رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536729

گاز قطر و روسیه به جای گاز ایران در پاکستان

ساعت 24 - بیش از سه دهه است ایران تلاش می کند به پاکستان وهند گاز صادرکند و سرمایه گذاری نیز صورت پذیرفته است اما حالا یورونیوز خبر می دهد پاکستان بازار جدید گاز منطقه پس از پس زدن همسایه غربی خود، ایران، قرارداد ۱۰ ساله تازه‌ای را با قطر امضا کرد؛ این کشور دو ماه پیش نیز از توافق با روسیه برای احداث خط لوله گازی ۲ میلیارد دلاری خبر داده بود.

گاز
dir="RTL" style="text-align:right">بر اساس توافق تازه قطر و پاکستان که از ژانویه ۲۰۲۲ لازم الاجرا می‌شود، اسلام آباد گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را ۳۱ درصد ارزانٰ‌تر از قرارداد ۱۵ ساله سال ۲۰۱۵ میان دو کشور، وارد می‌کند. دولت پاکستان اعلام کرده که اجرای این قراداد تازه ۱۰ ساله که روز جمعه گذشته برای واردات ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز منعقد شده در مجموع بیش از ۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در بر خواهد داشت.همزمان پاکستان، قطر و امارات عربی متحده در حال تکمیل طرح امکان‌سنجی احداث پروژه خط لوله موسوم به خلیج جنوب آسیا (Gusa) هستند؛ پروژه‌ای چندین میلیون دلاری که قصد دارد گاز قطر را از طریق احداث خط لوله‌ای که از زیر دریا و خشکی عبور خواهد کرد، به پاکستان برساند.پاکستان کمتر از دو ماه پیش نیز از توافق با روسیه برای ساخت خط لوله ۱۱۰۰ کیلومتری انتقال گاز خبر داده بود. خط لوله‌ای که عملیات احداث آن از ژوئیه آینده آغاز خواهد شد.

هزینه اولیه این پروژه ۲ میلیارد دلار برآورد شده و این خط لوله توانایی انتقال سالانه ۱۲.۴ میلیارد فوت مکعب گاز را خواهد داشت.این در شرایطی است که ایران از سال ۱۹۹۰ تلاش کرده تا خود را به عنوان یک صادرکننده گاز به همسایه شرقی خود مطرح کند ولی تا کنون تمامی تلاش‌های این کشور ناکام مانده است. پس از لغو پروژه احداث خط لوله صلح به دلیل اختلاف‌های سیاسی هند و پاکستان که قصد داشت روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب از گاز ایران را به این دو کشور برساند، ایران طرح احداث خط لوله‌ای ۲۱۰۰ کیلومتری را به پاکستان ارائه کرد که مسئولیت احداث ۱۱۰۰ کیلومتر آن از پارس جنوبی تا مرز پاکستان بر عهده ایران و احداث مابقی آن بر عهده پاکستان بود.در حالی که ایران این خط لوله را تا نزدیکی مرز خود با پاکستان کشیده بود، همسایه شرقی از توقف عملیات احداث خط لوله در خاک خود خبر داد. ایران حتی متعهد شد که ۵۰۰ میلیون دلار از هزینه ۱.۵ میلیارد دلاری خط لوله هزار کیلومتری در خاک پاکستان را متقبل شود ولی این کشور در نهایت با استناد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ادامه اجرای این پروژه انصراف داد.در چنین شرایطی، محمدحسین عادلی، دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اخیرا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت نفت ایران (شانا) پیشنهاد کرده که به دلیل بروز موانع سیاسی در برابر طرح احداث خط لوله، ایران برای ایفای نقش در عرصه صادرات گاز بازار گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) نشانه‌گیری کند؛ محصولی که از طریق کشتی نیز قابل صادرات است. با این حال خود او در همین گفتگو تصریح کرده که از سه طرح ال‌ان‌جی سابق که ایران در دست اجرا داشته، در حال حاضر تنها یک مورد باقی مانده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها