رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557255

بخش خصوصی ایران و بی اعتمادی به چین و روسیه

ساعت 24 - مرکز پژوهش های اتاق ایران با ارایه یک گزارش، چشم انداز اقتصاد ایران در سایه احیا و یا عدم احیای برجام را ترسیم کرده و در این گزارش نگاهی ویژه به رفتارهای چین و روسیه در برابر تحریم ایران و مناسبات این دوکشور با ایران و آمریکا شده است.

اتاق
html>

مواضع اعمالی و واقعی چین و روسیه به عنوان دو شریک اصلی ایران در میان قدرتهای بزرگ نیز در مورد گسترش دامنه مذاکرات چندان روشن نیست. اینکه این دو قدرت فراتر از سیاست اعلامی در سیاست اعمالی خود و در چانه زنی های پشت پرده با ایالات متحده چه نگرشهایی به گسترش دامنه مذاکرات پیدا کنند و چه سیاستهایی در قبال ایران در پیش بگیرند از منظر آینده سیاست خارجی و اقتصاد سیاسی ایران اهمیت ویژه ای دارد. ایالات متحده از ابتدای دوره بایدن کوشیده اجماع قدرتهای بزرگ در مورد ایران را احیا کند. در این راستا ایالات متحده به درخواستها و دیدگاههای سایر قدرتها در مورد بازگشت به برجام توجه کرده و به صورتی چندجانبه با ایران در دوره جدید مواجه شده است. ایالات متحده به ویژه با روسیه مذاکرات دوجانبه مفصلی در روند احیای برجام در وین دارد و نماینده روسیه در مذاکرات در عمل به سخنگوی قدرتها بدل شده است. بازسازی سیستم چند جانبه در قالب کنسرت قدرتهای بزرگ در قبال ایران عمدتاً با این هدف صورت گرفته است که هزینه های پرهیز ایران از مذاکره بر سر موضوعات اختلافی به شدت افزایش پیدا کند و به ویژه با فشار چین و روسیه به این کشور در عمل راهی جز مذاکره برای ایران باقی نماند.

در ماههای اخیر نقش روسیه و چین در در آغاز مذاکرات معطوف به بازگشت ایالات متحده به برجام بسیار کلیدی بوده است. این دو قدرت در شرایط کنونی و در سیاست اعلامی خود مذاکرات فرا برجامی را چندان تایید نکرده اند، اما امکان چرخش مواضع آنان در ماههای آتی با توجه به چانه زنیهایی که با ایالات متحده صورت می دهند وجود دارد. چین و روسیه در ماههای اخیر تلاشهای بسیاری برای اقناع ایران در جهت بازگشت به میز مذاکره بدون پیش شرطهایی همچون دریافت خسارت صورت دادند، تلاشهایی که موفقیت آمیز بود و ما به ازای آن از ایالات متحده دریافت شد. ممکن است این تلاشها در آینده نیز صورت گیرد. اما در وضعیت کنونی نمی توان در مورد موضع این دو قدرت در فردای احیای برجام قضاوتی قاطع کرد . دقت در نکات یادشده نشان می دهد بخش خصوصی ایران به ثبات قدم این دوکشور که خودرا کدافع و حامی ایران نشان می دهند اعتماد ندارد و احتمال می دهد رهبران روسیه وچین در برابر امتیازهای آمریکایی پشت ایران را خالی کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها