رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542621

اصلاح طلبان پشت محسن هاشمی می روند یا ظریف یا جهانگیری؟ /علی مطهری در حوزه سیاست دموکرات است اما...

ساعت 24-سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره کاندیداتوری محسن هاشمی رفسنجانی گفت: محسن هاشمی عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر است و مدیر اجرایی قابل قبولی است و در اجرا مانند پدرش مجری قوی بوده است. وی همچنین پشتوانه نام پدر را دارد و از این جهت دارای سبد رای قابل توجهی خواهد بود.

اسماعیل گرامی‌مقدم، در خصوص کاندیداتوری نظامیان و مشخصاً‌ افرادی مانند محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهوری،‌ گفت: من به عنوان یک فعال سیاسی از سر دلسوزی عرض می‌کنم که حوزه سیاست و حوزه نظامی‌گری دارای ویژگی‌های متفاوتی است. کار نظامیان تولید قدرت بر مبنای فرمانبری و دستور است، در صورتی که حوزه سیاست،‌ حوزه تصمیم گیری و خط مشی‌گذاری است. کسی که سی سال تولید قدرتش بر مبنای فرمانبری و دستور بوده است،‌ اساساً درک درستی از حوزه تحلیل سیاسی و خط مشی گذاری ندارد. کاندیداتوری نظامیان در انتخابات ضربات زیادی به حوزه نظامی زده است؛ یعنی زمانی که آقای محسن رضایی در مجلس ششم رأی کسب نکرد، مجدداً‌ نباید کاندیدای ریاست جمهوری می‌شد و زمانی که رأی برای ریاست جمهوری اخذ نکرد،‌ فرماندهی ارشد سپاه باید تصمیم می‌گرفت که هیچ سپاهی که بلافاصله از حوزه نظامی وارد سیاست شود نباید در انتخابات شرکت کند چون این موضوع دارای عوارضی برای نظامیان است.

آیا رأی نیاوردن آقای قالیباف و آقای رضایی به اقتدار نظامی‌گری کمک می‌کند؟

وی با بیان اینکه برند نظامی‌گری بر پیشانی محسن رضایی و محمد باقر قالیباف است، تأکید کرد: آیا رأی نیاوردن آقای قالیباف و آقای رضایی به اقتدار نظامی‌گری کمک می‌کند؟ یا اعتماد مردم را از نظامیان سلب می‌کند؟ به نظر من در این دوره شورای فرماندهی سپاه باید تصمیم قاطع در خصوص نامزدهای نظامی بگیرد و تکلیف خود را با این مسأله روشن کند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره کاندیداتوری محسن هاشمی رفسنجانی نیز بیان کرد: محسن هاشمی عضو حزب کارگزاران و رئیس شورای شهر است و مدیر اجرایی قابل قبولی است و در اجرا مانند پدرش مجری قوی بوده است. وی همچنین پشتوانه نام پدر را دارد و از این جهت دارای سبد رأی قابل توجهی خواهد بود.

گرامی مقدم در خصوص احتمال کاندیداتوری اسحاق جهانگیری نیز بیان کرد: اسحاق جهانگیری از مدیران اجرایی و با سابقه خوب کشور است و در سمت‌های مختلف شناخته شده هستند. همواره تلاش کردند که در راستای منافع ملی عمل کنند و برای خود چارچوب هایی قائل هستند. در این دوره از انتخابات نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی می افتد. نمی‌توان میزان رأی جهانگیری را ارزیابی کرد.

علی مطهری در حوزه سیاست، آزادی‌خواه و دموکرات است اما در حوزه اجتماعی نگاهی بسته و محدود دارد

وی درباره کاندیداتوری علی مطهری گفت: ایشان از چهره‌های شناخته شده سیاسی کشور است. آقای مطهری در حوزه سیاست، آزادی‌خواه و دموکراتی به تمام معناست اما در حوزه اجتماعی و فرهنگی نگاهی بسته و محدود دارد که نگاه وی جوان‌پسند نیست و کاملا سنتی است. به نظر می‌رسد این نگاه آقای مطهری نیز ستودنی است یعنی نگاه او صادقانه است و از سر تملق و چاپلوسی نیست.

وی در ادامه به کاندیداتوری محمدجواد ظریف اشاره کرد و افزود: زمزمه کاندیداتوری آقای ظریف وجود دارد که ایشان نیز از چهره‌های شناخته شده جمهوری اسلامی است و قطعا یکی از نامزدهایی هستند که اگر خودشان تمایل به حضور در انتخابات داشته باشد، شور و هیجان در انتخابات ایجاد خواهند کرد ضمن اینکه جامعه انتظار دارد که برای رفع تحریم‌ها، دیپلماسی مقتدرانه‌ای را در دولت آینده شاهد باشیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل شما از سخنان سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه حتی با مشارکت پایین هم نظام مشروعیت دارد، چیست و میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما میزان کم مشارکت در انتخابات چه خطراتی می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: آقای کدخدایی با این اظهارنظرشان خود را در انتهای اصولگرایی تعریف می‌کند یعنی نقطه آخری که جبهه پایداری حضور دارد یا اصولگرایانی که اساساً به دموکراسی اعتقادی ندارند و دموکراسی حداقلی را تنها برای طرفداران خود قبول دارند. برخی معتقدند باید مردم را در حدی ناراضی نگه داریم که مردم در پای صندوق رأی حاضر نشوند تا این اشخاص بتوانند بیشترین استفاده را بکنند و در انتخابات پیروز شوند؛ مانند انتخابات مجلس یازدهم که فاجعه‌ای در طول تاریخ جمهوری اسلامی بود. مردم این نوع دیدگاه را کنار می‌زنند مانند انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ اما درواقع این دیدگاه نظر نظام و رهبری نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها