رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542517

چین، جداییطلبان تایوان را تهدید کرد

ساعت24- سخنگوی دفتر امور تایوان در چین درخصوص پاسخ عملی به تحریکات آمریکا و تایوان هشدار داد و یک روزنامه رسمی چین نیز از احتمال پرواز جنگنده‌های چین بر فراز آسمان تایوان خبر داد.

دولت چین به جدایی‌طلبان تایوان هشدار داد در صورت تداوم اقدامات تحریک‌آمیز آن‌ها به پشتیبانی آمریکا، با اقدام عملی مواجه خواهند شد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، «ما شیائوگانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در چین روز چهارشنبه گفت، رزمایش‌های ارتش آزادی‌بخش خلق چین در تنگه تایوان «تمرین مبارزاتی» لازم جهت حفظ «حق حاکمیت ملی» چین است.

این مقام چینی هشدار داد: «این عملیات‌های تمرینی و رزمایش‌های ارتش چین، این پیام را ارسال می‌کند که در مقابله با استقلال تایوان و تبانی تایوان و آمریکا مصمم هستیم و این فقط در حد حرف نخواهد بود».

از سوی دیگر، «هو شیجین» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» نزدیک به حزب کمونیست چین در یادداشتی نوشت، در صورتی که روابط آمریکا و تایوان تعمیق یابد، جت‌های جنگنده چینی بر فراز تایوان به پرواز درمی‌آیند تا «حق حاکمیت» خود بر این جزیره را ثبیت کنند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

رسانه‌ها امروز گزارش کردند که هم زمان با شدت گرفتن هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا یک هیات سه نفره شامل مقام‌های پیشین سنا و وزارت خارجه را عازم این جزیره کرد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه تایوان هم اعلام کرد، طبق برنامه قرار است هواپیمای حامل هیات آمریکایی بعد از ظهر روز چهارشنبه (امروز به وقت محلی) در فرودگاه «سونگشان» تایوان به زمین بنشیند.

وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه اعلام کرد که ۲۵ فروند هواپیمای نظامی نیروی هوایی چین وارد منطقه پدافند هوایی تایوان در جنوب غربی این جزیره شده‌اند. تایوان نوع این هواپیماها را «جی10»، «جی16» و انواع هوایماهای تجسسی و ضد زیر دریایی اعلام کرده است.

نشریه نیوز ویک به نقل از تحلیل‌گران نظامی نوشت، پرواز این جنگنده‌ها بر فراز تنگه تایوان، به احتمال زیاد با هدف شبیه‌سازی حمله به ناو هواپیمابر آمریکابر آمریکایی صورت گرفته است.

به نوشته نیوز ویک، برگزاری این رزمایش هوایی، با ورود ناو هواپیمابر «تئودور رزولت» به آب‌های شمال فیلیپین صورت گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها