رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 546400

سرطان پوست | سرطان پوست چه درمانی دارد؟

سرطان پوست یکی از نگران کننده ترین بیمارهای که تا بحال افراد زیادی را به کام مرگ کشانده است این بیماری برای مبتلایان مشکلات زیادی ایجاد می کند به تازگی دانشمندان موفق شدند روش های جدیدی برای درمان این بیماری ابداع کنند که در ادامه میخوانید.

سرطان پوست
html>

سرطان پوست گروهی از نئوپلاسم های بدخیم است که از سلول های پوست و بافت همبند تشکیل می شود. این شایع ترین سرطان است.

انواع سرطان پوست

انواع سرطان پوست

3 نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد: سلول سنگفرشی ، کارسینوم سلول پایه و ملانوم.

باسالیوما یک کارسینوم سلول بازال است. به نظر می رسد یک نشانه تولد ، گره تنگ یا زخم خونریزی دهنده باشد.

سرطان سلول سنگفرشی پوست در مناطقی از بافت نرم رخ می دهد. این می تواند به شکل قارچ یا گل کلم باشد. اغلب خونریزی می کند ، پوشیده از زخم و پوسته است. به سرعت تکثیر می شود.

ملانوم یک سرطان پوست است که از سلول های رنگدانه ای درم ملانوسیت ها یا خال ها (علائم تولد) ایجاد می شود. به نظر می رسد خال سریع رشد می کند. این یک دوره تهاجمی و متاستاز سریع است.

آمار بروز سرطان پوست

سرطان پوست در 30٪ موارد از خال موجود ایجاد می شود و در 70٪ آن پنهاناست. این بیماری بیشتر در مناطق باز اتفاق می افتد ، بنابراین تشخیص آن نسبتاً آسان است. در مرگ و میر ناشی از سرطان پوست ، 75٪ سهم ملانوم است. وراثت نامطلوب خطر ابتلا به تومورها را 50٪ ، برنزه شدن منظم در سالن را 75٪ و آفتاب سوختگی را 100٪ افزایش می دهد. اگر سرطان پوست در مرحله 4 تشخیص داده شود ، احتمال مرگ 90٪ است. بهبود کامل در مراحل اولیه درمان امکان پذیر است.

مراحل رشد تومور های سرطان پوست

مرحله ی 1. اندازه 1 میلی متر بدون زخم

مرحله 2. اندازه 2 میلی متر ایجاد زخم و ایجاد اشعه مانند در پوست امکان پذیر است.

مرحله 3 افزایش اندازه تومور. آسیب به بافتهای اطراف و غدد لنفاوی. زخم شدن وخیم شدن وضعیت عمومی بیمار.

مرحله 4 آسیب گسترده به بافتهای نزدیک و دور ، غدد لنفاوی و اندامها.

مراحل توسعه بیماری با توجه به سیستم TNM

دقیق ترین طبقه بندی سرطان پوست ، TNM ، توسط کمیته آمریکایی مطالعه سرطان ایجاد شده است. ضخامت تومور و میزان تقسیم سلولهای سرطانی را در نظر می گیرد. معیار T شیوع ، N - وجود یا عدم وجود متاستاز در غدد لنفاوی منطقه را تعیین می کند ، M - وجود یا عدم وجود متاستازهای دور. هر معیار از 0 (خیر) تا 4 (حداکثر) نمایه می شود.

مرحله بندی به پزشک این امکان را می دهد تا موثرترین استراتژی درمان را تعیین کند.

علل سرطان پوست
علت سرطان پوست

علل سرطان پوست

دلایل سرطان پوست جهش DNA ناشی از:

اشعه ماورا بنفش ؛

استعداد ارثی

احتمال مریض شدن در افراد با پوست روشن ، تعداد زیادی خال (به خصوص نامتقارن ) پس از آفتاب سوختگی ، آسیب مداوم در همان مکان و همچنین با ایمنی ضعیف بیشتر است.

علائم سرطان پوست
سرطان پوست چه علائمی دارد

علائم سرطان پوست

اولین علامت سرطان پوست ، ظهور یک خال یا لکه پیری جدید یا تغییر در موارد موجود است. دلیل مراجعه به پزشک تشخیص دو علامت زیر است:

عدم تقارن خال ها التهاب پوستی در بدن
لبه های ناهموار ضایعات پوستی خارش ، سوزش ، سوزن سوزن شدن خال های بدن
رنگ ناهموار ضایعه پوستی خون ریزی

قطر 6 میلی متر یا بیشتر

ترک و زخم
نحوه تشخیص سرطان پوست
تشخیص سرطان پوست

نحوه تشخیص سرطان پوست

تشخیص نهایی پس از برداشتن تومور و تجزیه و تحلیل بافت شناسی بافت های آن انجام می شود. نمونه برداری قبل از عمل می تواند رشد نئوپلاسم را تحریک کند و بنابراین منع مصرف دارد.

تشخیص اولیه پس از آنامز ، معاینه ، لمس غدد لنفاوی ، درماتوسکوپی انجام می شود. وجود متاستازها با استفاده از CT ، MRI ، PET ، اشعه ایکس ، اسکن استخوان ، آزمایش خون برای LDH و بیوشیمی ، مطالعات رادیوایزوتوپ مشخص می شود.

درمان های سرطان پوست
درمان سرطان پوست

درمان های سرطان پوست

روش های جراحی در مراحل اولیه تومورهای بدخیم درم را درمان می کنند. در حین عمل ، غدد لنفاوی به صورت اختیاری برداشته می شوند. پس از عمل ، تأیید تشخیص و مرحله بندی ، رژیم درمان به طور هدفمند تنظیم می شود. گاهی اوقات یک برداشت گسترده و مکرر از بافتهای اطراف انجام می شود.

اگر تورم روی انگشت بود ، ممکن است لازم باشد قطع شود. نئوپلاسم های متاستاتیک برای افزایش طول عمر بیمار و بهبود کیفیت آن بریده می شوند.

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. داروها از راه دهان مصرف می شوند یا از راه وریدی تجویز می شوند. با جریان خون ، آنها در سراسر بدن حمل می شوند ، وارد غدد لنفاوی و اندام های داخلی می شوند ، جایی که آنها به سلول های تومور حمله می کنند. درمان در دوره های چند هفته ای انجام می شود. شیمی درمانی برای نئوپلاسم های رایج تجویز می شود.

ایمونوتراپی به بدن کمک می کند سلول های تومور را تشخیص داده و از بین ببرد. در این درمان از آنتی بادی های مونوکلونال ، سیتوکین ها ، اینترفرون ها ، واکسن ها و کرم های مخصوص استفاده می شود.

رادیوتراپی در مرحله 2 بیماری استفاده می شود و پس از جراحی برای جلوگیری از عود تجویز می شود. در مرحله متاستاز ، این روش به عنوان یک درمان تسکینی استفاده می شود.

درمان ترکیبی شامل پرتودرمانی قبل از عمل و برداشتن تومور با جراحی با متاستاز است. یک طرح فردی برای هر بیمار توسط یک متخصص پوست و مو انتخاب می شود. این به مرحله بیماری ، محلی سازی تومور ، وضعیت سلامت بیمار بستگی دارد.

روش های پیشگیری از سرطان پوست
پیشگیری از سرطان پوست

روش های پیشگیری از سرطان پوست

از آفتاب سوختگی خودداری کنید ، خصوصاً در ساعات فعالیت خورشیدی زیاد (از 11 تا 16). در این مدت لباس سبک بپوشید که بدن و اندام شما را بپوشاند.

خودآزمایی ماهانه پوست را انجام دهید.

اگر علائم سرطان پوست را یافتید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها