رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535962

۲۵ هزار میلیارد تومان کسری سرمایه قطعه‌سازان

ساعت24-دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی قطعه سازان گفت که کسری بودجه سرمایه در گردش قطعه‌سازان کشور در انتهای سال ۱۳۹۹، حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

طبق اعلام این انجمن، آرش محبی‌نژاد با بیان اینکه فعالان زنجیره تامین قطعات کشور طی چند سال اخیر و پس از چالش تحریمی خودروسازان، با تمام توان در جهت تامین نیازهای کشور حرکت کردند، گفت: نهضت داخلی‌سازی و برگزاری چهار میز تخصصی طی آن نیز، نتیجه همین همت و تلاش قطعه‌سازان کشور بوده است. در شرایطی که قطعه‌سازان با وجود تحریم‌ها و کرونا، تنور تولید خودرو در کشور را در سال جهش تولید گرم نگه داشته‌اند، روا نیست که خطوط تولید برخی از آن‌ها به سبب مشکلات عدیده، تعطیل یا نیمه تعطیل باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در تشریح این مشکلات عدیده، اظهار کرد: این مشکلات بیشتر ناشی از افزایش لجام گسیخته قیمت مواداولیه، عدم تخصیص ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی و در نهایت، کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی است که همچون زنجیر به پای تولید داخلی بسته شده است.

دبیر انجمن این مقام صنعتی با بیان اینکه کسری بودجه سرمایه در گردش قطعه‌سازان کشور در انتهای سال ۱۳۹۹، حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: متاسفانه با وجود افزایش چندباره قیمت مواداولیه و نهاده‌های تولید، اصلاح قیمت‌های فروش و قطعات به‌موقع انجام نمی‌شود؛ این امر چالش‌های زیادی برای قطعه‌سازان کشور به وجود آورده است.

محبی‌نژاد به افتتاح چند خط جدید تولید قطعه در استان البرز در ابتدای هفته جاری اشاره کرده و گفت: این استان شاهراه مواصلاتی کشور قرار دارد و قطعه‌سازان البرز به دلیل همجواری به دو خودروساز بزرگ کشور، از قطب‌های اصلی زنجیره تامین صنعت خودرو به شمار می‌آیند. با وجود اینکه قطعه‌سازان استان البرز پیشتاز اجرای نهضت داخلی‌سازی قطعات خودرو بوده‌اند اما در همین استان واحدهایی هستند که تعطیل یا نیمه تعطیل شده که تعدادشان حدودا به ۱۰۰ واحد تولیدکننده قطعه می‌رسد.

این عضو هیات مدیره انجمن همکن قطعه‌سازی، کسری نقدینگی قطعه‌سازان استان البرز برای تحقق برنامه جهش تولید را نیز حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان برآورد و اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر حمایت‌ها و تلاش‌های لازم از سوی مسئولان ذی‌ربط و خودروسازان برای رفع مشکلات زنجیره تامین کشور، پیش از آن که دیر شود، صورت پذیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها