رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 540970

چیلر جذبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

رپورتاژ تبلیغی / در حدود دو قرن پیش یعنی سال ۱۸۲۴ دانشمندی به نام میشل فارادی، طی یک آزمایش به صورت کاملا اتفاقی با پدیده سرمای جذبی آشنا شد

div>

در حدود دو قرن پیش یعنی سال ۱۸۲۴ دانشمندی به نام میشل فارادی، طی یک آزمایش به صورت کاملا اتفاقی با پدیده سرمای جذبی آشنا شد و در پس آن در سلسله آزمایشاتی توسط بسیاری از دانشمندان اعم از فردینالد کر، کارل مانترز و بالتازار فون پلانتون دستگاه چیلر جذبی اختراع شد. این دستگاه در دهه ۶۰ میلادی، به صورت گسترده‌تری در فرایند تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت. اولین نوع این دستگاه به صورت گازسوز، توسط شرکت کریر ساخته و به بازار عرضه گشت و پس از آن توسط شرکت‌های بومی به متقاضیان‌اش ارائه و عرضه شد. از این رو متخصصینی همچون کارشناسان تیم به فیکس، اقدام به ارائه خدمات فنی مهندسی و تولید محتوی در این زمینه نمودند.

چیلرها در دو نوع متفاوت به نام‌های چیلر جذبی و تراکمی ساخته می‌شوند. پیش از هرچیز باید اذعان داشت که چیلر جذبی با بهره‌گیری از قوانین ترمودینامیک به تولید سرما و برودت مورد نیاز می‌پردازد. چیلر تراکمی از انرژی الکتریکی تولید شده توسط کمپرسور الکتریکی در دوره تبرید تراکمی استفاده می‌کند. اما بر خلاف این دستگاه یعنی چیلر تراکمی، چیلر جذبی با حذف کردن کمپرسور الکتریکی، از انرژی حرارتی برای تولید سرما و برودت استفاده می‌کند.

انواع چیلر ها – آرشا تهویه کارا

انرژی حرارتی مورد استفاده در سیکل یاد شده، می‌تواند از طریق بخار آب یا از این دست فرایندهای تولید کننده، انرژی حرارتی استخراج کند. به بیان دیگر باید گفت انرژی این دستگاه بر پایه گاز طبیعی بوده و از این طریق تامین می‌شود. البته به میزان خیلی کمی برق نیز برای عملکرد پمپ مبرد و ..... نیز نیاز می‌باشد. تا این مرحله از بررسی‌ها در متن ممکن است، در ذهن برخی از مخاطبین ابهامی ایجاد شده باشد با مضمون اینکه چیلر جذبی چگونه و با چه ریز دستگاه‌هایی اعمال مذکور را به انجام می‌رساند. برای پاسخ گویی به این سوال، ابتدا می‌بایست به تشریح بخش‌های مختلف این دستگاه پرداخت و سپس به عملکرد آن اشاره نمود.

بخش‌های سازنده چیلر جذبی از قرار زیراند:

  • تبخیر کننده

بخش تبخیرکننده یا اواپراتور در حقیقت نقش مبدل انرژی حرارتی را در سیکل تبرد هوا بازی می‌کند. تبخیر کننده یا اواپراتور وظیفه کاهش دمای آب در ساختمان را بر عهده دارد و تقریبا می‌توان گفت خلا کامل است و از مهم‌ترین بخش‌هایی که در چیلر جذبی به فعالیت می‌پردازند به حساب می‌آید. ابعاد تبخیر کننده در ظرفیت چیلرهای جذبی به شدت موثر است. قابل ذکر است که عامل مهم در انتخاب نوع مناسب برای خرید و نصب چیلر جذبی، در ذهن مشتریان و افراد مختلفی که به وب سایت به فیکس و سایر کمپانی‌ها جهت دریافت مشاوره مراجعه می‌کنند، اغلب مقدار ظرفیت دستگاه مذکور است.

  • چگالنده یا تقطیر کننده

چگالنده، تقطیر کننده یا به بیان متخصصین امر کندانسور، در قسمت بالایی و فوقانی چیلر جذبی قرار می‌گیرد. وظیفه این بخش بازگردانی مجدد آب‌های تبخیر شده در مراحل قبلی به سیکل تبرد جذبی است. استفاده از چگالنده یا تقطیر کننده نقش مهمی در کاهش مصرف آب و انرژی ایفا می‌کند و از این رو به صرفه جویی در مصرف آب و انرژی کمک شایانی می‌کند. این کاهش انرژی مصرفی را می‌توان از مزیت‌های دیگر چیلر جذبی دانست.

  • ژنراتور یا مولد

ژنراتور یک مخزن حاوی ماده جاذب و ماده مبرد است‌. ماده جاذب در این فرایند لیتیوم برماید و ماده مبرد محلول آب است. به ژنراتور، بخش تغلیظ کننده نیز می‌گویند، چرا که درون بخش جاذب یک مبدل حرارتی قرار می‌گیرد تا انرژی حرارتی مورد استفاده برای بخار کردن آب موجود در محلول حاضر و در نتیجه فرصت تغلیظ محلول را آماده کند.

  • ابزوربر یا جذب کننده

ابزوربر در محفظه‌ و پوسته‌ای مشترک با اواوپراتور یا تبخیر کننده قرار می‌گیرد. جذب کننده در واقع مخزنی بر اساس ظرفیت چیلر جذبی است. مخزن ابزوربر حاوی مقادیر مشخصی از ماده مبرد یا همان لیتیوم برماید است.

  • پمپ خلا

برای عملکرد صحیح چیلر جذبی وجود فضای خلا امری ضروری است. مستحضرید که در بخش مربوط به تبخیر کننده به لزوم وجود خلا اشاره شد. جهت ایجاد این فضا و همچنین کاهش نقطه جوش و مقادیر مربوط به فشار نیاز به وجود یک وکیوم یا پمپ خلا است.

  • پمپ سولوشن

مایع جاذب باید دائما در بخش‌های مختلف چیلر جذبی در گردش باشد. به همین جهت در دستگاه از یک‌ پمپ مخصوصی از نوع هرمتیک به نام پمپ سولوشن استفاده می‌شود. در بخش دوم می‌بایست به چرخه عملکرد چیلر جذبی پرداخت تا مفهوم چیستی این دستگاه تا حدودی برای مخاطبین جا بیفتد. اما برای خرید و انتخاب آن باید به متخصصین امر همچون شرکت به فیکس مراجعه نمود تا بهترین نتیجه حاصل آید.

چیلر جذبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چرخه عملکرد چیلر جذبی

ابتدا آب مقطر که همان مبرد است، در اواپراتور با فشار کم و دمای پایین شروع به جوشیدن می‌کند. اما این عمل نیاز به حرارت دارد. این حرارت از آب ورودی فن کویل‌ها با درجه حرارت ۱۲ درجه سانتی گرادها و هوا رسان‌ها تامین می‌شود. آب خنک شده و بار دیگر به سیکل سرمایش باز می‌گردد. بخاری که توسط لایه زیرین اواپراتور تولید شد، می‌بایست توسط ابزوربر جذب شود. سپس محلول مبرد به همراه آب مقطر وارد ژنراتور شده، در آن‌جا تحت حرارت، تبخیر شده و سپس لیتیوم برماید تغلیظ می‌شود. بخار آب به کندانسور وارد شده و در آن‌جا با آب برج خنک کننده، تلاقی یافته و حرارت را انتقال می‌دهد. در این مرحله از چرخه آب تبدیل به سیال آب شده و به همان صورت وارد اواپراتور می‌شود تا چرخه ادامه دار شود.

انواع چیلر جذبی

  1. چیلر جذبی بخار
  2. چیلر جذبی تک اثره آب گرم
  3. چیلر جذبی گاز مستقیم
  4. چیلر جذبی شعله مستقیم

همان‌گونه که در بخشی از متن نیز اشاره شد توضیحات عملکرد و بخش‌های سازنده چیلر جذبی، توضیحاتی به جد تخصصی است و برای آشنایی دقیق با این فرایندها و کاربرد دستگاه می‌بایست به نیروی متخصص و کارشناسان این امر در مجلات‌ اینترنتی مرتبط همچون وب سایت به فیکس مراجعه نمود.

چیلر جذبی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وب سایت تخصصی به فیکس در زمینه امور فنی پس از سال‌ها فعالیت در زمینه خدمات فنی و مهندسی، در سال ۱۳۹۷ با هدف:
۱- ایجاد محتوای مناسب و استاندارد در حوزه فنی و مهندسی
۲- ایجاد بستری برای خدمات مربوط به بخش فنی مهندسی
ایجاد گردید.
وب سایت تخصصی به فیکس با دارا بودن یک تیم پشتیبانی ماهر و زبده در زمینه‌های مختلف فنی مهندسی، آماده ارائه مشاوره‌ها و خدمات لازم در امور مربوط و خرید لیتیم بروماید به موضوع مذکور است. تضمین گارانتی خدمات ارائه شده توسط این تیم متخصص را می‌توان از مزیت‌ها و دلایل برگزیدن‌اش توسط مخاطبین دانست‌.
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها