رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 553163

علت بروز کیست مویی چیست؟

رپورتاژ تبلیغی / امروزه با تغییراتی که در سبک زندگی به وجود آمده, باعث بروز برخی از بیماری های نشیمنگاهی و همچنین به دنبال آن مشکلات و استرس های روانی برای افراد شده است. تمامی عادت های نادرستی که موجب ایجاد این بیماری ها شده اند عبارتند از: کم تحرکی, ایستادن و نشستن های طولانی, استفاده از مواد غذایی و روغن های ناسالم و... که عوارض های گوارشی و یبوست را برای آن ها به همراه دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع بیماری های نشیمنگاهی و روش درمان آن ها بپردازیم, پس تا پایان با ما همراه باشید.

بیماری بواسیر یا هموروئید

در ناحیه مقعد سیارگ هایی وجود دارند که به دلایل مختلفی مانند یبوست, زیاد نشستن و... موجب متورم شدن و التهاب در این قسمت رکتوم مقعد می شوند. در قسمت نشیمنگاهی بدن بافت های طبیعی و رگ های حساس زیادی قرار دارند که با عدم رعایت یکسری از دستورالعمل ها مستعد بروز بیماری هستند. هموروئید یا بواسیر ربطی به سن و جنسیت نداشته و ممکن است در تمام سنین بروز کند.

به جرات می توان گفت که 50 درصد افراد در طول زندگی خود یک بار به بواسیر مبتلا خواهند شد. این بیماری به دو دسته کلی بواسیر داخلی و خارجی تقسیم می شود. دلایل زیادی باعث بروز هموروئید می شود; نوع داخلی این بیماری ناشی انفعالات درونی بدن می باشد مانند; یبوست, زیاد نشستن, حاملگی و... . ولی بواسیر خارجی از عوامل بیرونی است که افراد نسبت به آن بی توجه هستند مانند; رابطه مقعدی, وسواس در تمییز کردن ناحیه مقعد و... . این بیماری با نشانه هایی مانند; درد و سوزش, مشاهده خون در مدفوع و... همراه بوده که در صورت رویت این موارد باید به پزشک مراجعه کرده تا از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری شود.

علت بروز کیست مویی چیست؟

بواسیر نیز مانند بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی با روش های سنتی,جراحی و لیزر درمان می شوند ولی به صرفه ترین آن ها لیزر درمانی است. جراحی به روش لیزر, هیچ گونه خونریزی و درد را برای افراد به همراه نخواهد داشت. بنابراین گزینه بهتری است برای کودکان و سالمندان که بسیار آسیب پذیرند. کل زمان جراحی با لیزر 20 الی 25 دقیقه می باشد که نسبت به روش های دیگر سریع تر می باشد. در ادامه با بسیاری از مزیت های لیزر درمانی آشنا می شوید که عبارتند از:

  • دوره نقاهت بسیار کوتاه
  • سرپایی بودن و بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به پانسمان و بستری شدن
  • کوتاه بودن زمان عمل
  • کاهش ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی ناشی از تیغ جراحی
  • بازگشت به محیط کار در زمان کوتاه
  • عدم بازگشت و عود مجدد بیماری
  • باعث آسیب به بافت های مجاور بدن نمی شود

بیماری نشیمنگاهی بعدی فیستول نام دارد که از اتصال ناهماهنگ و نامتعارف بین دو رگ و اندام به وجود می آید. اما شایع ترین محل بروز این بیماری, گودی کمر در قسمت بالایی مقعد می باشد. اکثر افرادی که به فیستول مبتلا بودند برای درمان بیماری خود از جراحی با لیزر استفاده کردند و رضایت کاملی از این روش داشتند. همان طور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد لیزر درمانی بهترین راه حل برای درمان این بیماری محسوب می شود.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

در زبان لاتین کیست مویی از ریشه کلمه Pilus و Nidus به معنی آشیانه مو گرفته شده است. شایع ترین محل به وجود آمدن این بیماری بیشتر در سنین 15 الی 30 سالگی بوده و در ناحیه ساکروکوکسیژیال یا انتهای ستون فقرات, برگشت مو اتفاق می افتد.

علت بروز کیست مویی چیست؟

در زمینه پیدا کردن علل این بیماری بحث های زیادی وجود دارد; یک عده معتقدند که نشستن های طولانی مدت و سایش مو به همدیگر زمینه بروز سینوس را فراهم می کند. البته ناگفته نماند که این بیماری در افرادی که تحرک کمتری داشته و دچار اضافه وزن هستند, بیشتر دیده می شود. برای درمان این بیماری روش های متفاوتی وجود دارد که بهترین آن لیزر درمانی است. در پاراگراف قبلی به مزایای آن اشاره کردیم که می توانید, بهره ببرید.

پرولاپس رکتوم چیست؟

یکی از بیماری های شایع نشیمنگاهی که همه ساله افراد زیادی به آن مبتلا می شوند, پرولاپس رکتوم می باشد. این بیماری ممکن است در هر سن و جنسیتی به وجود آید ولی با رعایت یکسری از دستورالعمل ها می توان از بروز آن جلوگیری کرد. در اثر افتادگی بافت انتهایی روده بزرگ و بروز بیرون زدگی در نواحی مقعد پرولاپس رکتوم نمایان می شود.

خود کلمه پرولاپس به معنی اضافه بافت و بیرون زدگی است که در صورت بروز این بیماری در مقعد به آن پرولاپس رکتوم می گویند. بهترین روش درمان برای این بیماری لیزر می باشد که نسبت به جراحی باز, مقرون به صرفه تر می باشد.

تفاوت بین پرولاپس و بواسیر

اکثر افراد فرق بین پرولاپس رکتوم و بواسیر را متوجه نیستند و این دو را مانند یکدیگر می پندارند; در صورتی که اینگونه نیست. بواسیر جزء بیماری هایی است که با درد و خونریزی همراه بوده ولی پرولاپس رکتوم فقط عارضه بیرون زدگی بافت داخلی مقعد می باشد که با فشار زیاد به این نواحی دچار درد می شود.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها