رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 547281

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در پرورش و رشد فنچ‌ها

رپورتاژ تبلیغی / فنچ از جمله پرندگان ریز جثه است که همین ویژگی بدن او ممکن است این ذهنیت را در پرورش دهنده ایجاد نماید که مقداری آب و دانه در روز برای تغذیه این پرنده کفایت می‌کند.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در پرورش و رشد فنچ‌ها

اما واقعیت امر این است که اگر به نکات مهم در تهیه غذای فنچ‌ دقت نشود، قدرت باروری این پرنده کاهش می‌یابد. همین امر نیز موجب می‌شود تا اغلب تخم‌های یک فنچ ضعیف، بدون نطفه باشد. از این رو اگر به دنبال راهی درست برای پرورش و رشد فنچ هستید بهتر است بایدها و نبایدهای رژیم غذایی این پرنده را جدی بگیرید. در ادامه به بررسی برخی از این نکات می‌پردازیم با ما همراه شوید.

تغذیه مناسب در دوران بلوغ را از یاد نبرید

به طور معمول فنچ‌ها بین 4 تا 7 سال عمر می‌کنند اما اگر تغذیه درستی داشته باشند در دو ماهگی قادر به تشکیل خانواده هستند. از این رو اگر متوجه شدید که فنچ شما به سن بلوغ رسیده و آماده جفتگیری است بهتر است غذای کاملی را در اختیار او قرار دهید. فراموش نکنید که بخش اعظم این غذا باید از ارزن ریز تشکیل شده باشد. چرا که دانه ارزن حاوی کلسیم، فسفر، روی، آهن، منیزیم، پروتئین و فیبر است و به خوبی نیازهای بدن پرنده را برطرف می کند.

در کنار ارزن، استفاده از غذاهای زنده نظیر کرم خاکی و حشرات نیز می‌تواند به تکمیل وعده غذایی پرنده کمک به سزایی نماید. دانه‌های خیس خورده و جوانه زده نیز از جمله موادی هستند که اغلب فنچ‌ها در این دوران به خوردن آنها علاقه نشان می‌دهند. این نوع موادغذایی بسیار مقوی هستند و فنچ‌ها از آنها برای تغذیه جوجه‌های تازه از تخم در آمده نیز استفاده می‌کنند.

برای رشد و تقویت استخوان بندی پرنده خود، برنامه ریزی کنید

رشد و تقویت استخوان بندی از جمله نکات دیگری است که باید در غذای فنچ‌ به آن توجه کنید. از این رو بهتر است از میان میوه‌ها، سیب و موز را با غذای فنچ خود مخلوط نمایید و برای خوردن در دسترس پرنده خود قرار دهید. همچنین می‌توانید هفته‌ای دو بار مقدار مناسبی مولتی ویتامین و کلسیم را با آب مخلوط نمایید و آن را در قفس فنچ خود قرار دهید. البته به یاد داشته باشید که در این شرایط باید حتماً هر 6 ساعت یکبار ظرف آب پرنده خود را عوض کنید و آن را با ابر نرم و آب داغ به خوبی بشویید تا ته نشین شده مولتی ویتامین و کلسیم با آب تازه مخلوط نشود.

اصول تغذیه و استفاده از مکمل‌های غذایی را فراموش نکنید

دامنه انتخاب‌ها برای غذای این پرنده گسترده است، اما اصول بسیار ساده‌ای برای تغذیه فنچ وجود دارد: 50٪ از رژیم غذایی فنچ‌ها شامل یک مخلوط متعادل از دانه‌های مختلف و 50٪ دیگر شامل غذاهای تازه مانند میوه و سبزیجات به همراه پلت‌ها و مکمل‌های غنی از پروتئین در زمان‌های لازم است. برای انتخاب و مطمئن غذای فنچ، دانه مارکت این امکان رو فراهم کرده که با استفاده از غلات با کیفیت، بهترین غذا را برای فنچ شما فراهم کند.

البته ناگفته نماند که پلت‌ها و مکمل‌های غذایی را حتماً باید از فروشگاه‌های معتبر تهیه نمایید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه دانه مارکت، اولین فروشگاه آنلاین ارائه دهنده غلات ارگانیک در کشور مراجعه کنید و محصول مورد نظر خود را به صورت غیر حضوری خریداری نمایید.

در غذای فنچ‌ها از موادغذایی ممنوعه استفاده نکنید

در تهیه غذای فنچ‌ باید علاوه بر غذاهای مقوی، موادغذایی ممنوعه را نیز بشناسید. چرا که عدم شناخت این موادغذایی و استفاده سهوی یا عمدی از آنها ممکن است به مرگ پرنده شما بیانجامد. از این رو به هیچ عنوان موادغذایی کافئین دار مانند قهوه و کاکائو را در ظرف غذای پرنده خود قرار ندهید. همچنین به طور جدی از مواد غذایی بیات و کپک ‌زده در تغذیه فنچ خود دوری کنید. فراموش نکنید که استفاده از این مواد باعث بروز عفونت‌های تنفسی و تشنج در پرنده شده و در نهایت موجب مرگ او می‌شود.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در پرورش و رشد فنچ‌ها

از ویتامین‌ها به اندازه کافی استفاده کنید

کمبود ویتامین‌هایی چون B2، B6 و B12 موجب تحلیل عضلانی، فلجی و کم خونی در جوجه فنچ‌ها شده و ممکن است به مرگ و میر زودهنگام آنها منجر شود. همچنین استفاده از اسید فولیک نیز در دوران جفتگیری فنچ‌ها بسیار مهم است چرا که این ماده در افزایش طول عمر جوجه‌ها موثر است. با این حال نباید فراموش کنید که ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیز باید به اندازه کافی و طبق اصول معینی در غذای فنچ‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها می‌تواند باعث بروز مسمومیت و در نهایت مرگ پرنده شما شود.

در پایان یادآور می‌شویم که برای غنی‌تر کردن برنامه غذایی فنچ خود می‌توانید از سبزیجاتی نظیر کاهو، هویج، اسفناج، ریحان، کدو حلوایی، ذرت، فلفل دلمه و موادی از این دست استفاده نمایید. با این حال فراموش نکنید که اصلی‌ترین بخش از غذای فنچ‌ها را باید به غلات ارگانیک نظیر ارزن ریز اختصاص دهید. برای تهیه این دانه مقوی و حیاتی به همراه انواع پلت و مکمل‌های غذایی، تنها کافی است تا سری به فروشپه اینترنتی دانه مارکت بزنید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها