رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 529929

روحانی و دلار 15 هزارتومانی ؛ تهدید خانواده ها و بلوف

ساعت 24 - دلارهای خانگی یک اصطلاح تازه در ادبیات اقتصاد سیاسی ایران به حساب می آید که پس از 1397 در سپهر سیاست ایران نیز جاگیر شده و منظور خانواده هایی است که پس انداز دلاری کوچک دارند. این گروه اما پرشمارند وگفته می شود دست کم 15 میلیارد دلار نزد آنها نگهداری می شود.

روحانی خنده
دولتهای وقت ونیز روسای بانک مرکزی هرگاه با بی دلاری شدید روبه رو شده یا قصد دارند دل دلارداران خرده پا را خالی وآنها را به بازار بکشانند تا دلارهای خود را به قیمت در حال کاهش بفروشند ترفندی سوار می کنند.

چند روز بعد از داوری سخت و اتهام بزرگ به دولت از سوی یکی از نایبان رییس مجلس که گفته بود حسن روحانی قصد دارد با نزدیک شدن بایدن به کاخ سفید قیمت دلاررا به 11هزارتومان برساند ونیز یک روز پس از انکار این اراده از طرف دولت که سخنگوی دولت برآن اصرار کرد و اقدام به این کاررا خیانت دانست و از گوینده خواست مستندات خود را اعلام کند ،امروز چهار شنبه حسن روحانی جوری حرف زدکه گویی تصمیمی گرفته شده اما سخنگویش از ان اطلاع ندارد و را زرا آگاه و دارای تحلیل قوی معرفی کرد.

یکی از خبرگزاری ها دراین باره نوشته است: " که پیش بینی می‌شد بالاخره رئیس جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد و مهمتر از آن اعلام کرد دولت تصمیم گرفته نرخ دلار را پایین بیاورد، یعنی کاهش نرخ دلار منوط شده به تصمیم دولت. اما نکته مهمتر و اساسی تر که در مباحث رئیس جمهور که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان اصلی ارز و فروش نفت، تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.حالا رئیس جمهور تصریح کرده که "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم." این در حالی است که در موضوعات سیاسی هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحریمی هنوز برطرف نشده، بازگشت آمریکا به برجام هم که منوط به لغو همه تحریمهاست، در هاله ای از ابهام قرار دارد. بنابراین باید پشت این تصمیم مهم، اقدامات اقتصادی از داخل در میان باشد."

درباره این حرف روحانی دو سناریو می توان ساخت :

یکم- سناریوی نخست این است که روحانی بدون هیچ برنامه از پیش طراحی شده و بدون اینکه واقعا برای سقوط نرخ دلار برنامه ای تدوین کرده باشد برای نشان دادن قدرت دولت این جمله را بر زبان چاری کرده است و نباید آن را جدی گرفت.

دوم- یک سناریو دیگر این است که روحانی می خواهد با این حرف دل دلار داران خرده پا را که قدرت ریسک پذیری کمتری دارند را خالی کرده و انها را وارد بازار عرضه دلار کند و نرخ ها را با این ترفند در سرازیری قرار دهد . این را می توان نوعی بلوف نیز دانست که البته دلار بازان حرفه ای را نمی ترساند وتنها خرده پاها هستند که اسیب می بینند. اگر این یک بلوف باشد باید منتظر بود و بازار را دید. از سوی دیگر رییس دولت توجه ندارد با این سخن ریزش در بازار سهام را شتاب می دهد و هزاران هزار ورشکسته بورسی یقه دولت را می گیرند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها