رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 550420

اظهارات جدید پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی

وزیر خارجه سابق آمریکا برای اولین بار اذعان کرد که ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی به امارات در به اتمام رساندن توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی نقش داشته است.

«مایک پامپئو»‌ وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» به مسائل مختلفی از جمله عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و همچنین ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخت.

بر اساس گزارش امروز روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از یدیعوت آحارانوت، وزیر خارجه سابق آمریکا تأیید کرد که معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی به امارات در امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نقش بسزایی داشته و حتی یکی از شروط اساسی این توافق بوده است.

روزنامه آحارانوت در خاطر نشان کرد، به‌رغم آنکه بسیاری از مقامات آمریکایی، ارتباط میان معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی و ارتباط آن با عادی‌سازی روابط را تکذیب کردند، پامپئو اولین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که علنا اهمیت این معامله را به عنوان یکی از شروط به اتمام رساندن توافق میان ابوظبی و تل‌آویو تأیید می‌کند.

این روزنامه عبری‌زبان در ادامه می‌آورد که مایک پامپئو در امضای توافق عادی‌سازی روابط ابوظبی و منامه با تل‌آویو نقش محوری داشته است و او گفت‌وگوهای فشرده‌ای در این خصوص را به نتیجه رسانده است.

فروش اف‌-۳۵ به امارات متحده عربی یکی از بخش‌های توافق موسوم به «پیمان ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش این سلاح‌ها به امارات و عربستان چند بار به شکست انجامیده است.

مقامات ابوظبی پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو مدعی شده بودند که این توافق به منظور متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری صورت گرفته است و معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ ارتباطی با این توافق نداشته است.

طبق گزارش رأی الیوم، وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین گفته است که سران امارات عربی متحده پیش از امضای توافق با تل‌آویو به شیوه‌هایی برای ترغیب نیاز داشتند تا پی‌ببرند که طرف آمریکایی، آنچه صلح خوانده شده اهمیت آن به عنوان یک گزینه راهبردی را تحسین می‌کند و امارات این توانایی را دارد که یکی از شرکای امنیتی در منطقه باشد.

پایگاه خبری «فلسطین الیوم» نیز با ترجمه بخش دیگری از این مصاحبه، اضافه کرد که وزیر خارجه سابق آمریکا اذعان کرده است که اقدام واشنگتن در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در به نتیجه رساندن توافق‌های عادی‌سازی روابط نقش داشته است.

بر اساس این گزارش، مایک پامپئو تأیید کرده است که برخی از اقدامات و حوادث در تسریع روند عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و کشورهای عربی به‌ویژه امارات نقش داشته که از برخی از این اقدامات، ترور فرمانده شهید نیروی قدس و همچنین انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس بوده است.

آمریکا در دی ماه سال ۱۳۹۸ سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شهید ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق و چند تن از همراهان آنان را در اقدامی تروریستی با نقض حاکمیت عراق در فرودگاه بغداد به شهادت رساند؛ گامی که در پی آن، پارلمان عراق لایحه اخراج نیروهای بیگانه از خاک این کشور را تصویب بر خروج هر چه سریعتر نیروهای آمریکایی از خاک این کشور تأکید کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها