رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562532

اسرار ناگفته از نیکولا تسلا!/ ماجرای درگیری بین تسلا و ادیسون چه بود؟

ساعت24-بحث این گزارش درباره زندگینامه نیکولا تسلا نیست، بلکه قرار است به موضوعات جنجالی تری بپردازیم.

خبر
html>

اول از همه بیایید به صورت خلاصه با نیکولا تسلا آشنا شویم.

نیکولا تسلا متولد ۱۰ جولای سال ۱۸۵۶ است که در دهکده‌ای به نام اسمیلیان که امروزه در کرواسی قرار دارد (در آن زمان، این دهکده در اختیار امپراتوری اتریش بود)، چشم به جهان گشود.

تسلا عناوین زیادی مانند مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک، فیزیکدان را از آن خود کرده بود و همچنین به او دانشمند آینده نگر هم میگفتند. البته حق داشتند؛ چیزهایی که او اختراع می‌کرد و یا درباره آن‌ها صحبت میکرد، حتی امروزه هم درک آن سخت است. از تئوریهایش در زمینه برق گرفته تا صحبت هایش درباره سفر در زمان!

همینقدر درباره زندگی تسلا بدانیم کافیست؛ چون اصلا بحث این گزارش درباره زندگینامه این شخص نیست و قرار است به موضوعات جنجالی تری بپردازیم!

ماجرای درگیری بین نیکولا تسلا و توماس ادیسون چی بود؟

با توماس ادیسون که همه شما آشنا هستید؛ ولی متاسفانه باید بگویم که توماس ادیسون، آن چیزی که مدارس به ما گفته نیست! حالا چرا؟

در آن زمان، یکی از بزرگترین نبردها، نبرد الکتریسیته بود که دو فرد پیشرو در این زمینه، نیکولا تسلا و آقای توماس ادیسون بودند. ادیسون به این دلیل که چندین سال زودتر از نیکولا تسلا فعالیت خودش را شروع کرده بود، در میان مردم محبوب‌تر و معروف‌تر بوده و همچنین به دلیل اختراع لامپ (که به اشتباه به نام او ثبت شد) توانست محبوبیتش را بیش از پیش کند.

تسلا طرفدار جریان متناوب (AC) و ادیسون طرفدار جریان مستقیم (DC) بود؛ و همین آغازی برای شروع یک جنگ تمام عیار بود!

البته اگر بخواهم خیلی خلاصه وار درباره AC و DC بگویم این است که AC نسبت به DC امنیت بالاتری دارد و همچنین عایق کمتری هم نیاز می‌شود و چندین مزیت دیگر که DC از آن‌ها بی بهره است.

تسلا توانست ثابت که جریان DC گران و ناکارآمد است و از آنجایی که ادیسون هم کلی بودجه از طرف سرمایه گذاران دریافت کرده بود، نمی‌توانست به همین راحتی پا پس بکشد. برای همین جنگ شروع شد!

توماس ادیسون با “جی پی مورگان” که یکی از سرمایه داران آن زمان ایالات متحده بود، شریک شد و از آن طرف هم تسلا شرکت خودشان را به همراهی “جرج وستینگهاوس” بنا نهاد. از آنجایی که طرح AC خیلی بهتر از طرح مورد حمایت ادیسون بود، تسلا توانست قراردادهای زیادی را به سمت خودش بکشد؛ اما…، اما یکدفعه چند نفر بر اثر طرح AC جانشان را از دست دادند.

همین اتفاق لازم بود تبلیغات‌های گسترده ادیسون بر علیه نیکولا تسلا شروع شود. تظاهرات عمومی، پیاده سازی ولتاژ بالا بر روی حیواناتی مانند فیل و در عجیب‌ترین آن، اختراع صندلی الکتریکی! ادیسون حتی یک اختراع به نام خودش ثبت کرد تا نیکولا را زمین بزند.

همین موضوع باعث شد تا خیلی از قراردادهایی که تسلا بسته بود، فسخ شود، مشتریان از او دور شوند، دیگر کسی با او همکاری نکند و هزاران مشکل دیگر….

برنده جنگ الکتریکی ادیسون بود یا تسلا؟
متاسفانه در این مورد حق به حقدار نرسید. البته درنهایت ادیسون شکست را به نحوه خودش پذیرفت؛ ولی چیزی نصیب نیکولا تسلا نشد. حالا چرا؟

تسلا درنهایت حق اختراع جریان متناوب را به وستینگهاوس واگذار کرد و ادیسون هم که بعدا نام شرکتش به جنرال الکتریک تغییر پیدا کرد، حق استفاده از این اختراع را از وستینگهاوس خواست و این می‌تواند به این معنا باشد که ادیسون فهمیده (که البته از قبل میدانسته) اختراع رقیبش از او بهتر است و شکست را درنهایت پذیرفت.

نیکولا تسلا و ماشین زمان
یکی از اختراعاتی که مردم به نیکولا تسلا نسبت میدهند، اختراع ماشین زمان است. حتی خود نیکولا تسلا هم یکبار گفته که در زمان سفر کرده. او اینگونه گفته:

«من می‌توانم گذشته، حال و آینده را در یک زمان ببینم! »

این حرف بسیار عجیب و غریب بوده و همین موضوع باعث شده تا طرفداران سفر در زمان، یک بهانه‌ای یا بهتر بگویم یک امیدی برای اثبات حرفشان داشته باشند.

طبق گزارشات منتشر شده، تسلا در سال ۱۹۸۵ توانست یک دستگاهی را با عنوان ماشین زمان اختراع کند که می‌توانست میدان‌های الکترومغناطیسی را تحت تاثیر قرار داده و زمان را عقب و جلو کند.

این اختراع هیچوقت ثبت نشد و همانطور که گفتیم فقط در حد یک حرف است. البته اینم بگویم که این اختراع، باعث شروع آزمایشات ترسناک فیلادلفیا شد که این موضوع خودش نیازمند یک مقاله‌ای جداگانه است.

نظر نیکولا تسلا درباره خدا
خیلی از شماها درباره این موضوع سوال کردید که نیکولا تسلا که دانشمندی برجسته بود، نظرش درباره خدا چیست؟ حتی بعضی از شماها هم گفته بودین که دین و مذهب تسلا چیست.

درواقع تسلا چیزی از خدا نگفته. فقط در اسناد و مدارک آمده که او در خانواده‌ای با مذهب (مسیحیت – ارتودوکسی) بزرگ شده؛ ولی وقتی بزرگ شده خود را تابع این دین نمیدانسته.

آینده نیکولا تسلا چگونه رقم خورد؟

نیکولا تسلا با وجود اینکه جنگ با ادیسون را پیروز شد، ولی باز هم بعد از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد و این در حالی بود که اختراعات او باعث پیشرفت‌هایی عظیمی در عرصه تکنولوژی شد. از اختراعات او می‌توان به سیم پیج تسلا و روشناسی بی سیم اشاره کرد.

اکثر اختراعات او برای نسل آینده بود و چیزی که او درباره آن صحبت میکرد، در مغز افراد آن دوره نمیگنجید. حتی امروزه بعضی‌ها ادعا میکنند که نیکولا تسلا با موجودات فضایی هم در ارتباط بوده و این موضوع را دلیل اختراعاتش می‌دانند.

نیکولا تسلا درنهایت در ۷ ژانویه سال ۱۹۴۳ در اتاق ۳۳۲۷ هتل نیویورکر جانش را از دست داد و جنازه اش ۲ روز بعد از مرگش، توسط خدمتکار هتل پیدا شد؛ و این بود پایان زندگی یک فردی که دنیا را تغییر داد!

بعد از اینکه نیکولا تسلا مُرد، شرکت و سازمان و آزمایشگاه و … مختلفی با نام او ثبت شد؛ ولی چه فایده؟!

نظر شما درباره تسلا چیست؟ به نظر شما در جنگ برق، حق با تسلا بود؟ آیا ادیسون حق او را خورده؟ در کامنت‌ها نظرات خودتان را برای ما بفرستید. ما همیشه منتظر نظرات خوب شما هستیم.

منبع:تن تاپ

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها