رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530097

همدستی چند نماینده جمهوریخواه با حمله کنندگان به کنگره

ساعت 24 - علی الکساندر، یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات روز ۶ ژانویه که به هجوم به کنگره آمریکا منتهی شد، ادعا کرده است که سه تن از نمایندگان جمهوری‌خواه در سازمان‌دهی تجمعات به وی کمک کرده‌اند. در رویدادهای این روز چهار نفر از تظاهرکنندگان و یک مامور پلیس کشته شدند.

dir="RTL">فعلاً تحقیقات ادامه دارد تا مشخص شود که هجوم به ساختمان کنگره تا چه اندازه برنامه‌ریزی شده بوده است.علی الکساندر که به عنوان یک "فعال راست افراطی" شناخته شده، گفته است که "ما چهار نفر (وی همراه با سه نمایندۀ کنگره) با هم جمع شدیم تا هنگام قرائت آراء، حداکثر فشار را بر کنگره وارد کنیم"...به گزارش رادیو فرانسه این سه نمایندۀ جمهوری‌خواه که از طرفداران بی‌چون و چرای دونالد ترامپ هستند، عبارتند از: اندی بیگز و پل گوسار (نمایندگان آریزونا) و مو بروکس (نمایندۀ آلاباما). این سه تن از جمله مخالفان تأیید نتیجۀ انتخابات از سوی کنگره بودند.به نوشتۀ واشنگتن پست، علی الکساندر گفته است که هدف تظاهرات در مقابل کنگره، تحت تأثیر قرار دادن شرکت‌کنندگان در اجلاس بوده تا "نمایندگان جمهوری‌خواه با شنیدن صدای اعتراض و خروش مردم، تغییر عقیده دهند" و نتیجۀ انتخابات را تأیید نکنند.شبکۀ سی‌ان‌ان یادآوری می‌کند که نزدیک به یک ماه قبل در ایالت آریزونا، پل گوسار خطاب به گروهی از طرفداران ترامپ گفته بود: "وقتی ما کنگره را فتح کنیم، دونالد ترامپ دوباره رئیس جمهوری خواهد شد".

در گذشته، خبرهای مربوط به سه نمایندۀ جمهوری‌خواه مرتباً در سایت‌های نزدیک به سازمان مجاهدین خلق دیده شده است. هر سه نماینده همچنین از مدافعان سرسخت سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی به شمار می‌روند.اما اندی بیگز هرنوع گفتگو، ملاقات و یا همکاری با علی الکساندر برای برگزاری تظاهرات را تکذیب کرده است. ولی در مورد پل گوسار، روشن است که وی حداقل در شبکه‌های اجتماعی با الکساندر تبادل نظر داشته است.سایت "پولیتیکو" می‌نویسد که در ماه دسامبر گذشته (بعد از اعلام نتایج انتخابات)، طی تظاهراتی به نفع ترامپ، علی الکساندر گفته بود: "ما آنها (نمایندگان کنگره) را متقاعد خواهیم کرد که در روز ششم ژانویه نتیجۀ انتخابات را تأیید نکنند. ما با صدها هزار و حتی میلیون‌ها وطن‌پرست راه‌پیمایی خواهیم کرد تا واشنگتن را ببندیم و مراقب آنها (نمایندگان) باشیم. خواهیم دید که اقدامات بعدی چه خواهد بود. ما در آرامش و سکوت از میان نخواهیم رفت. اگر لازم باشد تمام کشور را می‌بندیم"...

علی الکساندر کیست؟

روزنامۀ انگلیسی "دیلی میل" نام اصلی علی الکساندر را "علی عبدالرزاق علی" ذکر می‌کند. اما ویکیپدیا می‌نویسد که نام او علی‌اکبر است و حدود ۳۵ سال دارد. وی که خود را "عرب سیاه‌پوست" معرفی می‌کند، یکی از سازمان‌دهندگان جنبش اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. این جنبش درست بعد از اعلام نتایج و پیروزی جو بایدن، تحت عنوان 'Stop the Steal' (دزدی را متوقف کنید) در فیسبوک به راه افتاد و به سرعت طرفداران زیادی جمع کرد. اما فیسبوک خیلی زود واکنش نشان داد و این گروه را ممنوع کرد.علی الکساندر حداقل طی دو سال گذشته در طرفداری از ترامپ بسیار فعال بوده است. در کارزار انتخاباتی اخیر و زمانی که نام کامالا هریس به عنوان معاون جو بایدن مطرح شد، علی الکساندر تبلیغات گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت تا سیاه‌پوست بودن خانم هریس را زیر سؤال ببرد. وی از جمله در تابستان ۲٠۱٩ در توئیتر نوشته بود: "کامالا هریس می‌خواهد بگوید که از نوادگان بردگان سیاه‌پوست بوده. اما این درست نیست. اجداد وی از مالکان بردۀ جاماییکا بوده‌اند. او یک سیاه آمریکایی نیست"... مادر کامالا هریس هندی و پدرش جاماییکایی است. وی هیچگاه ادعا نکرده که اجدادش آمریکایی بوده‌اند.روزنامۀ "دیلی میل" در مورد سوابق علی الکساندر می‌افزاید که او در سال ۲٠٠۷ در ایالت تگزاس، به دزدی و همچنین سوءاستفاده از کارت اعتباری متهم شده بوده است.

برنامه‌ریزی هجوم به کنگره

دو روز قبل (سه‌شنبه ۱۲ ژانویه)، خانم میکی شریل نمایندۀ دموکرات نیوجرسی برخی از همکاران جمهوری‌خواه خود را متهم کرد که روز قبل از تظاهرات، عده‌ای را به قصد "شناسایی محل" وارد ساختمان کنگره کرده‌اند. او به قصد روشن شدن این قضیه، تقاضای تحقیقی را به مسئولان ارائه کرده است. نزدیک به سی تن از نمایندگان دموکرات نیز این تقاضا را امضا کرده‌اند.در نامۀ خانم شریل آمده است: "بسیاری از امضاکنندگان این نامه و برخی از ما که قبلاً در ارتش خدمت کرده‌ایم و برای تشخیص موارد مشکوک آموزش دیده‌ایم، شاهد حضور گروه‌های بسیار زیادی بودیم که در روز پنجم ژانویه وارد مجموعۀ ساختمان‌های کنگره شدند. این موضوع به دلایل مختلف عادی نیست، از جمله به این دلیل که با شروع اپیدمی (کووید ۱٩)، بازدید عموم از کنگره ممنوع شد". او می‌افزاید: "برخی از افرادی که در ساختمان دیده شدند، به نظر با تظاهرات روز بعد ارتباط داشته‌اندمیکی شریل از معرفی "نمایندگان مشکوک" سر باز زده اما گفته است که در صورت اثبات رویدادها، با قاطعیت برای اخراج نمایندگان خاطی از کنگره تلاش خواهد کرد.این در حالی است که مجلس نمایندگان که دارای اکثریت دموکرات است، برای دومین بار روند برکناری دونالد ترامپ را آغاز کرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها