رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 530320

بایدن ممنوعیت سفر ایرانیان را لغو میکند

ساعت 24 - جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا قصد دارد ده‌ها فرمان اجرایی را در اولین روز آمدن بر سر کار امضا کند که یکی از آنها لغو فوری ممنوعیت سفر از کشورهای اسلامی است که آقای ترامپ دستور داده بود.

dir="RTL">او قرار است این فرمان‌های اجرایی را در ساعات اولیه پس از مراسم تحلیف در روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه اعلام کند.برداشتن منع سفر شهروندان از کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین و بازگشت به پیمان اقلیمی پاریس دو مورد از این دستورها است.او همچنین می‌خواهد داشتن ماسک در تمام ساختمان‌های دولتی آمریکا را برای جلوگیری از گسترش ویروس کووید۱۹ اجباری کند.اما دادن حق شهروندی به میلیون‌ها مهاجر بدون مدرک و طرح حمایتی کرونا باید در کنگره تصویب شود.در دولت دونالد ترامپ، مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست نانسی پلوسی، رئیس دمکرات این مجلس، سعی کرد فرمان آقای ترامپ برای ممنوعیت سفر از کشورهای عمدتا مسلمان را لغو کند اما سنا مصوبه مجلس نمایندگان را تایید نکرد.دولت ترامپ ژانویه ۲۰۱۷ در اولین روزهای ریاست جمهوری دستور داد صدور ویزا برای شهروندان شش کشور اسلامی: ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و سودان، متوقف شود.

دستوری که باعث شد صدها مسافر ایرانی در راه آمریکا یا حتی در فرودگاه‌های این کشور بازگردانده شوند.آقای ترامپ بعدا نام سودان را از این فهرست حذف و کره شمالی و چاد را به آن اضافه کرد. نام سودان دوباره به طور محدودتر سه سال بعد اضافه شد.رئیس جمهور آمریکا گفته بود تا زمانی که دولت‌های این کشورها "به طور رضایت‌بخشی کمبودهای شناسایی شده را برطرف کنند" این محدودیت‌ها به قوت خود باقی می‌ماند.در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ دولت ترامپ تعمیم این ممنوعیت به شش کشور دیگر اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را اعلام کرد. با این حال آن محدودیت اضافه فقط برخی ویزاها را تحت تاثیر قرار می‌داد.

مخالفان فرمان منع سفر آقای ترامپ از جمله دمکرات‌ها آن را تلاشی برای تبعیض و اقدامی غیرقانونی می‌دانند و آقای بایدن هم وعده داده بود که بلافاصله این فرمان را لغو می‌کند.چند شکایت شخصی از این فرمان در ایالات متحده مطرح شد. دیوان عالی در نهایت به نفع فرمان آقای ترامپ رای داد اما دادگاه‌های دیگر بر اساس شکایت خانواده‌ها استثنائاتی برای این فرمان در نظر گرفتند که بر اساس آن شماری از شهروندان این کشورها مثلا به دلیل داشتن پیوند خانوادگی توانستند در این سال‌ها ویزای ۹۰ روزه آمریکا را دریافت کنند.

اکتبر ۲۰۱۹ آقای ترامپ توافقی را که چهار سال قبل از آن به امضای ۱۹۵ کشور رسیده بود، "فاجعه" نامید. او گفت این توافق که دولت باراک اوباما در پاریس امضا کرد به رقابت اقتصادی در آمریکا آسیب می‌زند. اشاره آقای ترامپ به شرکت‌های بزرگ نفت، گاز و زغال سنگ بود.یک ماه بعد دولت آمریکا اعلام کرد که روند خروج از پیمان مقابله با تغییرات آب و هوایی را رسما آغاز کرده است. این خبر واکنش‌های بین‌المللی فراوانی را برانگیخت.دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری منتقد پیمان پاریس و تعهد کشورها به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای بود و اصرار داشت آمریکا هر چه زودتر از این توافق بین المللی کنار بکشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها