رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562764

۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شد

ساعت24- استاندار گلستان در جلسه امروز شورای برنامه ریزی و توسعه استان با بیان اینکه ۳۰ درصد از مساحت خلیج گرگان خشک شده است بر ضرورت اجرای طرح علاج‌بخشی خلیج تاکید کرد.

html>

هادی حق شناس ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که به موضوع بیابان‌زایی و اجرای طرح‌های کنترلی و مقابله‌ای با این پدیده اختصاص پیدا کرده بود، اظهار داشت: براساس آمار منابع طبیعی استان 300 هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد و با اینکه هر سال اعتباری برای مقابله با بیابان‌زایی در نظر گرفته می‌شود اما نیازمند توجه و اعتبارات بیشتری است.

وی گفت: بخشی از مناطق در شمال استان با توجه به وضعیت خاک، پوشش گیاهی فقیر و کاهش بارندگی و خشکسالی پتانسیل تبدیل شدن به بیابان را دارد و می‌تواند منشأ ریزگرد باشد.

استاندار گلستان در ادامه به موضوع خلیج گرگان اشاره کرد و افزود: خلیج گرگان وسعتی 400 کیلومترمربعی دارد که متأسفانه 30 درصد از آن خشک شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دست روی دست گذاشته شود و اقدامی صورت نگیرد، این خلیج به زودی خشک خواهد شد و به یکی از بزرگترین کانون‌های ریزگرد در شمال کشور تبدیل می‌شود.

حق شناس گفت: خشکی خلیج گرگان فقط به معنای نابودی این اکوسیستم نیست بلکه اثرات این خشک شدن که یکی از آنها پدیده ریزگردهاست، مناطق مسکونی را در شهرها و روستاهای استان‌های گلستان و مازندران تهدید می‌کند و حتی زندگی شهروندان در شهر گرگان نیز به مخاطره خواهد افتاد.

وی با تأکید بر اجرای طرح علاج‌بخشی خلیج گرگان افزود: سازمان محیط زیست به عنوان متولی مدیریت پدیده ریزگردها در کشور است و تلاش داریم با استفاده از منابع ملی سازمان و منابع استانی انتقال آب به خلیج گرگان و لایروبی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان تهدید شهرهای استان توسط ریزگردها را کاهش دهیم.

استاندار گلستان در بخش دیگر سخنانش با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی استان اظهار داشت: راه اندازی کارخانه‌های ریسندگی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی و رفع مشکلات برق و گاز و استفاده از تسهیلات آنان زمینه اشتغال, رونق تولید و افزایش حضور سرمایه گذاران در استان را فراهم می‌آورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها