رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542567

در گفت‌وگو با دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح شد

زیان شدید ایرلاین‌ها پس از توقف پروازهای بین‌المللی

ساعت 24-با رفع توقف پروازها به انگلستان، این‌بار پرواز به فرانسه متوقف شد

div>

ویروس کرونا یک‌ تنه، جهان را زمین‌گیر کرده و سایه سنگین کرونا همچنان بر کشورما نیز گسترده است،
به گونه‌ای که بار دیگر این ویروس در حال اوج‌گیری است و تعداد مبتلایان جدید به کرونا و تعداد درگذشتگان در این رابطه روز به روز در حال افزایش است. در یک سال و نیمی که از همه‌گیری بیماری کووید19 می‌گذرد با از رونق افتادن بیشتر کسب و کارها، بالا رفتن آمار بیکاری، افزایش هزینه برای خدمات درمانی و لغو پروازهای داخلی و بین‌المللی و... همراه بوده است و در این مدت محدودیت‌های گسترده‌ای بر سفرها به وجود آورده و با طولانی شدن بیماری خسارت‌های زیادی را به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است. همه کشورها پس از مدتی به این فکر افتادند که از ورود افراد ناقل به داخل هواپیما جلوگیری کنند و از مسافران درخواست کردند تا قبل و بعد از سفر تست کرونا بدهند اما هرگز ادعا نشد که این قوانین شیوع بیماری را متوقف خواهد کرد اما در کاهش آن تاثیر بسزایی داشت. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران نیز، شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند تا از ابتدای آبان ماه ۱۳۹۹، حداکثر به اندازه ۶۰درصد ظرفیت هر پرواز داخلی مسافرگیری کنند. هر چند پس از آن انجمن شرکت‌های هواپیمایی در نامه‌ای به رییس‌جمهور تقاضا کرد تا نسبت به لغو محدودیت مسافرگیری با ۶۰ درصد ظرفیت در پروازهای داخلی تجدیدنظر کنند اما این مذاکرات هم بی‌نتیجه ماند. محدودیتی که سبب شد تا پس از آن، شرکت‌های هواپیمایی مجوز افزایش ۱۰درصدی قیمت بلیت هواپیما نسبت به نرخ نامه خرداد ۹۹ را دریافت کنند؛ حال آنکه در همان خرداد ۹۹ هم افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ رخ داده بود.

پرواز به لندن برقرار و پرواز پاریس قطع شد
اما براساس آمارها در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ حدود ۴۳درصد مسافران پروازهای داخلی افت داشته است و با کاهش ۹۶درصدی مسافران پروازهای بین‌المللی در ۶ ماهه سال گذشته مواجه بودیم و به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی صنعت حمل و نقل هوایی پس از شیوع کرونا بیشترین آسیب را در جهان و ایران دیده است. مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص به «اعتماد» گفت: وزارت بهداشت درخصوص پروازهای بین‌المللی اخیرا اعلام کرده است که مشکلی برای پروازهای انگلیس وجود ندارد و این پروازها برقرار خواهد شد اما با توجه به افزایش شیوع کرونا در فرانسه پروازهای پاریس قطع خواهد شد. اسعدی سامانی در مورد ارایه آزمایشات جعلی کرونا از سوی برخی مسافران خاطی در این مدت نیز گفت: متاسفانه با این موضوع مواجه بوده‌ایم که برخی اقدام به این کار نادرست می‌کردند اما آمار دقیقی از این موضوع برای انجمن شرکت‌های هواپیمایی ارسال نشده و وزارت بهداشت این آمار را پیگیری می‌کند.

زیان بیشتر شرکت‌های ایرانی نسبت به خارجی‌ها
اسعدی سامانی با اشاره به ظرفیت ۶۰درصدی مسافرگیری برای پروازها اظهار داشت: این تصمیم باعث شد تا شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نسبت به شرکت‌های خارجی خسارت بیشتری ببینند این درحالی است که برای هر مسافری که تست کرونای او مثبت باشد، کارت بلیت پرواز صادر نمی‌شود. اما هنوز نمی‌توان به رقم دقیقی در مورد این خسارت‌ها اشاره کرد، زیرا همچنان بحران کرونا ادامه دارد و ما شاهد این محدودیت‌ها هستیم، البته صورت‌های مالی ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ را که زیان چشمگیری را نسبت به سال قبل خود نشان می‌داد برای وزارت راه و شهرسازی ارسال کردیم. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخصوص احتمال تغییر در پروازها با وجود وضعیت قرمز اکثر شهرهای ایران نیز گفت: هنوز در این مورد محدودیتی ایجاد نشده و پروازهای داخلی به روال قبلی ادامه دارد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مورد خسارت‌های وارده به ایرلاین‌ها از زمان شیوع پاندمی کرونا اظهار داشت: نه تنها ایران بلکه همه کشورها در دنیا در این مدت از این ویروس متضرر شدند، در ایران اما پروازهای خارجی تا حدودی قطع شده است و پروازهای داخلی بسیاری محدود شده ضمن آنکه محدودیت‌های زیادی نیز در این مدت بر پروازها اعمال شده است.

محدودیت پروازی به ۳۹ کشور
از ابتدای دی ماه و با شیوع ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان، ایران پروازهای خود را به لندن قطع کرد و نه مسافری از مبدا انگلیس پذیرفت و نه امکان سفر از ایران به انگلیس فراهم بود. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز روز گذشته در این باره اعلام کرد؛ با وجود اعلام رفع محدودیت پروازهای انگلیس از ۱۶ اردیبهشت، با موافقت وزارت بهداشت محدودیت پرواز به انگلیس رفع شد. ذیبخش در این باره گفته است؛ در حال حاضر محدودیت پروازی به ۳۹ کشور وجود دارد و پرواز از مبدا و مقصد کشورهایی که در لیست شرایط ویژه قرار دارند ممنوع بوده و کشورهایی که در لیست کشورهای پرخطر قرار دارند ملزم به انجام تست مجدد در ایران هستند. کشورهایی که ذیبخش عنوان کرده شامل: فرانسه، بوتسوانا، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا که در لیست کشورهای با شرایط ویژه دارای واریانت انگلیسی قرار دارند. همچنین کشورهای آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت لوسیا، صربستان، سیشل، اسلوانی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی در لیست کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند. همچنین پروازهای مسافربری به خارج کشور از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به دلیل شیوع کرونا تنها در چهار مسیر هوایی در جریان است و مقصد کنونی پرواز هواپیماهای مسافربری از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد تنها به کشورهای «افغانستان، ترکیه، عراق و قطر» است این در حالی است که پیش از کرونا پروازهای خارجی از این فرودگاه در ۱۴ مسیر هوایی بین‌المللی انجام می‌شد. بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها حاکی از آن است که پروازهای بین‌المللی ایرلاین‌های داخلی در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن ۹۱درصد کاهش داشته اما هنوز آمار جدیدی از کاهش پروازها اعلام نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها