رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536151

صنعت پخش به قانون و متولی مشخص نیاز دارد

ساعت 24 - اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون به بررسی توانمندی‌های صنعت پخش و چالش‌های پیش‌روی این صنعت پرداختند. به اعتقاد آنها نبود یک متولی مشخص برای این حوزه و وجود قوانین موازی، دو معضل جدی در برابر صنعت پخش است.

dir="RTL" style="text-align:right">اعضای کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در نشست اخیر این کمیسیون به بررسی توانمندی‌های صنعت پخش و چالش‌های پیش‌روی این صنعت پرداختند. به اعتقاد آنها نبود یک متولی مشخص برای این حوزه و وجود قوانین موازی، دو معضل جدی در برابر صنعت پخش است.در تازه ترین نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران توانمندی‌های صنعت پخش و چالش‌های پیش‌روی این صنعت، ویژگی‌های نظام توزیع و معضلات آن مورد بررسی قرار گرفت.مصطفی خدایی، رئیس انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران در این نشست ابتدا نگاهی به چگونگی شکل‌گیری و روند توسعه صنعت پخش‌ در طول تاریخ داشت و ضمن ارائه تعریفی از این صنعت که در واقع واسط بین تامین کنندگان و خرده‌فروشان است، چرخه عملیات آن را تشریح کرد.این فعال اقتصادی در ادامه به نقش فناوری‌های روز بر توسعه صنعت پخش اشاره کرد و گفت: با توجه به گستردگی مراکز توزیع و تعداد زیاد مشتریان بدیهی است این صنعت بدون استفاده از آخرین و بهترین تکنولوژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری توان توسعه و پایداری را نخواهد داشت. در این حوزه، سیستم یک‌پارچه مالی، اداری، توزیع و فروش در سطح تمام شرکت‌های عضو نیاز است. از طرفی سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات فروش، توزیع و انبارش را مدنظر داریم. مکانیزه کردن کلیه فرآیندهای صنعت و استقرار سیستم ERP و SAP و کنترل مستمر و مکانیزه انبارش؛ حمل بین شهری و رهگیری محصولات توزیع شده از طریق سیستم‌هایی مانند GPS از دیگر موضوعاتی هستند که توجه به فناوری‌های جدید را برای این صنعت مهم کرده است.

او در ادامه با تشریح اهداف و برنامه‌های تعریف شده برای این انجمن به نیازهای صنعت پخش با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات پرداخت. به باور خدایی تدوین قانون نظام توزیع کشور بر اساس ماده 101 برنامه پنجم توسعه، اعطای تسهیلات بانکی با نرخ‌های موجه‌تر برای سرمایه‌گذاری در صنعت، بهبود شرایط کسب‌وکار به ویزه بهبود حاشیه سود صنعت، ایجاد رشته‌های دانشگاهی مرتبط و موضوعتاتی از این دست، مهم‌ترین مسائلی هستند که باید پیگیری و اجرایی شوند.از نگاه رئیس انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران وجود تفکر سنتی، تغییرات زیاد مدیریتی، نداشتن استراتژی درست، کاهش قدرت خرید مردم، عدم تعهد مشتریان در پرداخت‌های به موقع و افزایش چک‌های برگشتی از چالش‌های اصلی این صنعت هستند.

در بخش دیگری از این نشست فعالان صنعت پخش به بیان برخی معضلات دیگر موجود در این صنعت پرداختند. بر اساس اظهارات آنها، نبود متولی مشخص و تفسیرهای متنوع درباره این صنعت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری، معاونت‌های وزارت بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره صنعت پخش را اذیت کرده و از طرفی قوانین موازی نیز آسیب‌های جدی به این صنعت وارد می‌کند. نوع برخورد سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی با صنعت پخش، مسئله دیگری بود که مورد توجه اعضا قرار گرفت. از طرفی زنجیره ارزش در صنعت پخش به طور کامل دیده نشده و فعالیت واسطه‌ها و واحدهای زیرپله‌ای، کیفیت فعالیت واحدهای دارای هویت و شناخته شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه اشرف مرتضایی، مشاور کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران مروری بر نظام توزیع، خرده‌فورشی و چالش‌ها داشت. بر اساس اظهارات او وجود یک نظام توزیع کارآمد، پویا و قدرتمند یکی از لازمه‌های هر بازاری است. بر این اساس باید برای حل چالش‌های این حوزه برنامه‌ریزی کرد.به گفته مرتضایی نبود شفافیت، نبود قانون جامع توزیع در کشور، قیمت‌گذاری دستوری، نبودهماهنگی کافی میان چرخه تولید و توزیع، قدرت چانه زنی بالای فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سهم پایین فروشگاه‌های مجازی، هزینه‌های بالای حمل‌ونقل و عدم کارایی تنظیم بازار از جمله چالش‌های به شمار می‌آید.کاوه زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در جمع‌بندی مباحث مطرح شده با بیان این مطلب که اهمیت صنعت پخش شناخته شده است و شرکت‌های بزرگ سعی دارند، واحدهای پخش خود را ایجاد کنند و یا از شرکت‌های بزرگ فعال بهره ببرند، گفت: کمیسیون بازرگانی داخلی آمادگی دارد برای اجرایی شدن خواسته این صنعت مبنی بر ارائه نظرات خود درباره قانونی که در دست بررسی است، پیگیری‌های لازم را انجام دهد. همچنین موضوعات مالیاتی مطرح شده نیز از سوی نماینده اتاق ایران در جلسات مربوط به سازمان امور مالیاتی، مطرح و پیگیری خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها