رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 545384

روش های مختلف درمان دندان های خراب و از دست رفته

رپورتاژ تبلیغی / عصب کشی دندان درمانی است که برای ترمیم و نجات دندان‌های خراب شده یا آلوده به عفونت استفاده می‌شود. عصب کشی دندان زمانی انجام می‌شود که پالپی که از اعصاب و عروق خونی دندان تشکیل شده است، خراب شده یا آسیب ببیند.

dir="RTL" style="text-align:justify">روش عصب کشی دندان

عصب کشی دندان درمانی است که برای ترمیم و نجات دندان‌های خراب شده یا آلوده به عفونت استفاده می‌شود. عصب کشی دندان زمانی انجام می‌شود که پالپی که از اعصاب و عروق خونی دندان تشکیل شده است، خراب شده یا آسیب ببیند. در طی درمان ریشه، پالپ برداشته می‌شود و داخل دندان تمیز و سپس پر می‌شود. روش درمان عصب کشی دندان یک راه حل خوب با مزایای بالقوه برای بیمارانی است که التهاب یا عفونت قابل توجهی در پالپ دندان دارند. بدون درمان، عفونت ممکن است پیشرفت کند و درد قابل توجهی را ایجاد و باعث ایجاد آبسه در زیر دندان می‌شود، که این شرایط بر قدرت و عملکرد دندان تاثیر می‌گذارد.

عصب کشی دندان می‌تواند به حفظ عملکرد دندان‌ها کمک کند تا بیماران با استفاده از نیروی گزش طبیعی دندان‌ها به جویدن ادامه دهند. همچنین بر خلاف گزینه‌های جایگزین مانند ایمپلنت، لازم نیست که دندان خراب کاملا از لثه خارج شود بلکه دندان اصلی فرد در دهان شخص باقی می‌ماند. علاوه بر این، با عصب کشی ریشه دندان می‌تواند به محافظت از دندان‌های دیگر در دهان در برابر فشار بیش از حد و آسیب احتمالی کمک کند، زیرا ممکن است به خاطر دردی که در یک طرف دندان‌های شما وجود دارد از سایر دندانها استفاده بیشتری شود و سبب آسیب رسیدن به آنها شود.

 روش های مختلف درمان دندان های خراب و از دست رفته

عصب کشی دندان

چگونگی انجام عصب کشی دندانها

جهت عصب کشی دندان نیاز است فرد به یک یا چند جلسه به مطب مراجعه کند. معاینه معمولا توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه و عصب دندان انجام شود. متخصص عصب کشی، دندانپزشکی است که در زمینه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های پالپ دندان تخصص دارد. انتخاب اینکه از کدام نوع دندانپزشک استفاده کنید تا حدودی به مشکل کانال ریشه و روش مورد نیاز جهت درمان آن، دارد. اولین قدم در درمان به روش عصب کشی دندان معاینه دندان است تا دندانپزشک ماهیت مشکل را درک کند و بتواند آن را به طور موثر درمان کند. این به طور معمول شامل معاینه داخلی دهان، تصویربرداری توسط اشعه ایکس از دندان برای مشاهده محفظه پالپ است.

در این روش گرفتن عکس رادیوگرافی برای دیدن شکل کانال‌های ریشه و تعیین وجود علائم عفونت در استخوان اطراف ضروری است. بعد از گرفتن عکس و مشخص شدن میزان آسیب، سپس دندانپزشک شما از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن قسمت نزدیک دندان استفاده می‌کند. در واقع، بیهوشی ممکن است لازم نباشد، اما بعضی از دندانپزشکان هنوز برای آرامش بیمار، احتمال دارد از بیهوشی استفاده کند. در مرحله بعدی، برای اینکه ناحیه که دندان در آن قرار دارد در طی درمان خشک و بدون بزاق باشد، دندانپزشک شما یک لایه ضد آب (یک لایه پلاستیکی) را در اطراف دندان قرار می‌دهد. سپس یک سوراخ در دندان ایجاد می‌شود و پالپ همراه با باکتری‌ها و بقایای مربوطه از روی دندان برداشته می‌شود. بعد از برداشتن پالپ فرایند پاکسازی انجام می‌گیرد. بعد از اتمام این کار سوراخ ایجاد شده با استفاده از مولد مخصوص پر می‌شود. در واقع در پایان این مرحله عمل عصب کشی دندان صورت گرفته است..

کامپوزیت دندان چیست؟

دندانپزشکان از اواخر دهه ۱۹۶۰ استفاده از کامپوزیت دندان را فقط برای پر کردن دندانهای جلویی استفاده می‌کردند. ولی در اواخر دهه ۱۹۷۰، طیف جدیدی از کامپوزیت‌ها به بازار اروپا معرفی شد که پایداری بیشتر، رنگ واقعی و مقاومت بالاتر در برابر سایش نسبت به کامپوزیت‌های قبلی داشتند. امروزه، کامپوزیت را به دندان‌ها متصل می‌کنند تا ساختار دندان تقویت شود. البته در برخی از موارد با استفاده از این مواد دندان‌های اصلی آسیب دیده به طور کامل بازسازی می‌شوند. در حال حاضر از کامپوزیت دندان برای ترمیم دندانهای خراب، شکسته شده و فرسوده استفاده می‌شود. کامپوزیت‌های مدرن را می‌توان روی دندان‌های جلو یا عقب نیز اعمال کرد. آنها از ترکیبی از مهره‌های پلاستیکی و شیشه‌ای غیر سمی و رنگ دندان ساخته شده‌اند و برای ترمیم دندان‌های شکسته و همچنین استفاده برای بهبودهای زیبایی دندان ایده آل هستند.

زیبایی از مزایای اصلی کامپوزیت دندان می‌باشد، زیرا دندانپزشکان می‌توانند رنگ‌ها استفاده شده در این مواد را با هم ترکیب کنند و رنگی تقریباً مشابه دندان واقعی ایجاد کنند. کامپوزیت‌ها برای حمایت از ساختار باقی مانده دندان به انها متصل می‌شوند، که به عایق بندی دندان و جلوگیری از شکستگی و آسیب‌های ناشی تغییرات دمایی حاصل از خوردن غذاهایی داغ و سرد کمک می‌کند.

 روش های مختلف درمان دندان های خراب و از دست رفته

کامپوزیت دندان

روش درمانی ایمپلنت دندان

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که جایگزین ریشه دندان اصلی می‌شود. برای این کار از پایه‌های فلزی پیچ مانند استفاده می‌شود با بهره گیری از این پایه‌ها دندان‌های مصنوعی جایگزین دندان‌های آسیب دیده یا از دست رفته می‌شوند. ایمپلنت دندان بیشترین شباهت را با دندان‌های واقعی دارد و بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. کارایی این کاشته‌ها بسیار عالی است و عمل جویدن و خرد کردن غذا را بهتر از سایر روش‌های جایگزین انجام می‌دهد. ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی یا بریج باشد. در واقع آنها برای قرار گرفتن در فک نیاز به اتصال به دندان‌های کناری را ندارند و استرس اینکه شاید دندان هنگام غذا جدا یا قورت داده شود وجود ندارد. مهمترین مزیت ایمپلنت حمایت کافی از دندانهای تازه کاشته شما است فرایندی که نیاز به بهبود استخوان در اطراف ایمپلنت دارد. از آنجا که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، فرایند آن می‌تواند چندین ماه به طول بکشد.

درکاشت دندان پایه‌ها در استخوان فک قرار می‌گیرد، و این پایه به عنوان ریشه دندان‌های از دست رفته عمل می‌کند. از آنجا جنس پایه‌ها از تیتانیوم است، آنها با استخوان فک فرد ادخام می‌شود. و این باعث می‌شود که ایمپلنت‌ها از لغزش و آسیب‌های که در روش پل وجود دارد در امان بمانند و دندان مصنوعی که بر روی پایه‌ها نصب می‌شود عمر بلند مدتی را داشته باشد. با این حال این ایمپلنت‌ها نیز مانند دندانهای اصلی نیاز به مراقبت دارند و در صورت عدم مراقبت اسیب می‌بینند. انجام جراحی ایمپلنت دندان برای همه افراد امکان پذیر نیست. و افراد باید شرایط لازم را داشته باشند. در اینجا به بعضی از این شرایط و موارد اشاره می‌کنیم:

یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید.

استخوانی فک شما سالم و به رشد کامل رسیده باشد.

استخوان کافی برای ایمن سازی ایمپلنت‌ها وجود داشته باشد یا فرد قادر به پیوند استخوان باشد.

بافت دهان سالم باشد.

شرایط خاصی از نظر سلامتی وجود نداشته باشد که بر ترمیم استخوان تاثیر بگذارد.

سیگار نکشید.

الکل مصرف نکنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها