رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 558154

بارش شهابی «برساوشی» امسال ۲ اوج دارد/ رصد بارش ها در پایان هفته

ساعت 24-عضو ستاد استهلال استان تهران با بیان اینکه بارش شهابی برساوشی در ۲۱ و ۲۲ مردادماه به اوج می رسد، گفت: امسال بر اساس پیش بینی ها ممکن است دو اوج‌ بارش شهابی برساوشی رخ دهد.

خبر
html>

علی ابراهیمی سراجی منجم آماتور اظهار کرد: بارش‌های شهابی زمانی به وقوع می‌پیوندند که دنباله داری از کنار زمین عبور کند و مدارش به زمین نزدیک باشد و زمانی که زمین از توده ذرات به جای مانده از دنباله دار عبور کند بارش شهابی به وجود می‌آید. در واقع شهاب باران حاصل سوختن این سنگ‌های باقی مانده از دنباله دارها در جو زمین است.

وی با بیان اینکه بارش‌های شهابی یک نقطه کانون دارند که شهاب‌ها از آن نقطه به سمت زمین می آیند، گفت: کانون این بارش‌ها در حقیقت صورت‌های فلکی هستند که میزبان بارش‌ها بوده ولی در حقیقت به علت پدیده عمق نمایی این گونه شهاب‌ها را می‌توانیم ببینیم.

عضو ستاد استهلال استان تهران با بیان اینکه بارش شهابی برساوشی از باقیمانده دنباله دار «سوئیفت تاتل» است که در یک دوره ۱۳۳ ساله به دور خورشید می چرخد، گفت: بازه فعالیت این بارش از ۲۷ تیر ماه آغاز می‌شود و تا سوم شهریور هر سال ادامه دارد.

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه اوج این بارش ۲۱و ۲۲ مرداد است، گفت: بر اساس پیش بینی‌های اتحادیه بین‌المللی بارش‌های شهابی، اوج بارش برساوشی امسال در ساعت ۱۱و نیم شب پنجشنبه ۲۱ مرداد تا دو نیم بامداد جمعه ۲۲ مرداد خواهد بود.

منجم آماتور با بیان اینکه معمولاً این بارش‌ها توده‌های در کنار هم دارند که ممکن است یک تا چند اوج داشته باشند، گفت: بر اساس همین پیش بینی‌ها، ممکن است دو اوج بارش شهابی برساوشی رخ دهد که دومین اوج در ساعت ۶:۳۰ صبح ۲۲ مردادماه است.

وی تاکید کرد: این پیش بینی‌ها بر اساس نرم افزاری‌های خاصی بررسی می‌شوند که از گزارشات سال‌های قبل رصدگران به روزرسانی می‌شود.

منجم آماتور با اشاره به بهترین زمان رصد بارش شهابی برساوشی تاکید کرد: بعد از غروب ماه از ساعت ۲۲:۳۰ تا بامداد امکان رصد بارش شهابی برساوشی وجود دارد.

ابراهیمی سراجی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تعداد شهاب‌ها حدود ۸۰ شهاب در ساعت بوده است، اضافه کرد: پیش بینی شده امسال می‌توان تا ۱۱۰ شهاب را در ساعت در شرایطی خاص رصد کرد.

وی با اشاره به مناطقی که امکان رصد وجود دارد گفت: طلوع این بارش از سمت شمال شرقی بوده ولی می‌توان در ۳۰ درجه اطراف کانون بارش تعداد شهاب بیشتری را مشاهده کرد.

وی خاطر نشان کرد: از داخل شهر می‌توان شهاب‌های پرنورتر را رصد کرد اما در خارج از شهر به علت دور شدن از آلودگی نوری امکان رصد شهاب‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

عضو ستاد استهلال استان تهران اضافه کرد: با توجه به مقارن شدن اوج بارش در شب به وقت ایران مناطق خاورمیانه و مکان‌هایی که در نیمکره شمالی شب باشد و کانون بارش طلوع کرده باشد اوج این بارش قابل رویت است. ولی در شب‌های قبل و بعد کماکان بارش برساوشی با تعداد شهاب‌های کمتری دیده می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها