رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542660

برآورد قیمت اقلام خوراکی در ماه مبارک رمضان

هزینه خرید اقلام خوراکی ویژه ماه رمضان چقدر است؟

ساعت 24-بر اساس تجارب سال‌های قبل باید گفت میزان مصرف انواع مواد غذایی و اقلام مصرفی در ماه رمضان به نسبت سایر ایام سال افزایش چشمگیری می یابد.

بر اساس تجارب سال‌های قبل باید گفت میزان مصرف انواع مواد غذایی و اقلام مصرفی در ماه رمضان به نسبت سایر ایام سال افزایش چشمگیری می یابد. در سفرهای ماه‌ رمضان مواد غذایی مانند انواع نان، پنیر، کره، خرما، آش رشته، حلیم ، زولبیا و بامیه و ... مشاهده می شود و باید به این لیست افزایش مصرف انواع گوشت سفید و قرمز را نیز اضافه کرد.

بررسی های میدانی از سطح بازار و قیمت ها نشان می دهد برای خرید حلیم باید بین 41 تا 45 هزار تومان بابت هر کیلو، آش رشته و شله قلمکار کیلویی 41 تا 45 هزار تومان، زولبیا و بامیه بین 38 تا 48 هزار تومان، نان بربری ساده هزار تومان، نان بربری کنجدی 1500 تومان، تافتون 600 تومان، نان سنگک ساده 1200 تومان، نان سنگک کنجدی 1700 تومان، پنیر 350 تا 400 گرمی بین 14.5 تا 19.5 هزار تومان، کره 100 گرمی نیز 10 هزار تومان، خرما نیم کیلویی 30 تا 40 هزار تومان هزینه کرد.

هزینه خرید برخی از اقلام مورد نیاز سفره های افطار و سحری نیز به شرح زیر است:

هر کیلو گوشت گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان، برنج خارجی ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان، چای ایرانی ۶۵ تا ۹۵ هزار تومان، چای خارجی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان، عدس ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، لپه ۴۰ هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان، شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان، قند ۱۵ هزار تومان ، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان و روغن حلب ۵ کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قابل خریداری است.

هر کیلو تخم مرغ درب کارخانه کیلویی 10 تا 10 هزار و 200 تومان قابل خریداری است. قیمت مرخ در خرده فروشی ها و بر اساس آخرین نرخ مصوب تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار برابر با 24 هزار و 900 تومان است و از نخستین روز ماه رمضان نیز می توان مرغ های قطعه بندی شده را در فروشگاه های زنجیره ای خریداری کرد.

خوشبختانه در بازار بنکداران و همچنین در واحدهای صنفی خرده فروشی سطح شهر هیچ گونه کمبود کالا و اقلام اساسی مشاهده نمی شود اما باید گفت به دلیل افزایش نرخ ها در ماه های اخیر، قدرت خرید مردم کاهش یافته در نتیجه میزان خرید مواد غذایی و کالاهای اساسی در مقایسه با سال های قبل، کمتر شده است.

حداقل هزینه سفره های ساده افطاری و سحری

هزینه سفره سحر و افطار برای یک خانواده ۴ نفری در ماه رمضان امسال، متفاوت‌تر از سال های قبل است.

برای نمونه عدس  پلو به عنوان کم هزینه‌ترین و ساده‌ترین غذای معمول ماه رمضان با توجه به قیمت 33 تا 40 هزار تومانی برنج ایرانی و هزینه 23 تا 28 هزار تومان برنج خارجی و همچنین عدس کیلویی 30 تا 33 هزار تومان در یک وعده برای خانوار 4 نفره ایرانی حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد.

برای 4 نفر در هر وعده حداقل 400 گرم برنج نیاز است که در کنار آن نیز باید هزینه تهیه انواع خورشت و یا مرغ ساده را نیز محاسبه کرد.

هزینه خانوار ایرانی برای پخت خورشت قورمه سبزی حداقل 50 هزار تومان، خورشت قیمه 40 تا 45 هزار تومان است و خوردن یک وعده مرغ هزینه ای بین 30 تا 35 هزار تومان دارد.

اگر میانگین مصرف مواد غذایی توسط هر فرد را 50 تا 100 گرم در نظر بگیریم در هر وعده افطاری حدود 200 تا 400 گرم سبزی خوردن ، حداقل 300 گرم پنیر، 50 گرم کره نیاز است.

هزینه یک افطاری بسیار ساده برای خانواده 4 نفره در یک ماه حدود 2 میلیون 404 هزار تومان خواهد بود

هر خانواده اگر در هر وعده افطاری یک کیلو آش و یا حیلم مصرف کند روزانه باید هزینه ای 41 تا 45 هزار تومانی در نظر بگیرید و اگر برای هر وعده 4عدد نان تافتون 2400 تومانی و یا 2 عدد نان بررسی 2400 تومانی خریداری کنید باید در مجموع برای هر وعده افطاری بسیار شاده حداقل 50 تا 55 هزار تومان هزینه کنید.

به این مبلغ باید هزینه خرید 250 گرم زولبیا و بامیه با مبلغی بین 9.5 تا 12 هزار تومان و خرما با کمترین هزینه 5 هزار تومان را نیز اضافه کرد که با این حساب هزینه یک افطاری ساده از 59 هزار تا 67 هزار تومان بالا می رود.

باید به این موارد نیز هزینه شکر، قند، چای خشک و شیر را نیز افزوده که به یقین مبلغ نهایی از 80 هزار تومان نیز فراتر خواهد رفت.

جمع هزینه های افطاری و سحری نیز رقمی بین 3 میلیون و 300 هزار تومان تا 4 میلیون و 200 هزار تومان است

با این حساب می توان مدعی شد که هزینه یک افطاری بسیار ساده برای خانواده 4 نفره در یک ماه حدود 2 میلیون 404 هزار تومان خواهد شد. باید توجه داشت این مبلغ فقط بابت هزینه افطاری است.

هزینه مواد غذایی مورد نیاز برای سحری را نیز باید در نظر گرفت که اگرخانواده ها فقط اقدام به پخت برنج با یک نوع خورشت کنند روزانه هزینه ای 30 تا 60 هزار تومان دارد که در ماه مبلغی بین 900 تا یک میلیون و 800 هزار تومان نیز برای وعده سحری باید محاسبه کرد.

جمع هزینه های افطاری و سحری نیز رقمی بین 3 میلیون و 300 هزار تومان تا 4 میلیون و 200 هزار تومان است.

دو برابر شدن هزینه سفره های ماه رمضان برای کارگران

امسال هزینه سفره های افطاری و سحری نسبت به سال قبل دو برابر شده به طوری که یک خانواده 4 نفره در رمضان سال 99 هزینه ای بین یک میلیون و 700 هزار تومان تا حداکثر 2 میلیون تومان بابت پرداخت می کرد.

گفتنی است بر اساس آمارهای موجود و آخرین دستورالعمل ها، پایه حقوق کارگران برای امسال ۲ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان تعیین شده تا اینجا هر کارگر با کسری بین 556 هزار تومان تا یک میلیون و 456 هزار تومان برای تامین مخارج ماه رمضان مواجه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها