رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 542782

سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای ارشد اعتماد ملی:

مردم قهر کرده‌اند، باید امید را به جامعه بازگرداند

ساعت 24-یادگار امام خمینی(ره) در سخنانی که در جریان دیدار با اعضای ارشد حزب اعتماد ملی ایراد کرد، گفت:«به هر حال اولین مساله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید. مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند؛ چراکه در این سال‌ها روش‌های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. نمی‌گویم «فرد» در فرآیند اجتماعی تاثیر ندارد ولی بیش از کار فردی، «کار جمعی» مهم است.»

خبر
سیدحسن خمینی گفت: تا وقتی نتوانیم بر تحریم‌ها فائق بیاییم وضع همین است. دوستان اقتصاددان همواره گفته‌اند که اگر در ایران کالای استراتژیک «نفت» از گردونه خارج شود، تفاوت بین بهترین دولت و بدترین دولت فقط 20درصد است. پس برای حل مشکل ما باید عزتمندانه مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم. امروز غربی‌ها ما را گیر انداخته‌اند و خوب هم از وضع ما اطلاع دارند. از این طرف خودمان هم بعضا در داخل اشتباهات مهمی را مرتکب می‌شویم و مثلا به اشتباه در واقعه‌ای مثل رخداد اخیر در نطنز اطلاعات سرّی را در رسانه‌ها می‌گوییم. او ادامه داد: «از سوی دیگر در مملکتی که وضع مرغ آن این‌گونه است و نمی‌تواند مشکل را جمع کند، ادامه وضع فعلی هر قدر هم با مدیریت همراه باشد به معنای توزیع فقر است. باید تحریم‌ها برطرف شود و به ‌طور اساسی اقتصاد ساماندهی و بازسازی شود.» یادگار امام در ادامه تاکید کرد:«نکته مهم‌تری که وجود دارد، این است که وضع موجود به‌ شدت به نارضایتی اجتماعی می‌انجامد و بحران‌های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد را در پی می‌آورد. خدا رحمت کند آقای هاشمی را که می‌گفت تا وقتی کار و اشتغال نباشد و مردم درآمد نداشته باشند، همه شعارها و بحث‌های اجتماعی و فرهنگی، بازی است.» او ادامه داد:«اگر می‌خواهید همه اینها اصلاح شود باید شغل ایجاد کنید تا وضع مردم خوب شود. ایجاد شغل هم نیازمند سرمایه‌گذاری است و سرمایه‌گذاری هم امنیت و آرامش می‌خواهد. وظیفه رییس‌جمهور «تغییر دادن ریل» است.» یادگار امام با بیان اینکه کار رییس‌جمهوری صرفا کار اقتصادی نیست بلکه مدیریت همه جهات کشور است، ادامه داد:«مگر هر رییس‌جمهوری در همه حوزه‌ها توان تخصصی دارد؟! قاعدتا او با همه حوزه‌های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، نفت، پتروشیمی و... آشنا نیست بلکه وظیفه او این است که سیاستگذاری‌های کلان، ریل‌ها را عوض کند. مثلا آقای خاتمی متخصص اقتصاد نبود ولی در پی ریلی که عوض می‌کند، اقتصاد دوره‌اش بسیار خوب می‌شود.» سیدحسن خمینی در بخش دیگری از این دیدار درباره کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز صحبت کرد و گفت:«واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسوولیت نمی‌کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسوولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های قابل ‌توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین‌رو بود که ارزیابی‌ها برای من مهم بود. تنها عاملی که من را در تصمیم‌گیری مردد کرده بود-‌البته تصمیم هم نگرفته بودم‌- این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می‌آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می‌کردند، اتفاق مهمی نمی‌افتاد.»
او تاکید کرد:«امثال ما اگر گوشت و پوست‌مان هم برود، نمی‌خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچ‌کس نباید چنین توقعی را داشته باشد و اگر کسی روزی می‌خواهد به بنده اقبال کند، بداند که ما تا آخرین لحظه هیچ‌وقت هیچ کاری نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیانا کاری انجام می‌دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است.» سیدحسن خمینی همچنین با بیان اینکه «آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمی‌دانم» اعلام کرد:«معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالاخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمی‌توانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست، بی‌تفاوت باشیم.» او گفت:«واقعیت این است که جریان افراطی در کشور ما بعضا تصمیم‌های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می‌گیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند بلکه خیلی از آنها کاسب هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایه‌های ایدئولوژیکی می‌گیرند که غلط و خطرناک است.» تولیت آستان امام خمینی(ره) ادامه داد:«اصلا بنا ندارم که بگویم در این شرایط(دیگر در میدان) نیستم و دیگر کار نمی‌کنم. بالاخره تا حالا می‌گفتم همه باید باشند و از مردم دعوت کنیم و الان هم می‌گویم حضور مردم از هر عنصری واجب‌تر است.» یادگار امام همچنین تاکید کرد:«باید عقیده و مشرب سیاسی خودمان و خطری که پیش رو است را بگوییم. به نظر من واقعا حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است. همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندان‌مان و گذشته تاریخی‌مان مسوولیت داریم؛ تلقی من هم این بود شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست اما نه به این معنا که به عنوان یک کنشگر، فعال، توصیه‌کننده و همدل حضور نداشته باشم، بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.» سیدحسن خمینی در پایان گفت:«به هر حال اولین مساله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید.»
او ادامه داد: «مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند؛ چراکه در این سال‌ها روش‌های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. نمی‌گویم «فرد» در فرآیند اجتماعی تاثیر ندارد ولی بیش از کار فردی، «کار جمعی» مهم است. اگر بنده نبودم و زید و عمروا نبود، یکی دیگر می‌آید و همین مساله را انجام می‌دهد و پیش می‌برد. ممکن بود به عللی- مثلا عامل مهم «ارادت مردم به امام»- نسبت به بنده نگاه دیگری موجود باشد ولی به نظر من می‌توان با مردم صحبت کرد و ان‌شاءالله شما هم به نتیجه‌ای که مطلوب‌تان است، برسید.»
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها