رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542584

دلار محدوده حمایتی را از دست داد

ساعت 24-شاخص دلار پس از دو هفته مجددا به زیر ۹۲ واحد رفت.

در حالی که انتظار می رفت بانک مرکزی آمریکا در نتیجه افزایش تورم دست به تغییر نرخ بهره بزند، رییس این بانک در اظهارات تازه ای این مساله را منتفی دانسته و گفته است: حس ما این است که اکنون درست در نقطه ای قرار داریم که رشد اقتصادی خود را آغاز کنیم. در ماه های آینده میزان اشتغال زایی و رشد اقتصادی ما سریع خواهد شد. در نیمه دوم امسال شاهد ثبت رشدهایی خواهیم بود که بسیار نیرومند خواهند بود و من انتظار آن را ندارم که دلیل قانع کننده ای برای تغییر نرخ بهره بیابیم.

عملکرد دلارمقابل دیگر ارزها کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به بسته های محرک دولت بایدن، روند واکسیناسیون و نیز بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری باقی مانده است. جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- در مصاحبه ای تایید کرده است که نگرانی از اوج گیری تورم بر روی تصمیمات معامله گران در بازارهای مالی تاثیر گذاشته است اما به تدریج ثبات بیشتری در بازارها حاکم خواهد شد و امید می رود که وضعیت بازار اوراق و همچنین موقعیت دلار در برابر دیگر ارزهای مهم جهانی در شرایط بهتری قرار گیرد.

در حالی که انتظار می رود رشد اقتصادی بیشتر کشورهای جهان در سال جاری به میزان قابل توجهی بهتر از ارقام ناامیدکننده فصل قبل باشد، نتیجه ارزیابی صورت گرفته توسط دانشگاه اقتصاد روسیه نشان می دهد رهایی کامل اقتصاد جهانی از پیامدهای کرونا و بازگشت سطوح تولید به زمان قبل از آغاز بحران تا پایان امسال محقق نخواهد شد و با توجه به آغاز موج جدیدی از شیوع بیماری در بسیاری از کشورهای جهان، روی زنجیره تامین و به تبع آن روی نرخ رشد اقتصادی کشورها در سال آینده تاثیر منفی خواهد داشت. این گزارش از تشدید قرنطینه ها و یکسان نبودن میزان توزیع واکسن در کشورها از ریسک های جدید کرونا نام برده است.

صندوق بین المللی پول از بانک های مرکزی در سراسر جهان خواست تا به خاطر کمک به تقویت رشد اقتصادی خود و جهان در میان مدت، در انتخاب سیاست های حمایتی خود نهایت دقت را خرج دهند چرا که اشتباه در این زمینه می تواند زمینه ساز نوسانات مالی و ریسک های جدیدی برای بازارهای پولی و مالی شود. این در حالی است که با توجه به باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف، بانک های مرکزی بر سر دوراهی افزایش مجدد نرخ بهره و انضباط بیشتر مالی برای مقابله با تورم و یا حفظ نرخ های بهره در سطوح پایین کنونی قرار دارند.

افزایش پیاپی بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا باعث شد تا رابرت کاپلان- رییس دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس- به معامله گران اطمینان دهد با بازگشت تدریجی فعالیت های اقتصادی به سطح قبل از کرونا، وضعیت بازار اوراق قرضه نیز سر و سامان بگیرد. کاپلان افزایش اخیر بازدهی اوراق را نشانه ای از سلامت بازارهای مالی آمریکا دانست و افزود: به هیچ وجه چیزی برای نگرانی وجود ندارد. با توجه به روند خوب واکسیناسیون و احیای تقاضا، پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی خوبی داشته باشیم. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در یک سال اخیر از ۱.۷۵ درصد عبور کرد.

با ادامه فاصله گرفتن صادرات از واردات بزرگ ترین اقتصاد جهان، کسری تراز حساب تجاری آمریکا در ماه فوریه با رسیدن به ۷۱.۱ میلیارد دلار به بالاترین سطح تاریخی ماهانه ثبت شده خود رسید. این کسری که ۳.۳ میلیارد دلار بیشتر از کسری ثبت شده ماه قبل و ۰.۶ میلیارد دلار بیشتر از سطح مورد انتظار بود پس از آن رقم خورد که مجموع رقم صادرات آمریکا در این ماه با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به ماه قبل به ۱۸۷.۳ میلیارد دلار رسید. از طرف دیگر واردات نسبت به ماه قبل تنها ۰.۷ درصد کم شد و به ۲۵۸.۳ میلیارد دلار رسید. چین کماکان شریک اصلی تجاری آمریکا مانده است.

با افزایش سرعت واکسیناسیون در آمریکا، شاخص خوشبینی به اقتصاد این کشور در ماه آوریل به ۵۶.۴ واحد رسید که این رقم در مقایسه با ماه قبل از آن ۱.۸ واحد افزایش نشان می دهد. همچنین شاخص شش ماهه چشم انداز اقتصادی آمریکا که بیانگر رویکرد فعالان اقتصادی نسبت به افق اقتصادی میان مدت این کشور است نیز طی این مدت با افزایش قابل توجه ۵.۱ درصدی به ۵۵.۹ درصد رسید. آمریکا اکنون به نخستین کشوری در جهان تبدیل شده که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده است. این روند تا پایان امسال تکمیل می شود.

سخنان وزیر خزانه داری آمریکا بار دیگر نگرانی ها از طولانی تر شدن پیامدهای ویروس کرونا را افزایش داده است. ژانت یلن با بیان اینکه در همکاری با صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از کشورها خواهد خواست تا در روند احیای رشد اقتصادی جهان مشارکت فعال تری داشته باشند، افزود: هنوز برای آن که بگوییم بر همه گیری غلبه کرده ایم خیلی زود است. یلن افزود: تنها به کمک یک سیستم مالیاتی پایدار می توانیم از تامین مالی لازم برای پاسخ گویی به نیازهای اساسی اقتصاد در زمان مواجهه با بحران های این چنینی مطمئن باشیم.

همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه مارس باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۰ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۲ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۲ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد که ۱۸۴ هزار نفر کمتر از ماه قبل است.

تاکنون بیش از ۱۳۷ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۵۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۷۶ هزار و ۵۲۳ نفر، برزیل با ۳۵۵ هزار و ۳۱ نفر، مکزیک با ۲۰۹ هزار و ۷۰۲ نفر، هند با ۱۷۱ هزار و ۲۰۵ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ نفر بوده است.

سیمون هاروی - استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ - گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص مسیر آینده نرسیده اند، چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۹ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۸۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۱۶۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۰۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۴۳ یوان چین اعلام شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها