رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536255

مقابله با پشه آئدس را باید جدی بگیریم

ساعت24-رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: برای مقابله با پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا باید همانند مبازره با مالاریا بسیار هوشمند عمل کنیم.

محمد مهدی گویا در حاشیه سفر به بندرعباس در خصوص راه‌های مقابله با پشه آئدس و ارزیابی اقدامات انجام شده در خصوص بیماری کووید ۱۹ در هرمزگان، اظهار کرد: مقابله با پشه آئدس و بیماری های ناشی از آن نیازمند یک عزم جدی است، آنچه موجب نگرانی بود و در انتظارش بودیم اکنون اتفاق افتاد.

وی افزود: هر اقدامی که می توانیم در راستای مقابله با این پشه انجام دهیم اکنون باید عملی کنیم و اگر زمان را از دست بدهیم مشکلات زیادی برای ما پیش خواهد آمد.
گویا با اشاره به اینکه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شناسایی و کشف پشه آئدس با اقدامات علمی بسیار خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: فعالیت های حوزه بهداشت استان جای تشکر دارد، دنگی همه گیری نیست که به آسانی بشود کنترل کرد. کشور سنگاپور تجربه مبارزه با این همه گیری را داشته اما نتوانسته طوری کنترل کند که این کنترل تداوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: معاونت های درمان، آموزشی و تحقیقات دانشگاه هر یک باید در کنار معاونت بهداشتی دانشگاه با انجام اقدامات مرتبط با حوزه خود اوضاع را مدیریت کنند.
این مقام مسئول آموزش دانشجویان، پرسنل بهداشت و درمان در همه رده ها و مردم در راستای کنترل پایدار و مدیریت محیط را بسیار اثرگذار دانست و گفت: پاکسازی محیط منحصر به شهردارای و ماموران شهرداری نیست پشه ها حتی در خانه ها و محیط های کوچک هم لانه می کنند.
وی افزود: تقاضای من از همکاران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نه بعنوان یک حشره شناس بلکه بعنوان کسی که امنیت و سلامت کشور برایش یک دغدغه است، با توجه به نیروهای با انگیزه بالا در استان از هرمزگان بتوانند کشور را در برابر خطرات ناشی از ائدس حفظ کنند.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ارتقاء سواد سلامت در جامعه و همکاری سایر دستگاه‌ها و مردم با دانشگاه گفت: با بسیج تمام نیروهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در استان و استفاده از ظرفیت های اقتصادی استان بدون شک کنترل و پیشگیری در زمان اپیدمی و حتی قبل از اپیدمی کار دشواری نخواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت تقویت زیر ساختهای حشره شناسی در استان اضافه کرد: اعضای هیئت علمی به ویژه حشره شناسان استان با کمک اساتید کشور در این موضوع مهم ورود کنند تا دروازه ورود بیماری به کشور نباشیم و بتوانیم در این استان خطرات و تهدیدات ناشی از پشه آئدس و بیماریهای ناشی از آن را کنترل کنیم.
با توجه به مشاهده یک مورد پشه آئدس در شهرستان بندرلنگه در غرب هرمزگان تیم های بهداشتی استان با همکاری وزارت بهداشت با حضور در منطقه بررسی ها و ارزیابی لازم جهت کنترل آئدس و بیماری های ناشی از این پشه را انجام دادند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها