرده‌اید؟ چه زمانی فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان از باراضافی بودن و اکران حاشیه‌ای جشنواره فجر انقلاب اسلامی بیرون می‌آیند و با برچسب کودک و نوجوان بودن کنار گذاشته نمی‌شوند؟

- بعد از سال‌‌ها چه فکری برای نسبت آموزش و پرورش و سینمای کودک و نوجوان کرده‌اید؟ نسبتی عملی، کارآمد و مؤثر، نه گزارشی و تفاهم‌نامه‌ای. حتماً می‌دانید در بعضی از مناطق، به صورت علنی درصدی از بلیط فروشی دانش‌آموزی آب می‌رود، چه کرده‌اید؟

- به چه میزان توانسته‌اید از سینمای کودک و نوجوان در مقابل دلالان و سرمایه‌سالاران از یک سو (تقدیم به عضوی از شورای صنفی نمایش که معتقد بود دغدغه‌های فرهنگی‌ات را، بیرون از در این اتاق بگذار و داخل شو. اینجا بحث پول است و بیزینس!) و سینماداران از سوی دیگر مراقبت و محافظت کنید؟ تا سهم فیلم کودک و نوجوان بین مطرب‌بازی سینمادار و سرمایه‌دار ساعت 8 صبح جمعه نباشد و یا ساعت 23:55 شب؟ تا فیلم کودک و نوجوان با پیش فرض فروش نداشتن بدون سانس نماند.

- آقای مسئول سینمای کودک و نوجوان، تعریف‌تان از سینمای کودک و نوجوان چیست؟ راهبردتان برای این سینما کدام است؟ چه نسبتی بین متفکران و اندیشمندان این حوزه و علمای علم تربیت با سینماگر و سینمای کودک و نوجوان برقرار است؟ من ِ فیلمساز با کدام پشتوانه نظری و اندیشه‌ای بار تربیت کودک و نوجوان را به دوش می‌کشم؟!

حاضرید پرافتخارترین فیلم جشنواره امسال‌تان و در واقع گل سرسبد سینمای کودک و نوجوان موردنظرتان را به کودکان و نوجوان‌ها نشان بدهید؟ جشنواره فجر کم بود که حالا پای فیلم‌های اجتماعی به اصلاح آسیب‌شناسانه! به جشنواره کودک و نوجوان هم باز شده؟ "خورشید" چه پیامی برای نوجوان امروز دارد؟ جز سیاهی، بن بست و ناامیدی؟ جز یأس و انفعال؟

جشنواره کودک و نوجوان مبلغ و مروج کدام سینما است؟ سینمای درباره کودک و نوجوان "خورشید"ها یا سینمای برای کودک و نوجوان "لوپتو"ها؟! سینمای بن‌بست و ناامیدی و مدعی آسیب‌شناسی! و جشنواره‌ای یا سینمای پرانگیزه، پرامید، شوق‌انگیز، خیال‌پرداز و مخاطب‌پسند کودک و نوجوان؟

خود نوجوانان به عنوان قشر پیش‌ران و آینده ساز جامعه کجای تصمیمات شما حضور دارند؟ اصلا فهمیده‌اید در خط مقدم جبهه فرهنگی ایستاده‌اید و برای چه بخش مهمی از جامعه فعالیت می‌کنید؟ شاید همین عدم شناخت شما است که باعث می‌شود به جای امید، نشاط و پویایی به عنوان محورهای آثار برگزیده جشنواره؛ مفاهیم فقر، ناامیدی و بن بست را بهانه اهدای جوایزتان کنید.

-‌ وظیفه چندم شما شاید ساخت فیلم باشد. وظیفه اصلی شما به عنوان متولی سینمای کودک و نوجوان جمهوری اسلامی ایران فراهم آوردن سازوکاری نهادینه شده، مستمر و مؤثر برای به حرکت افتادن چرخه تولید و مصرف سینمای کودک و نوجوان است. و این چرخه فقط با تولید راه نمی‌افتد بلکه کم هزینه‌ترین و مؤثرترین راه، فعال کردن مصرف سینمای کودک و نوجوان است.

مصرف و چرخه اقتصادی سینما امر مشخصی است که با عدد و رقم می شود درباره آن صحبت کرد. با عدد و رقم بگویید برای اقتصاد سینمای کودک و نوجوان چه کردید؟ چه میزان از همین حداقل فروش فعلی دست‌رنج تلاش و تمهید شما است؟ فیلم‌های تولید شده توسط فارابی و عمده برگزیدگان جشنواره چه عملکردی در گیشه دارند؟

- برای تبلیغات سینمای کودک و نوجوان چه راهکارهای ثابت و مستمری را تمهید کرده‌اید؟

- نسبت تلویزیون با سینمای کودک و نوجوان و نه جشنواره کودک چقدر جدی و موثر است؟

جناب آقای متولی سینمای کودک و نوجوان، اینجانب و دوستان و همراهانم در مسیر جشنواره سی‌ودوم و پیچ و خم اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» با تک تک موارد بالا دست و پنجه نرم کردیم و چه بد که غریب رها شده بودیم. فروش بیش از 7 میلیاردی فیلم «منطقه پرواز ممنوع» (پنج میلیارد و نهصد میلیون تومان ثبت در سینماتیکت و یک میلیارد و دویست میلیون تومان ثبت در عماریار) ماحصل تلاش، ابتکار و اخلاص مردمی بود که در شهرها و روستاهای کشور پای کار آمدند تا فیلمی که مماس با علایق‌شان بود را برای مردم نمایش دهند.

در این مسیر جز دو جلسه دو ساعته گپ‌و‌گفت با آقای « ایل بیگی» تقریباً هیچ وقتی از متولی سینمای کودک و نوجوان نگرفتیم. حکایت زحمت فیلم‌مان برای جشنواره سی‌ودوم هم بر همین سیاق بود. با 14 سانس فوق العاده در جشنواره‌ای که فیلمی به سانس سوم فوق العاده نرسیده بود جز یک جایزه بازیگری زحمت بیشتری ندادیم. بگذریم ...

وضعیت فیلم کودک و نوجوان مثال کودکی است نحیف و نجیب که در شهری پرهیاهو، غریب، ناآشنا و بازاری مکّاره، تنها و یله رها شده و پُرسان پُرسان و لطمه‌خوران به پیش می‌رود. اگر تلف شد که هیچ، اگر هم رنجور و زخم خورده به مقصدی رسید که متولیان بوق و کرنا زنان از دروازه ورودی شهر داخل می‌شوند و خطابه‌ها سر می‌دهند و گل‌ها می‌افشانند.

جشنواره سی‌وسوم هم برگزار شد و عکس‌‌ها گرفته شد و حرف‌ها زده شد. لطفا تا "جشنواره" بعدی فکری به حال "سینمای" کودک و نوجوان کنید.

*تهیه کننده فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع»

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها