رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 531905

در معارفه رییس جدید سازمان بورس مطرح شد

انتقاد از دخالت‌های غیرحرفه‌ای در بورس/وزیر اقتصاد: دولت از بازار سرمایه حمایت میکند اما این، بازار را تضمین نمیکند

ساعت 24-معارفه رییس جدید سازمان بورس به محلی برای انتقاد وزیر امور اقتصادی و دارایی از «حقوقی»های بازار سرمایه تبدیل شد. روز گذشته محمدعلی دهنوی به‌طور رسمی جایگزین حسن قالیباف‌اصل در سازمان بورس شد. قالیباف‌اصل، مانند دو رییس پیشین خود در سازمان بورس، با استعفا از ساختمان ملاصدرا رفت و حالا صندلی خود را به فردی غیربورسی داده است.

خبر
دهنوی سابقه عضویت در هیات‌مدیره بانک مسکن و معاونت وزارت اقتصاد را در کارنامه دارد و حالا قرار است به عنوان رییس سازمان بورس فعالیت کند؛ سازمانی که در جریان اعتراضات و تجمعات سهامداران زیان دیده از ریزش بورس، حالا به متهم اصلی در این جریان تبدیل شده است. در هفته‌های گذشته، سهامداران معترض به ریزش بازار سرمایه، در مقابل ساختمان سازمان بورس پرچم این سازمان را پایین کشیدند و گزارش شده که حتی به طرف ساختمان تخم‌مرغ هم پرتاب کرده‌اند. آنها می‌گویند عملکرد «حقوقی»ها و بازیگران بزرگ بازار که عمدتا دولتی هستند موجب افت قیمت سهام شرکت‌ها شده است؛ موضوعی که البته در صحبت‌های دیروز فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به گونه‌ای تایید شد. دژپسند در جریان تودیع و معارفه رییس سازمان بورس از عملکرد «حقوقی»ها انتقاد کرد و گفت: « در زمان ریزش شاخص، حقوقی‌ها باید ایثارگری کرده و مانع از ریزش با شیب تند شوند.» وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ارزیابی عملکرد بورس باید در این فضا صورت بگیرد نه در فضای غبارآلود سیاسی، باید به حقیقی‌ها اطمینان داده شود اگر پول از بازار سرمایه خارج شود به کجا خواهد رفت؟ دژپسند با تاکید بر اینکه رییس سازمان بورس باید در مجامع سیاستگذار حضور ثابت داشته باشد، گفت: بازار سرمایه برای اقتصاد ایران یک امر اجتناب‌ناپذیر است، اما در حال حاضر کمی نامتعادل شده و باید در مسیر تعادل‌بخشی حرکت کند. بنابراین گام نخست تعادل‌بخشی و گام دوم توسعه بازار است. وی با بیان اینکه سودآوری شرکت‌های بورسی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که بازار سرمایه پویایی لازم را دارد و بهتر است به این قابلیت‌ها توجه کنیم. دژپسند با تاکید بر اینکه بازار سرمایه متعلق به دولت نیست، اظهار کرد: این بازار متعلق به کشور است.

انتقاد از دخالت‌های غیرحرفه‌ای در بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به استعفای قالیباف‌اصل از سمت ریاست سازمان بورس گفت: آقای قالیباف به من اعتماد نکرد و استعفای خود برای دومین بار را ابتدا رسانه‌ای و بعد به شورا اعلام کرد. او تاکید کرد اگر اقدامات غیرحرفه‌ای نبود، می‌توانستیم از حضور قالیباف بهره ببریم، البته من به ایشان حق می‌دهم. برخورد و دخالت‌های غیرحرفه‌ای امکان کار را گرفته بود.

وعده یک تامین مالی گسترده

وزیر اقتصاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از پذیره‌نویسی یک شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) خبر داد و گفت: برای توسعه بازار به محیط آرام نیاز داریم. توسعه به رقم شاخص نیست، لطفا روی شاخه ننشینید و از بن نبرید، زیرا اگر این شاخه بریده شود همه خواهیم افتاد.

پشت بازار سرمایه را خالی نکرده‌ایم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه دولت و حکومت پشت بازار سرمایه را خالی نکرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم که از دخالت‌های سیاسی در بازار سرمایه جلوگیری کنیم. ما سعی کردیم پرده‌های حواشی در بازار را کنار بزنیم باید پشت پرده واقعیت بورس از نظر عملکرد را نشان بدهیم. وقتی مشاهده کردیم که مسیر شاخص نزولی شده مصوباتی را فراهم کردیم که بنگاه‌ها و حقوقی‌ها وارد عمل شوند تا سهامدار دچار خسران نشود. من اعلام کردم دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند اما این بازار را تضمین نمی‌کند.

دخالت‌های سیاسی در بورس

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجاکه یکی از دلایل استعفای قالیباف دخالت‌های سیاسی بوده چه تضمینی وجود دارد که این دخالت‌ها ادامه نداشته باشد، گفت: ما باید به روش‌های متفاوت متصل شده و مانع از دامن زدن به حواشی شویم. بازار سرمایه بازار نحیفی است و حاشیه‌ها دیواره‌های بازار را سست می‌کند.

آدرس بدهید کجا در بازار دخالت کردیم؟

دژپسند به این سوال که گفته می‌شود دولت و وزیر اقتصاد در بازار سرمایه دخالت می‌کنند، گفت: آدرس دهند کدام مورد بوده است. گاهی ممکن است یک عضو دولت اظهارنظر کند اما مداخله یعنی مسیر تضمین عوض شود. شورای عالی بورس سیاستگذار عالی و وزیر اقتصاد رییس این شوراست. وی با تاکید بر اینکه سیاست اصلی در بازار سرمایه بالا بردن نقدشوندگی است، گفت: زمانی که نرخ مالیات، کارمزد سازمان، کارمزد کارگزاری وجود دارد، اگر بخواهیم دامنه نوسان را کاهش دهیم رسما تعطیلی بازار را اعلام کرده‌ایم. البته این موضوع در دستور شورا قرار دارد اما تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

فعلا برنامه‌ای برای آزادسازی سهام عدالت نداریم

دژپسند همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وعده آزادسازی قسمت سوم سهام عدالت در 22 بهمن گفت: ممکن است زمان‌بندی کلی ارایه شود، اما در نهایت متناسب با شرایط بازار تصمیم می‌گیریم و فعلا برنامه‌ای برای این کار نداریم.

دیدگاه‌های رییس جدید

حالا رییس جدید سازمان بورس می‌گوید: «برخی نوسانات اخیر بازار سرمایه ناشی از عوامل غیراقتصادی بود که باید آن را کم کنیم تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد.» دهنوی بر این باور است که اقبال به بازار سرمایه وقتی ارزشمند است که منابع مالی وارد شده در بازار سرمایه، صرف سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و اشتغال در کشور شود. وی همچنین تاکید دارد ابتدا باید در بازار سرمایه، نقدشوندگی ایجاد کنیم و از رفتارهای هیجانی جلوگیری کنیم. باید ساختارهای بازار را به نحوی اصلاح کنیم که سرمایه‌گذاران خرد کمتر آسیب ببینند.

تداوم خروج پول‌های خرد از بورس

رییس جدید سازمان بورس در حالی کار خود را آغاز می‌کند که دیروز هم بازار سرمایه برای چهارمین روز متوالی کاری با خروج پول حقیقی روبه‌رو شد و برای دومین روز پیاپی کاری، بیش از هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. شرایطی سخت که به نظر می‌رسد روزهای سخت‌تری را برای رییس جدید ایجاد خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها