رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530040

روایت واشنگتن پست از میدان مین پمپئو برای بایدن

ساعت24-روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تازه‌ترین اقدامات وزیر خارجه ترامپ به ویژه در رابطه با انصارالله یمن تاکید کرد که مایک پمپئو یک میدان مین برای دولت بایدن کار گذاشته است.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه پایان کار دولت ترامپ، کمپین بد منظری را به راه انداخته و در توییتر رسمی خود شعارها و فخرفروشی‌های سیاسی از دستاوردهایش را به معرض نمایش می‌گذارد.

این حرکات نمایشی که قرار بود در راستای منافع او باشد، اکنون به شکلی تهدیدآمیز در حال تبدیل شدن به امری کشنده است. پمپئو ظرف روزهای گذشته از تدابیری برای حذف چندین دهه محدودیت از تماس‌های دیپلماتیک با تایوان و درج نام کوبا و حوثی‌های (انصارالله) یمن در فهرست حامیان تروریسم رونمایی کرد.

این سه حرکت دردسرهایی را برای دولت آتی بایدن به وجود می‌آورند، اما هیچ‌کدام به اندازه تصمیم درباره یمن که مقام‌های امدادرسان بین‌المللی می‌گویند می‌تواند این کشور جنگ‌زده را به سمت قحطی بکشاند، خطرناک نیستند. مداخله فاجعه‌بار عربستان سعودی و امارات که از ۲۰۱۵ آغاز شد، اثری بر حوثی‌ها نداشت و موجب اتحاد آنها با ایران شد. در همین حال این تهاجم به ایجاد آنچه سازمان ملل به عنوان وخیم‌ترین بحرانی انسانی جهان توصیف می‌کند، کمک کرد. تقریبا نیمی از جمعیت ۲۸ میلیونی یمن، از سطوح بالای ناامنی غذایی رنج می‌برد و چهار پنجم از آنها به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند.

اقدام آمریکا علیه حوثی‌ها می‌تواند به شدت این کمک‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، آن هم از طریق تهدید به تحریم سازمان‌هایی که با این گروه تعامل دارند. پمپئو گفت برای کسانی که در ارسال کمک‌ها نقش دارند، مجوزهایی صادر می‌شود اما همانطور که واشنگتن پست گزارش داد، این معافیت‌ها هنوز نهایی نشده‌اند و ممکن است برای بانک‌ها و دیگر شرکت‌های خصوصی که این عملیات‌ها را تامین مالی می‌کنند، کفایت نکند.

پمپئو با اشاره به حملات موشکی حوثی‌ها علیه اهداف سعودی، تلاش دارد اقداماتش را توجیه کند. اما این سعودی‌ها هستند که با بمباران سیستماتیک مدارس، مساجد و بازارها در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها که عمدتا شامل جرایم جنگی می‌شوند، عامل شروع آن حملات هستند. پمپئو نه تنها رژیم سعودی را مقصر نمی‌داند، بلکه کنگره را که تلاش می‌کرد حمایت آمریکا از این کمپین بمباران متوقف کند، دور زد.

تنها راه پایان این جنگ و این اضطرار انسانی در یمن از طریق یک سازش صلح است که "تروریست" نامیدن حوثی‌ها آن را به بن‌بست می‌کشاند. اقدام پمپئو از ۱۹ ژانویه اجرایی می‌شود، یک روز پیش از آن که او و دولت ترامپ از کاخ سفید بروند. پمپئو قرار نیست با تبعات آن مواجه شود؛ پمپئو آشکارا یک میدان مین برای دولت بایدن تدارک می‌بیند که همچون او برای خوشامد سعودی‌ها کار نمی‌کند.

دیگر تحرکات پمپئو هم تله‌های مشابهی هستند. یکی از آنها دولت آتی را موظف می‌کند تا خشم چین را برانگیزد و احتمالا یک بحران به وجود می‌آورد که از طریق حذف کنترل بر تماس‌ها میان مقام‌های آمریکایی و تایوانی است که برای ۴۰ سال برقرار بوده است. مورد دیگر درج دوباره نام کوبا در فهرست حامیان تروریسم است که دولت اوباما آن را برداشته بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها