رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542549

جلسه دوم رسیدگی به اتهامات حسن رعیت برگزار شد

محاکمه حلقه اتصال مفسدان اقتصادی یک دهه اخیر

ساعت 24- دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن میرکاظمی معروف به رعیت در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران در حالی برگزار شد که همچنان روابط او با افرادی مانند قاضی منصوری، بابک زنجانی و طبری نشان از عمق فساد در پرونده‌های قضایی دارد که چندی پیش منجر به محکومیت طبری و دوستان و همکارانش شد.

خبر
حسن رعیت، متهم ردیف اول این پرونده‌، چهره‌ای شناخته‌شده در رسانه‌هاست البته نه فقط برای پرونده فساد اقتصادی کلانی که این روزها در حال رسیدگی است، بلکه سبک زندگی و روابطش با بابک زنجانی، تصاویرش با هفت‌تیر بر روی موتور در سال ۸۸ و باغ‌وحش رؤیایی‌اش از او متهمی فراموش‌نشدنی ساخته است.
بهشت گمشده یا همان باغ وحش حسن رعیت که به ادعای برخی تا ۱۷ ببر در آن نگهداری می‌شد، محلی بود که به گفته مقام قضائی، رعیت از آن محل برای دعوت از افراد تأثیرگذار استفاده می‌کرد.
زمان بازداشت حست رعیت پرده از باغ مخفی رعیت برداشته و گفته شد تعداد ببرهای حسن رعیت از مجموع ببرهای باغ وحش تهران نیز بیشتر است! یاشار سلطانی، خبرنگار، در توییت خود نوشته بود «صداوسیما اگر جرئت دارد تصاویر بهشت گمشده حسن رعیت را که حاصل زمین‌خواری و چپاول بیت‌المال در جاده کرج است پخش کند! به مردم بگویید این بهشت گمشده پاتوق کدام‌یک از چهره‌های مشهور بوده؟ کلکسیون اسلحه، کلکسیون موتور، حیوانات و... با کدام پول و مجوز به دست آمده است؟». غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر خبر بازداشت حسن میرکاظمی با ۱۷ قلاده ببر گفت: بارها گفته‌ایم قبل از اثبات مجرمیت اسم نیاورید، با آوردن مشخصات دچار معذوریت برای پاسخ‌گویی می‌شوم لذا با رعایت محذوریت‌های قانونی اصل بازداشت این فرد را تأیید می‌کنم و عناوین اتهامی به ‌خاطر اینکه در مرحله تحقیقات مقدماتی است، بعد از رسیدگی اعلام می‌شود. بالاخره این پرونده به صدور کیفرخواست منجر شد و جزئیات اتهامات او در دادگاه اول با قرائت کیفرخواست مشخص شد. فارغ از اتهامات اقتصادی که از حسن رعیت، تصویر یک قارون مفسد را ترسیم کرده، روابط او توجه‌های بسیاری را جلب کرده؛ از سعید مرتضوی تا طبری او مرزهای رفاقت‌های منفعت‌طلبانه را درنوردیده‌ است. رابطه حسن رعیت با مرتضوی به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در خاندان لاریجانی منجر شد. گویا رعیت باعث آشنایی مرتضوی، مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی با بابک زنجانی بود. سعید مرتضوی درباره نحوه آشنایی‌اش با بابک زنجانی به «شرق» گفته: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است، تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد».
البته در زمان بالاگرفتن مناقشه لاریجانی و احمدی‌نژاد بر سر وزارت رفاه در دولت دهم، فیلمی از برادر رئیس مجلس در مجلس منتشر شد که در آن، فاضل لاریجانی برای پیشبرد طرح خرید شرکت‌های شستا از سوی بابک زنجانی، درخواست‌هایی را از سعید مرتضوی مطرح می‌کند. در فیلم دیگری که در سال ۱۳۹۲ از اتاق کار سعید مرتضوی منتشر شد، نشان داده می‌شود که حسن میرکاظمی (رعیت) و بابک زنجانی همراه حمیدرضا باقری‌درمنی (به‌عنوان سلطان قیر و فساد مالی اعدام شد) ماجرای درخواست مالی فاضل لاریجانی را برای سعید مرتضوی تعریف می‌کنند.
انتشار این دو فیلم نشان می‌داد که میرکاظمی (رعیت) رابط افراد مهم در بزرگ‌ترین پروژه‌های مالی مشکوک بوده است. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که به گزارش فارس آشنایی زنجانی و مرتضوی زمینه‌ساز یک معامله چهار میلیارد یورویی بین زنجانی و مرتضوی شد و قرار بود زنجانی ۱۳۷ شرکت تأمین اجتماعی را صاحب شود که با افشاگری رسانه‌ای این معامله ناکام ماند؛ اما نام حسن رعیت در ذهن‌ها باقی ماند و بسیاری بعد از ماجرای بازداشت و محاکمه بابک زنجانی چنین روزی را برای او پیش‌بینی می‌کردند.
حسن رعیت همچنین در سال ۱۳۸۸ همراه با حسین شیرازی‌منش (که در سال 92 بازداشت شد) به عضویت یک پروژه اقتصادی درآمده بود؛ پروژه‌ای که بعدتر و با ورود بابک زنجانی به آن، این دو را به‌ دو دستیار و رابط اصلی بابک زنجانی در همه پروژه‌های اقتصادی‌اش تبدیل کرد. این‌چنین بود که نام رعیت در پرونده‌های مفاسد کلان اقتصادی تا قبل از رسیدگی به اتهامات خود مطرح بود.
در این بین پرونده اکبر طبری نقطه عطفی در دستگاه قضا بود، زیرا از فعالیت چندین‌ساله باند فساد قدرتمندی در دستگاه قضا خبر می‌داد، این پرونده سبب شد نام طبری به‌عنوان فردی که یار گرمابه و گلستان مفسدان اقتصادی بود، بر سر زبان‌ها بیفتد. او با قدرت و نفوذی که در دستگاه قضا داشت، راه فرار بسیاری از مفسدان اقتصادی کلان را فراهم کرده بود. همراهی او با حسن رعیت نیز در پرونده رعیت در جلسه نخست دادگاه مطرح شد.
نماینده دادستان در جلسه نخست دادگاه رعیت با بیان اینکه متهم یار غار بابک زنجانی بوده است، گفت: روز اولی که بابک زنجانی دستگیر شد، به بازجو شماره رعیت را داد تا به ‌واسطه نفوذ او با اکبر طبری مشکل رفع شود. او اضافه کرد: یکی، دو سال پیش آقای منصوری از او و طبری درخواستی می‌کند که طبری به رعیت می‌گوید «انجام بده؛ اما از منصوری فاصله بگیر». از نام منصوری هم این‌گونه در پرونده فعلی رونمایی شد. قاضی منصوری که از متهمان اصلی پرونده اکبر طبری بود، سال گذشته در رومانی به شکلی مشکوک فوت کرد. مرگ منصوری باعث بسته‌شدن پرونده اتهامات او شد و این‌گونه بسیاری از همدستان او از اقرار و احتمالا رسیدگی به پرونده مفاسد او رها شدند و ابعاد پنهان پرونده منصوری بر پرونده‌های مهمی از مفاسد اقتصادی سایه افکنده و دستیابی به حقیقت با مرگ او بسیار سخت شده است. حال دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن رعیت و همکارانش در حال برگزاری است. در ابتدای جلسه دادگاه با اعلام قاضی بابایی، جعفرزاده نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و به قرائت ادامه موارد اتهامی حسن رعیت، متهم ردیف اول پرونده، ازجمله روابط نزدیک او با قاضی منصوری، ارتباطات او با سیامک صمیمی قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن وقت جهت انتفاع نامشروع از تسهیلات کلان بانک‌های صنعت و معدن و کشاورزی، ارتباط با محمد آریا، پرداخت رشوه به رئیس هیئت‌مدیره بانک صادرات استان گلستان، پرداخت رشوه به رئیس شعبه بانک پارسیان کیش، سوءاستفاده از حساب کارمندان خود جهت پول‌شویی و اخذ حواله‌های ارزی دولتی به ‌واسطه شرکت‌هایی با ذی‌نفع واحد و عدم واردات کالاهای تولیدی، پرداخت. آسیب به محیط زیست و وصول دو فقره شکایت شهرداری منطقه یک تهران در سال ۹۸ از حسن میرکاظمی معروف به رعیت در این ارتباط از دیگر موارد اتهامی منتسب به حسن میرکاظمی معروف به رعیت متهم ردیف اول پرونده مزبور بود که توسط جعفرزاده، نماینده دادستان، در جلسه دادگاه قرائت شد. در جلسه اول دادگاه نیز عناوین دیگر اتهامی حسن رعیت قرائت شد. اتهامات شبکه فسادی که مجموعه‌ای از جرائم را رقم زدند از اخلال کلان در نظام پولی و ارزی کشور تا جعل و آسیب به محیط زیست در کیفرخواست این پرونده ۴۰۰ صفحه‌ای است. در ادامه جلسه دوم دادگاه، عناوین اتهامی ۲۱ متهم دیگر پرونده مزبور از سوی نماینده دادستان قرائت شد و در انتهای جلسه هم وکلا درخواست استمهال کردند که قاضی بابایی با اعلام فرجه دوهفته‌ای بیان کرد جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها