رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542598

عواملی که منجر به بروز آکنه می شود چیست؟+ چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

ساعت 24-آکنه یک بیماری پوستی است که معمولاً در سن بلوغ آغاز می‌شود و عوامل بسیاری در ایجاد آن سهیم است.

آکنه یک بیماری پوستی رایج است. آکنه، شامل دانه‌ها و برآمدگی‌های دردناک روی پوست می‌شود و علل بسیاری برای به وجود آمدن آن وجود دارد. این مقاله به حقایق و چگونگی درمان آکنه می‌پردازد.

آکنه بر روی پشت، شانه‌ها و نشیمنگاه ظاهر می شود اما شکل های موجود بر روی صورت بسیار چشمگیرتر هستند. آکنه وخیم می‌تواند منجر به زخم شود. آکنه معمولاً در سن بلوغ آغاز می‌شود، اما بزرگسالان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نشانه های آکنه

آکنه به شکل انواع مختلفی از دانه‌ها وجود دارد؛ جوش‌های سرسیاه، که روزنه‌های بسته و کوچکی هستند. جوش‌های سرسفید، که برآمدگی های سخت و کوچک با مرکز سفید رنگ هستند. جوش‌های چرکی، دانه‌هایی هستند که دارای مقدار زیادی چرک هستند. گرهک‌ها، که دانه‌های دردناک و زمخت در زیر پوست هستند. آکنه‌های ملتهب که زمانی رخ می‌دهند که پوست علاوه بر قرمز بودن، متورم است.

گاهی اوقات آکنه در پایین گونه، خط فک و گردن، ظاهر می شود. دانه ها می توانند تقریباً دردناک باشند و درمان آن‌ها زمان زیادی به طول می‌انجامد. پیش از اینکه زنان وارد دوران قاعدگی شوند، امکان دارد آکنه آن ها شدیدتر شود.

عواملی که منجر به بروز آکنه می شود

آکنه زمانی اتفاق می افتد که پیاز مو توسط چربی پوست که یک ماده روغنی است و به محافظت پوست کمک می‌کند، مسدود شود. زمانی که سلول های مرده پوست با این مسدودیت آمیخته می شوند، دانه ها به وجود می آیند و باکتری ها در پوست تکثیر می شوند که منجر به درد و تورم یا التهاب در زیر انسدادها می شوند.

در دوران بلوغ، تغییرات به وجود آمده در سطح هورمون تستوسترون می تواند منجر به تغییراتی در چربی پوست شود. این مسئله هم در پسران و هم در دختران اتفاق می‌افتد.

آکنه می تواند به دلایلی مثل وراثت، استرس، رژیم، اضافه وزن، عدم ورزش کافی، باردار بودن و ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اتفاق بیفتد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که آکنه با درمان های شما از داروخانه ناپدید نمی‌شود و یا شما را به شدت اذیت می کند، می توانید به پزشک مراجعه کنید. اگر وضعیت آکنه بسیار بد باشد، پزشک شما را به یک متخصص پوست ارجاع می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها