رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533497

برای نخستین بار یک زن ؛ در مقام ارشد در شورای کلیسایی اسقف‌ها

ساعت 24 - پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز شنبه هفتم فوریه، در یک حرکت بیسابقه و با کنار گذاشتن سنت‌ کلیسا برای نخستین بار یک زن را به مقامی ارشد در شورای کلیسایی اسقف‌ها منصوب کرد. انتصاب ناتالی بکَر، راهبه فرانسوی به این مقام نشان می‌دهد که پاپ فرانسیس یک گام مهم را در راستای حضور و مشارکت بیشتر زنان در فرآیند تصمیم گیری کلیسای کاتولیک برداشته است.

dir="RTL" style="text-align:right">بر اساس گزارش رادیوی بین المللی فرانسه از واتیکان، خواهر روحانی، ناتالی بِکَر، که پیش از این نیز با شورای کلیسایی اسقف‌ها به عنوان مشاور همکاری داشت، روز شنبه هفتم فوریه، به مقام ارشد فرد شماره دو شورای اسقف‌های کلیسای کاتولیک منصوب شد.انتصاب خواهر ناتالی بِکَر به این مقام یک واقعه مهم و حتی انقلابی در تاریخ کلیسای کاتولیک خوانده شده است. در واقع، وی نخستین زنیست که می‌تواند در مورد متونی که در شورای کلیسایی اسقف‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد، رای دهد. کاردینال ماریو گرچ، دبیرکل شورای کلیسایی واتیکان تصریح کرد که انتصاب خواهر ناتالی بِکَر نشان می دهد که پاپ فرانسیس مایل به مشارکت دادن بیشتر زنان در فرآیند تصمیم گیری در کلیسا است.وی در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های محلی همچنین افزود: «با اینکه شمار زنان کارشناس و مستمع در کلیسای کاتولیک افزایش یافته است، اما این انتصاب و امکان مشارکت وی در فرایند رای گیری، در جدیدی را برای حضور بیشتر زنان گشوده است».

خبر انتصاب ناتالی بِکَر در حالی منتشر می‌شود که پاپ فرانسیس یک ماه پیش نیز (ژانویه ۲۰۲۱) با تغییر قوانین کلیسا، از نقش زنان در انجام مراسم مذهبی حمایت کرد بود. با این حال، وی تاکید کرده بود که مقام کشیشی کماکان متعلق به مردان خواهد ماند.ناتالی بِکَر متولد سال ۱۹۶۹ در شهر فونتنبلو در فرانسه است. وی تحصیلات خود را در دانشگاه سوربن در رشته فلسفه و مدرسۀ عالی پُر نام «مطالعات عالی بازرگانی» پاریس به پایان رسانده است. این راهبه ۵۲ ساله زندگی روحانی خود را در سال ۱۹۹۵ با وارد شدن به یک موسسه مذهبی کاتولیک آغاز کرد. علاوه بر این، ناتالی بِکَر که یک دوره آموزشی فرهنگ دینی را سال گذشته در دانشگاه بوستون گذراند، با کارکرد شورای کلیسا آشنائی کامل دارد. شورای کلیسایی اسقف‌ها نهادی از اسقف‌های کلیسای کاتولیک است که مسائل اصلی تعالیم مذهبی را مورد مطالعه قرار می‌دهند و ناتالی بِکَر از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون در این نهاد به عنوان مشاور حضور داشته است. پیش از انتصاب ناتالی بِکَر، زنانی که برای شرکت در مجالس بزرگ کلیسای کاتولیک به رم دعوت می‌شدند، تنها بعنوان شاهد و کارشناس در شورای کلیسایی اسقف‌ها عضو بودند و حق رای دادن در مورد متون مهمی که در این شورا مورد بحث قرار می گیرد را ​​نداشتند.عدم شرکت زنان در فرایند تصمیم گیری کلیسا بارها مورد انتقاد شماری از فمینیست‌ها قرار گرفته بود. تاجایی که لوستا اسکارافیا، مورخ و فمینیست ایتالیایی با انتشار مطلبی در روزنامه لوموند از اینکه «زنان در کلیسای کاتولیک تقریبا نامرئی هستند»، شدیدا ابراز تأسف کرده بود.

رادیو فرانسه

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها