رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542776

در میزگرد شورای‌آتلانتیک بررسی شد:چگونه سیاست سنجیده ایران اسرائیل را ناکام گذاشت؟

توصیه‌ای که ایران باید آن را جدی بگیرد

ساعت 24-تروریسم هسته ای رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات نطنز گمانه زنی های مختلفی را در خصوص آینده مذاکرات وین به وجود آورده است، با آغاز دور تازه مذاکرات وین باید دید نتایج حاصل از آن پیشرفت قابل قبولی را نصیب طرفین می کند یا نه.

خبر
div> پس از عملیات خرابکارانه رژیم صهیونیستی علیه تأسیسات هسته ای نطنز گمانه زنی های زیادی در خصوص آینده مذاکرات وین مطرح است. برخی از کارشناسان این اتفاق را موجب کاهش قدرت چانه زنی ایران می دانند و برخی دیگر معتقدند با آغاز غنی سازی ۶۰درصدی از سوی ایران و نصب سانتریفیوژهای جدید نه تنها ضعفی در کار نیست بلکه تهران و اهرم هایش سرنوشت این سری از مذاکرات را رقم خواهند زد. در این بین آنچه که بدیهی است قابل بازگشت بودن اقدامات ایران است که می تواند با حسن نیت طرف مقابل مورد راستی آزمایی قرار گیرد تا این توافق به هدف اولیه و توازن مورد نظر خود دست یابد. علی رغم مخالفت تندروهای آمریکایی بسیاری از نخبگان این کشور نیز معتقدند که آمریکا باید هر چه سریعتر به توافق با ایران برگردد و بیش از این زمان را از دست ندهد. موضوعی که در نامه های مختلف بارها و بارها به دولت بایدن گوشزد شد. تجربه سیاست شکست خورده فشار حداکثری نیز پیش روی چشمان بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او قرار دارد. موضوعی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز بدان اشاره کرد و در توئیتی گزینه های روشن بایدن و هریس را توافق اوباما ـ بایدن و یا کارزار "شکست حداکثری" ترامپ عنوان کرد که علاوه بر نبود جایگزین، زمان زیادی نیز برای آن باقی نمانده است. البته در این بین باید به وجود نیروهای مخالف نیز اشاره کرد که هیچ کوششی برای سنگ اندازی در این مسیر دریغ نمی کنند. رژیم صهیونیستی در این بین یکی از عواملی است که تاب دیدن مذاکرات وین برای احیای برجام را ندارد و از هر شیوه ای برای ضربه زدن به آن استفاده می کند. کارشناسان شورای آتلانتیک در همین راستا تأثیر تروریسم هسته ای این رژیم را بر مذاکرات پیش رو بررسی کرده اند که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

ظرفیت بالقوه غنی سازی ایران بر اثر خرابکاری اسرائیل در نطنز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. دولت ایران این مساله را تکذیب کرده که ممکن است تعمیر و بازسازی آسیب ناشی از این حادثه نه ماه و یا بیشتر زمان می برد. این در حالی است که دولت بایدن با توجه به برگزاری مذاکرات هسته ای در وین برای احیای برجام از این گونه مسائل فاصله گرفته است.

«کریستین فونتروز» که به عنوان مدیر ارشد خلیج فارس در شورای امنیت ملی دولت ترامپ خدمت کرده می گوید اسرائیل پشت خرابکاری نطنز برای مختل کردن فعالیت های هسته ای ایران بود. موضوعی که جای غافلگیری برای مقامات ایران و آمریکا نمی گذارد. وی افزود: اینگونه از اقدامات مطابق با الگوهای عملیات اسرائیل بود تا بتواند مانع از پیشرفت ظرفیت های ایران برای تولید سلاح هسته ای شود. اسرائیل مکررا اعلام کرده در برابر برنامه هسته ای ایران اقدام خواهد کرد:

۱) اگر ایران به جدول زمانی خود برای ساخت سلاح های هسته ای سرعت بخشد

۲) و در توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بن بست وجود داشته باشد.

دو شرطی که وجود داشت و همچنان نیز پابرجاست.

توصیه‌ای که ایران باید آن را جدی بگیرد

«کریستین فونتروز» در ادامه به سفر لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به اسرائیل اشاره کرد که همزمان طی آن تأسیسات نطنز هدف خرابکاری قرار گرفت. او فقط در مورد این عملیات همانطور که اتفاق افتاد مطلع شد. شاید این عملیات قصدش سیگنال دادن به آمریکا و به همان اندازه به ایران بود.

«کریستین فونتروز» در ادامه به مقامات ایران این توصیه را کرد که مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی را با انتقام گرفتن از اسرائیل ترکیب نکند. این فقط در خدمت جناحهای اسرائیلی است که از توافق هسته ای جدید پشتیبانی نمی کنند و در عوض ترجیح می دهند توجیهی داشته باشند تا همه مولفه های برنامه هسته ای ایران را از ابتدا نابود کنند.

باربارا اسلاوین تحلیلگر شورای آتلانتیک نیز گفت: اسرائیل مظنون چندین عملیات خرابکاری علیه تاسیسات غنی سازی ایران است و سابقه ترور دانشمندان هسته ای ایران را در پرونده دارد که مورد آخر آن ماه نوامبر میلادی بود (آذرماه) درست زمانی که آمریکا درگیر یک دیپلماسی جدی با ایران بود. اگر اسرائیل را عامل عملیات خرابکارانه نطنز بدانیم، خیلی بهتر می توانست آن را انجام دهد زمانی که دو طرف یعنی تهران و واشنگتن دیپلماسی را از سرگرفته اند. این نشان می دهد که نخست وزیر اسرائیل یعنی بنیامین نتانیاهو برایش مهم نیست که چه بر سر گفتگوها می آید و یا به طور فعال دیپلماسی ایالات متحده آمریکا را تضعیف می کند.

اما این بدان معنا نیست که دیپلماسی مرده است. واکنش اولیه مقامات ایران نشان می دهد که این کشور گفتگو با دیگر طرفین برجام را با میانجی گران و آمریکا که احساس می کند برجام قابل احیا است ادامه می دهد.

توصیه‌ای که ایران باید آن را جدی بگیرد

با این حال، این عملیات پویایی مذاکرات را متزلزل خواهد کرد: این "فشار بیشتری به نمایندگان ایران وارد خواهد کرد تا حداکثر امتیازات ممکن را از دولت بایدن در زمینه رفع تحریم ها دریافت کنند. هیأت نمایندگی ایالات متحده باید توضیح دهد که آیا در مورد اقدامات اسرائیل قبلاً چیزی را می دانست و چه کاری می تواند انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ایران با چنین حملاتی روبرو نخواهد شد.

و این حمله می تواند پیامدهای دیپلماتیک گسترده تری داشته باشد. باربارا اسلاوین پیش بینی می کند که می تواند روابط ایالات متحده با اسرائیل را بیش از پیش متشنج کند و ممکن است مقامات بایدن را مجبور به کاهش روابط با تل آویو و یا انجام مشاوره های رایج با اسرائیل در مورد سیاست ایران کند.

هالی داگرس تحلیلگر مسائل ایران، فعال رسانه ای و تحلیل گر شورای آتلانتیک امریکا نیز به بررسی پیامدهای تروریسم هسته ای اسرائیل پرداخته است. وی اظهار داشت: آنچه که در زمین بازی اتفاق می افتد وجود تبعاتی برای سیاست ایران است. برای انتقام گیری برای ترور دانشمند هسته ای ایران یعنی محسن فخری زاده، نمایندگان تندروی مجلس ایران که اکثریت را در اختیار دارند قانونی را تصویب کردند که طی آن برنامه هسته ای ایران تسریع یابد. هر گونه حمله و تخریب علیه زیرساخت های هسته ای ایران، بهانه مورد نیاز تندروها را برای حمله و سرزنش علیه حسن روحانی را به خاطر برجام فراهم می سازد. طیفی که از همان ابتدا با این توافق مخالف بودند. همچنین تندروها موجبات تلاش مضاعف برای گسترش برنامه هسته ای ایران را نیز فراهم می کنند.

توصیه‌ای که ایران باید آن را جدی بگیرد

پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن (خرداداماه) اردوگاه اصلاح طلب و عملگرای روحانی در نزد مردم تخریب شده است. امید آن است تا احیای توافق هسته ای موجبات رفع تحریم ها را فراهم سازد تا در عوض به آنها میزان حمایت مورد نیاز را ببخشد.

منبع: شورای آتلانتیک / گزارش و ترجمه: ابوالفضل خدائی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها