رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 533552

رایزنیهای فواد حسین در قاهره با چه هدفی؟

ساعت 24- وزیر امور خارجه عراق که برای شرکت در نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب به قاهره سفر کرده است با دبیرکل این اتحادیه و همتای کویتی خود دیدار و گفت‌وگو کرد .

وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و درباره راههای تقویت کار و فعالیت مشترک عربی در سایه چالش ها و فرصت ها بحث و گفت وگو کرد.

براساس این بیانیه، در این دیدار "مهمترین مسائل و موضعگیری ها بررسی شد".

وزارت خارجه عراق سپس در بیانیه دیگری با اشاره به جزئیات بیشتر این دیدار اعلام کرد: وزیر خارجه عراق و ابوالغیط مقدمات لازم برای برگزاری نشست اضطراری امروز دوشنبه وزیران خارجه عرب در قاهره را به همراه موضوعات مطرح در آن بررسی کردند.

براساس این بیانیه، فواد حسین و احمد ابوالغیط در این دیدار همچنین " تحولات منطقه و چگونگی تعامل با سیاست دولت جدید آمریکا" مورد بحث قرار دادند.
این بیانیه افزود: وزیر خارجه عراق بر تمایل فراوان بغداد برای تماس دائم با برادران عرب خود و حمایت از تلاش های اتحادیه عرب و دبیرکل آن در وحدت مواضع اعراب تاکید کرد.
به نوشته این بیانیه، ابوالغیط نیز در این دیدار فواد حسین را از مراحل ساختارسازی جدید اداری اتحادیه عرب آگاه و از حمایت عراق از این اتحادیه تقدیر کرد.

دیدار فواد حسین با ابوالغیط در حاشیه شرکت در نشست اضطراری وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره صورت گرفت.
وزیر خارجه عراق در حاشیه شرکت در این نشست با «شیخ احمد ناصر المحمد الصباح» همتای کویتی خود نیز دیدار کرد و گفت وگو کرد.
براساس بیانیه وزارت خارجه کویت، دوطرف در این دیدار روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک را بررسی کردند.

فواد حسین همچنین قرار است با شمار دیگری از همتایانش در حاشیه نشست اضطراری امروز اتحادیه عرب که به درخواست مصر و اردن برگزار خواهد شد، ملاقات کند.
براساس اعلام وزارت خارجه عراق، در نشست اضطراری وزیران خارجه عراق تحولات منطقه و چگونگی تعامل با سیاست دولت جدید آمریکا و نیز برخی مسائل سازمانی مربوط به ساختار و عملکرد اتحادیه عرب مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
وزیر خارجه عراق همچنین قرار است در قالب سازوکار هماهنگی سه جانبه نشست مشترکی با همتایان مصری و اردنی خود در قاهره داشته باشد.
عراق، اردن و مصر در قالب ساز و کار هماهنگی سه جانبه همکاری می‌کنند. شهر قاهره چندی پیش شاهد رایزنی‌های سه جانبه این سه کشور برای تقویت روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف بود.
آخرین نشست سه جانبه بین سه کشور در سطح وزیران امور خارجه درباره ساز و کار هماهنگی سه جانبه در خصوص مسایل فی‌مابین و منطقه‌ای، ۲۲ مهرماه گذشته در شهر قاهره برگزار شده بود.
این رایزنی‌ها در چارچوب اجرایی کردن نتایج اجلاس سران سه کشور عراق، مصر و اردن صورت گرفت که شهریورماه گذشته در شهر امان برگزار شد.
امان پایتخت اردن چهارم شهریور گذشته شاهد برگزاری نشست سه جانبه «عبدالله دوم» شاه این کشور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر بود که طی آن، همکاری منطقه‌ای و در صدر آن مسئله فلسطین و هماهنگی برای مقابله با شیوع «ویروس کرونا» مورد بحث قرار گرفت.
اردن، عراق و مصر تاکنون سه نشست در سطح سران برگزار کرده‌اند که نخستین نشست در ماه مارس سال ۲۰۱۹ میلادی در قاهره، دومین نشست در ماه سپتامبر همان سال در آمریکا و سومین نشست مردادماه گذشته، در امان برگزار شد.
قرار است چهارمین نشست سران اوایل سال جاری میلادی با سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر به بغداد برگزار شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها