رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 561992

6 نکته طلایی که قبل از انتخاب شرکت حسابداری باید بدانید !

انتخاب بهترین شرکت حسابداری شاید جزو سخت ترین تصمیم گیری های صاحبان یک کسب و کارها باشد. با وجود این همه مدعی برای ارائه خدمات مالی به کدام یک از آن ها باید اعتماد کنیم و مهم ترین بخش کسب و کار خود یعنی امور مالی خود را به آن ها بسپریم ؟!

dir="RTL" style="text-align:justify">

به دلیل حیطه فعالیتم در تهیه سلسه مقالات اقتصادی، مدت ها در جستجو بودم تا بهترین ارائه دهنده خدمات مالی را پیدا کنم تا از آن ها بپرسم چه مشخصه ای باعث می شود تا در دریافت خدمات حسابداری خود بهترین نتیجه را کسب کنیم.

برای پیدا کردن بهترین ارائه دهنده خدمات مالی در ایران باید به سراغ بزرگترین فعالان اقتصادی و تجار و کارخانه داران و تولید کنندگان می رفتم و از آن ها سوال می کردم که چه شرکتی را در ایران بهترین ارائه دهنده خدمات در ایران می دانند.

پس از مکالمه تلفنی با بیش از 50 مورد از بزرگترین واحد های اقتصادی ایران متوجه شدم که بیش از 99% آن ها متفق القول از کاوش گویا ارقام به عنوان بهترین ارائه دهنده خدمات مالی نام می برند و خدمات خود را هم از آن ها دریافت می کنند. همچنین متوجه شدم که عده ای به آن ها لقب شرکت حسابداری میلیاردرها در تهران را داده اند !

با کاوش گویا ارقام تماس گرفتم تا برای مصاحبه با جناب آقای حمید نظری و سرکار خانم صباغ زاده ( هر دو از موسسان و مدیران شرکت ) که از نوابغ حسابداری در ایران به شمار می روند وقت مصاحبه بگیرم. با توجه به اینکه حجم تقاضای زیادی برای دریافت خدمات از آن ها وجود داشت و زمانشان بسیار محدود بود ولی لطف کردند و برای مدتی بعد یک وقت ملاقات حضوری دو ساعته برای مصاحبه به من اختصاص دادند.

در این جلسه دو ساعته با مدیر کاوش گویا ارقام تمام سوالاتی که برای انتخاب یک ارائه دهنده خدمات مالی خوب به آن نیاز داریم را پرسیدم که در ادامه این مطلب چکیده ای از این گفتگوی مفید را ملاحظه می کنید.

نظرتان درباره اهمیت انتخاب ها در موفقیت یک کسب و کار چیست؟

همه ما این جمله را بارها شنیده ایم که کیفیت زندگی و آینده ما در گرو انتخاب هایی هست که انجام می دهیم. به این معنی که هر چقدر در تصمیم گیری هایی که نتیجه آن ها آینده ما را می سازند بیشتر دقت کنیم قطعا روزها و زندگی بهتری انتظار ما را می کشند. و بالعکس هر چقدر در تصمیم گیری های خود ضعیف یا بد عمل کنیم روزها و آینده ای پر تلاطم و سختی در انتظار ما خواهد بود. پس لازم است که درست و حساب شده دست به انتخاب بزنیم. درواقع انتخاب های ما هستند که آینده ما را می سازند.

یکی از مهمترین انتخاب هایی که فعالان اقتصادی فارغ از هر حوزه فعالیتی که دارند، باید انجام دهند انتخاب یک ارائه دهنده خدمات مالی خوب و حرفه ای است که سرنوشت و آینده کسب و کار آن ها را رقم خواهد زد. انتخابی حیاتی برای رفتن به عرش و بازدهی بالا یا آمدن به فرش و نهایتا ورشکستگی مالی !

چرا به شما لقب شرکت حسابداری میلیاردرها در تهران داده اند ؟

در واقع این نظر لطف دوستان و همکاران ماست. به دلیل اینکه این افتخار را داشته ایم که بیشتر کسب و کارهای بزرگ در ایران را در باشگاه مشتریان خود داشته باشیم عده ای ما را به این نام معرفی می کنند.

علاوه بر این ما با داشتن شعب مختلف در کشورهای چین، آلمان، استرالیا و کانادا به هموطنان خارج از کشور هم خدمات مالی ارائه می کنیم و در این میان هم نام های بزرگ و بین المللی وجود دارد که شاید سبب شده تا این لقب به ما است !

مشتریان ما از همه انواع کسب و کار که فکرش را بکنید هستند. واقعیت امر این است که مشتریان ما صرفا میلیاردرها نیستند بلکه به دلیل نگاه حرفه ای به این رشته توانسته ایم از بزرگترین های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و کشتیرانی گرفته تا کسب و کار های خرد و کوچک را تحت پوشش ارایه خدمات خود داشته باشیم.

شاید دلیل دیگر این حجم زیاد از مشتریان، رقابتی بودن قیمت و تعرفه خدمات حسابداری ما نسبت به سایر همکاران فعال در این حوزه است. در کل برای ما مهم نیست که ما را بهترین شرکت حسابداری در تهران بنامند یا با هر لقب دیگری! برای ما اولویت بالاترین سطح خدمات به مشتریان با مناسب ترین قیمت و در نهایت رضایت آن هاست.

اصلا چرا باید یک شرکت حسابداری را انتخاب کنیم؟

از جمله دلایل این انتخاب را می توان چنین مواردی برشمرد :

· انجام امور مالی با بالاترین کیفیت.

· انجام امور مالی در حداقل زمان ممکن.

· پرداخت هزینه متناسب با خدمات دریافت شده و نه بیشتر.

· پشتیبانی همه جانبه امور حسابرسی، امور حسابداری، امور مالیاتی، امور بیمه و غیره همگی تنها با یک انتخاب.

· داشتن تخصص لازم در انجام همه انواع امور مالی با استانداردهای بالا.

· مسئولیت پذیری و تعهد بیشتر نسبت به حسابداران متفرقه یا فریلنسر ها.

مزایای اشاره شده سبب شدند تا در سالیان اخیر فعالان اقتصادی به جای استخدام نیروهای متفرقه به سوی برون سپاری و همکاری با ارائه دهندگان خدمات مالی گرایش پیدا کنند.

در زمان انتخاب شرکت حسابداری چه نکاتی را مد نظر قراردهیم؟

هر فردی در زمان تصمیم گیری و انتخاب برای انجام دادن کاری یا خرید کالا یا دریافت خدمات معمولا با گزینه های زیاد و متفاوتی مواجه می شود. برای اینکه بتواند تصمیم گیری درستی انجام دهد حتما باید قبل از انتخابش مولفه ها و نکاتی را در نظر داشته باشد. در نهایت بر اساس آن مولفه ها می تواند بهترین تصمیم را اخذ و از بین گزینه های پیش روی خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

مدیران و کلیه صاحبان کسب و کار نیز از این قاعده مثتثنی نیستند. آن ها هم برای انتخاب یک ارائه دهنده خدمات مالی متخصص جهت محول نمودن امور حسابداری، مالیاتی و حسابرسی و غیره باید نکاتی را مد نظر قرار دهند. تنها در اینصورت است که فعالیت مالی آنها به بهترین نحو صورت می پذیرد.

نکات بسیار زیادی وجود دارد که در این رابطه می توان ذکر کرد. اما اگر بخواهم مهمترین آن ها را خاطر نشان کنم باید به 6 مورد اشاره کنم:

· اطمینان از ثبت شرکت حسابداری به صورت قانونی و نوع آن ( خاص، محدود یا تضامنی ).

قبل از انتخاب ارائه دهنده خدمات مالی مورد نظر خود باید از ثبت شدن و طی کردن مراحل قانونی ثبت آن ها در اداره ثبت شرکتها اطمینان حاصل کنید. برای این کار با توجه به اطلاعات موجود در آگهی های اداره ثبت شرکتها می توانید از نوع آن (سهامی خاص، مسئولیت محدود، تضامنی و...) ، شرکاء و مدیران، صاحب یا صاحبین امضاء، مدت و همخوانی آدرس ثبت شده و آدرس محل فعالیت اطمینان کامل حاصل کنید.

در این حالت اگر در آینده و یا در زمان اجرای قرارداد اختلافی به وجود بیاید، از نظر قانونی خواهید توانست تا حق و حقوق قانونی خود را که در قرارداد عنوان شده است پیگیری کنید.

بطور خلاصه بهتر هست که با ارائه دهنده خدمات مالی اقدام به عقد قرارداد کنید که هم شرکت باشد ( نه موسسه و غیره ) و هم سهامی خاص.

همچنین در زمان امضای قرارداد باید بدانید که مدیران شرکت چه کسانی هستند. ضمنا مطمئن شوید که قرارداد حتما توسط صاحب یا صاحبین امضاء مجاز، امضاء شود.

بعلاوه لازم است بررسی نمایید که مدت فعالیت آن ها به پایان نرسیده باشد و وضعیت آن ها در اداره ثبت شرکتها به حالت فعال باشد و حتما سعی کنید با ارائه دهندگان خدمات مالی اقدام به عقد قرارداد کنید که دارای مدت فعالیت نا محدود باشند.

· سابقه و قدمت ارایه دهنده خدمات و مدیران ارشد آن ها را بررسی کنید.

همانطور که هر کالا یا محصولی امکان دارد دارای ایراداتی باشد و پس از استفاده مشتریان ایرادات آن نمایان شود در ارائه خدمات مالی هم این امکان وجود دارد.

معمولا ارائه دهندگان خدمات مالی که تازه تاسیس هستند به دلیل کم تجربه بودن ممکن است در ارائه برخی خدمات خود توانایی لازم را نداشته باشند. البته قابل ذکر است که این موضوع قطعیت صد در صدی ندارد. بعضاً برخی از آن ها در شروع فعالیت خود نیز عملکرد خوبی را دارند که دلیل آن می تواند شروع فعالیت با بکارگیری مدیران و پرسنل با تجربه باشد. اما برای احتیاط بهتر است با ارائه دهندگان خدمات مالی ای اقدام به عقد قرارداد کنید که تجربه چندین ساله داشته باشند.

نکته مهمی که در اینجا باید متذکر شوم آن است که باید علاوه بر سابقه شرکت به سابقه مدیران شرکت و رزومه کار آنها نیز توجه شود.

· دریافت و بررسی رزومه و اطمینان از عملکرد و رفتار حرفه ای نسبت به مشتریان سابق.

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان تصمیم گیری برای خرید یک کالا معمولا مدنظر قرار می گیرد سابقه آن کالاست. آیا مشتریانی که آن محصول را خریداری نموده اند از انتخاب خود راضی هستند یا خیر؟!

بررسی رزومه و سوابق در ارائه خدمات نیز همانند سابقه یک کالا باید مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که اگر از طریق آزمون و خطا منتظر نتیجه انتخاب خود باشید، زمان زیادی از دست خواهید داد و نتیجه خوبی نخواهید گرفت. پس بسیار مهم است که به بررسی رزومه کاری گذشته و رفتار حرفه ای با مشتریان سابق آن ها بپردازید. پس از آن در صورت اطمینان، با خیالی آسوده ارائه دهنده خدمات مالی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

· برگزاری جلسه حضوری با مدیران و شرح درخواست ها به طور واضح و شفاف.

توصیه می کنم به جای اینکه به صورت تلفنی و بدون قرار ملاقات اقدام به انتخاب و عقد قرارداد کنید حتما با برگزاری جلسه یا جلساتی به صورت حضوری اقدام به کسب شناخت و عنوان نمودن انتظارات خود نمایید. دلیل این امر این است که در صورتی که با شناختی که در این جلسات حاصل می شود تصمیم به عقد قرارداد نمایید ریسک تصمیم گیری نادرست تا میزان خیلی زیادی کاهش خواهد یافت.

· به محل و محدوده فعالیت ارائه دهنده خدمات مالی خود توجه کنید.

عموما ماهیت کار خدمات مالی به گونه ایست که معمولا عمده کار و مدارک به صورت فیزیکی جابجا می شوند. با توجه به محدودیت ها و حساسیت های این حرفه قابلیت انجام امور به صورت دورکاری و از طریق اینترنت تنها در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که ارائه دهنده خدمات مالی تجربه و تبحر کافی برای این نحوه فعالیت را داشته باشد. البته خوشبختانه ما طی سالیان متوالی موفق شده ایم با بهره گیری از بزرگترین زیرساختهای تحت نت ایران، در زمینه انجام خدمات مالی اینترنتی هم موفقیت های زیادی را کسب کنیم که موجب رضایتمندی مشتریان ما در شهرهای مختلف ایران بوده است.

اما متاسفانه عموم ارائه دهندگان خدمات مالی زیرساخت ها و تجربه ما را ندارند. بنابراین دو راه پیش رو خواهید داشت. یا باید اقدام به عقد قرارداد با آن هایی بکنید که از توانایی زیرساخت تحت نت شان اطمینان کامل حاصل کرده اید. یا انتخابتان را از ارائه دهندگان خدمات مالی در همان محدوده فعالیت خودتان انجام دهید. در این صورت رفت آمد راحت تر و اتلاف زمان کمتری را شاهد خواهید بود. همچنین در این حالت در زمان انجام امور فورس ماژور امکان مراجعه سریع به محل طرفین برایتان به سرعت مقدور خواهد بود.

· حتما پیش قرارداد را دریافت نمایید و پیش از امضاء به بررسی جزییات و مفاد مندرج در قرارداد بپردازید.

اگر خاطرتان باشد در صحبت های قبلی توصیه به برگزاری جلسه حضوری با مدیران ارشد ارائه دهنده خدمات مالی داشتم. علت این امر هم برای شرح واضح و بی واسطه درخواست های شما بود.

در اینجا قصد دارم نکته دیگری را اشاره کنم. اکیدا توصیه می کنم قبل از عقد قرارداد بر اساس صحبت های صورت پذیرفته، پیش قرارداد را مطالبه نمایید. پس از آن با دقت مفاد قرارداد را از جمله موضوع قرارداد (کامل بودن خواسته ها و خدمات مورد نیاز شما در بخش موضوع قرارداد) ، تعهدات طرفین، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، مدت انجام قرارداد و همه نکات دیگر را با دقت مطالعه و بررسی نمائید.

اگر خواستار اضافه شدن موضوعات مد نظر خود هستید که در قرارداد ذکر نشده دقیقا همین جا باید از ارائه دهنده خدمات مالی منتخب خود بخواهید که مفاد مورد نظر شما را به اصل قرارداد اضافه نماید تا در آینده دچار اختلاف نشوید.

اصولا دقت در مفاد قرارداد باعث می شود که در زمان انجام قرارداد از بابت انجام صحیح و بموقع امور اطمینان حاصل نمائید.

این ها مهمترین مواردی هستند که مدیران یک کسب و کار حتما باید جهت انتخاب و سپردن امور مالی خود به یک ارائه دهنده خدمات مالی مد نظر قرار دهند.

توجه داشته باشید که مواردی که تا اینجا بیان کردیم مربوط به مواردی هست که قبل از انتخاب و تا زمان عقد قرارداد باید به آن توجه داشت. نکات مهمی نیز وجود دارند که بعد از عقد قرارداد و در زمان انجام قرارداد باید به آنها توجه شود که اگر بخواهیم همه این موارد را بیان کنیم بسیار طولانی خواهد بود.

مدیران و صاحبان کسب و کار ممکن است متناسب با فعالیت خود نیازمند توجه به نکات بیشتر و متفاوتی باشند. از جمله بحث رازداری، زمینه بسیار تخصصی که ممکن است بسیار انحصاری و محدود به آن ها باشد و بسیاری موارد دیگر که با توجه به سابقه طولانی فعالیت در این حرفه با آن ها برخورد داشته ام. در این حالت لازم است که بر اساس نوع فعالیت، به آن نکات هم توجه کافی داشته باشند.

در طی سالیان متوالی حضور حرفه ای خودم در این حرفه شاهد بسیاری از کسب و کار هایی بوده ام که به دلیل انتخاب نادرست یک ارائه دهنده خدمات مالی معتبر و حرفه ای تا آستانه سقوط و انحلال هم پیش رفته اند.

البته با توجه به محدودیت زمان، در این گفتگو تنها سعی کردم که به نکات عمده و مهمی که قبل از محول نمودن امور مالی خود باید به آن توجه نمایید بپردازیم و امیداور هستم که برای خوانندگان شما مفید بوده باشد.

در نهایت نکته پایانی این که فراموش نکنید بخش مالی مانند قلب تپنده یک واحد اقتصادی عمل می کند که کوچکترین خللی در آن باعث زیان های بزرگ و گاهی واقعا جبران ناپذیر خواهد شد . همیشه به یاد داشته باشید که مهمترین راهگشای شما برای انتخاب یک ارائه دهنده خدمات مالی سابقه درخشان و اطمینان کامل از اعتبار، عملکرد و تخصص آن هاست.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها