رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536249

داستان عجیب استان‌های مرزی

ساعت 24- ایران در بهترین وضعیت اقتصادی که درآمد صادرات نفت برقرار باشد و انتقال درآمدهای ارزی با دشواری همراه نباشد، یک کشور در حال توسعه به حساب می‌آید. این داستان اقتصاد ایران در نیم‌سده در حال سپری شدن است.

کولبران
dir="RTL" style="text-align:right">اما همین میزان از توسعه و رشد اقتصادی ایران در این دوره به دلایل گوناگون به صورت متوازن در پهنه سرزمینی ایران توزیع نشده است. به دلیل توزیع ناکارآمد و فقدان عدالت و نیز انصاف و همچنین به دلیل سیاست‌های اقتصادی فاقد پشتوانه نظری مطابق با دانش روز اقتصاد ایران و در همین وضعیت، ایران یک کشور با توسعه نامتوازن است و با توزیع دارایی و امکان کسب درآمد برای شهروندان از فقدان توزیع بهینه بسیار رنج می‌برد. سرمایه‌گذاری‌های رخ داده دولت و بخش خصوصی در دهه‌های طولانی در پهنه سرزمینی در تاریخ معاصر به‌گونه‌ای بوده است که استان‌های ایران را به استان‌های برخوردار و استان‌های نابرخوردار تقسیم کرده است. دقت در توزیع ثروت و سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد شوربختانه استان‌های نابرخوردار ایران عموما استان‌هایی هستند که در مرزهای ایران با کشورهای همسایه قرار دارند. چنین توزیع نابرابری و تهیدست بودن شهروندان و استان‌های مرزی ایران بدون چون و چرا با توجه به اینکه تاثیرپذیری‌ها با گستردگی رسانه‌های اجتماعی و نیز شبکه‌های تصویری در کشورهای دیگر و نیز سایر کشورها احتمال ایجاد حسرت در دل‌ها و ذهن‌های شهروندان استان‌های مرزی را دارند وضعیت را پیچیده می‌کند. تفاوت‌های معنادار در سرمایه‌گذاری دولتی برای احداث واحدهای بزرگ فولاد، مس، آلومینیوم و خودرو که در چند استان بزرگ متمرکز شده‌اند و نیز فقدان نهادهای مالی و سایر بنگاه‌ها در استان‌های مرزی و مقایسه آن با شمار این نهادها در استان‌های مرکزی به توسعه فقر در استان‌های مرزی منجر شده است. از سوی دیگر کاستی‌های بنیادین در روش‌های تولید و توزیع برنامه‌های رسانه‌ای به ویژه رسانه ملی و نیز شرایط سیاست خارجی ایران با کشورهای همسایه، شهروندان استان‌های مرزی را در توسعه‌نایافتگی مضاعف قرار داده است. در صورتی که قیمت‌گذاری دستوری ارزی و برخی کالاهای دیگر و نیز نرخ‌های متفاوت تعرفه‌ای برای انواع کالاها را نیز به ابعاد پیشین اضافه کنیم یک بسته کامل از نارسایی‌های مستعد اغتشاش اقتصادی در استان‌های مرزی را با دست خود فراهم کرده‌ایم. این گونه شده که قاچاق کالا از ایران به کشورهای هم‌مرز برای کالاهای قیمت‌گذاری شده دارای دو قیمت متفاوت به خارج از کشور را اقتصادی کرده و یکی از راه‌های کسب درآمد شهروندان استان‌هایی از ایران شده است. در برخی استان‌های مرزی کار برعکس است و تعرفه بالای واردات رسمی از مبادی گمرکی، قاچاق به داخل کشور آخر را مقرون به صرفه کرده است.

تا وقتی روزگار چنین است رخدادهای تلخ در استان‌های مرزی اتفاق می‌افتد و باید کار از بنیان درست شود. برخوردهای فیزیکی و ممنوعیت‌هایی که راه درآمد شهروندان استان‌های مرزی را ناهموار کند، چاره کار نیست و باید راه‌های توسعه بر پایه توانایی‌های تجارتی، صنعتی و ترانزیتی استان‌های مرزی را باز گذاشت و از تبعیض‌های تاریخی دوری کرد.

روزنامه جهان صنعت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها