رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542662

مرغ چرا گران شد؟/ یک سال و نیم بیتوجهی به صنعت طیور!

ساعت 24-در حالی که کارشناسان از دی ماه ۱۳۹۸ درباره عواقب سوءمدیریت در بازار نهاده‌های دامی هشدار داده بودند، بی‌توجهی به این مسئله باعث گرانی مرغ شد.

div>

سرکوب قیمتی مرغداران توسط دولت و اجبار آنها به فروش در قیمت‌های غیرمنطقی از جمله دلایلی بود که از ابتدا نسبت به عواقب آن هشدار داده بود چراکه مداخلات دولت در فرآیند قیمت گذاری به جای ایفای نقش تنظیم‌گری در سمت عرضه و توزیع، عملاً کسب و کار مرغداران را از صرفه اقتصادی خارج و طبیعتاً بخشی از آنها را ناگزیر به خروج از بازار می‌کند.

از طرف دیگر سامانه پر از نقص بازارگاه و اعطای ارز ۴۲۰۰ به عنوان سوبسید ارزی به واردکننده‌های نهاده‌ها که به دلیل اختلاف قیمت ۴۰۰ درصدی با نرخ ارز در بازار آزاد، بروز رانت و فساد از محل این اختلاف قیمتی را بسیار جذاب کرده بود، تا جایی‌که برای مرغدار «خرید نهاده بیش از حد نیاز از سامانه بازارگاه و فروش آن در بازار آزاد" بسیار به صرفه تر از» ادامه کسب و کار مرغداری" شده بود.

اما اکنون آمارهای مرکز آمار با تأیید هشدارهای قبلی نسبت به کاهش تولید و عرضه مرغ به دلایل مذکور، نشان می‌دهد در سال گذشته بین ۴ تا ۵ هزار مرغداری غیر فعال در کشور وجود داشته که این تعداد سال ۹۸ به ۲ هزار ۲۴۴ واحد کاهش یافته بود. اما بازهم در سال ۹۹ تعطیلی ۱۸۲۴ مرغداری گوشتی، بار دیگر تعداد مرغداری‌های غیر فعال به بیش از ۴ هزار واحد رساند.

در حالی که کارشناسان و فعالان صنعت دام و طیور از دی ماه ۱۳۹۸ درباره عواقب سوءمدیریت در بازار نهاده‌های دامی هشدار داده بودند، بی توجهی به این مسئله و سوءمدیریت مسئولان باعث شده است که امروز دچار گرانی در عین تولید روزانه ۷۵۰۰ تن مرغ در کشور شویم!

مرغ چرا گران شد؟/ یک سال و نیم بی‌توجهی به صنعت طیور!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها