رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563240

شناسایی ۸۵۰۰ دستگاه پوز در خارج از کشور/ دستگاه های پوز چگونه از کشور خارج شدند؟

ساعت24-معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: صاحبانی که دستگاه های پوز را در اختیار سایت های قمار بگذارند، در لیست سیاه شاپرک قرار می‌گیرند.

html>

مهران محرمیان در نشست خبری با موضوع اقدامات بانک مرکزی در راستای مقابله با درگاه‌های قمار و شرط‌بندی اظهار داشت: ٢٠ هزار حکم قضایی برای حساب‌ها و کارت‌های اجاره‌ای مرتبط با سایت‌های قمار صادر شده و به همین تعداد کارت و حساب مسدود شده‌ است.

مهم‌ترین بخش از اظهارات محرمیان را در ادامه می‌خوانید:

- در خصوص شناسایی دستگاه‌های پوز در خارج از کشور که تراکنش مشکوک دارند و در اختیار سایت‌های قمار قرار گرفته‌اند، قبل از سال ٩٨ که اقدامات گسترده بانک مرکزی در حوزه مبارزه با سایت‌های قمار و این جریان آغاز شود، دغدغه ما همین دستگاه‌های پوز خارج از کشور بود.

- در حوزه دستگاه‌های پوز نیاز اطلاعاتی از سازمان‌های دیگر اما این خواسته برآورده نشده است که البته با استفاده از رویکرد هوشمندسازی تراکنش‌های مشکوک دستگاه‌های پز را شناسایی کردیم.

- سامانه‌ای در بانک مرکزی فعال است که تمام دستگاه‌های پوز را رصد می‌کند و اطلاعات تک به تک این دستگاه‌های پوز را در اختیار داریم. اواخر سال ٨ هزار و ۵٠٠ دستگاه و پایانه مشکوک را شناسایی کردیم که برای ۴هزار و ۵٠٠ دستگاه به اطمینان رسیدیم و این میزان پوز قطع شد.

- در فروردین و اردیبهشت ٩٩ آمار تراکنش دستگاه‌های پوز خارج از کشور به شدت کاهش یافت.

- خروج دستگاه‌های پوز از کشور در حوزه وظایف بانک مرکزی نیست و گمرک باید در این باره اظهارنظر کند اما عمدتا دستگاه‌های پوز به طور قاچاق از کشور خارج می‌شوند اما به هر طریقی که از کشور خارج شده باشد با اولین تراکنش در خارج از کشور شناسایی و قطع خواهد شد. اینکه پی اس پی ها از این تخلف آگاهی داشته باشند یا نه، ربطی به بانک مرکزی ندارد و اگر واکنشی نسبت به تراکنش دستگاه‌های پوز خارج کشور نشان ندهند، جریمه خواهند شد.

- صاحبانی که دستگاه های پوز را در اختیار سایت های قمار بگذارند، در لیست سیاه شاپرک قرار می دهند. نمی‌گوییم تمام پوزهایی که در خارج از کشور هستند در اختیار سایت‌های قمار قرار گرفته اند اما هر پایانه‌ای که خارج از کشور تراکنش داشته باشد از نظر ما غیرمجاز است و مسدود می‌شود. اما آن مغازه دار یا حتی نانوایی که دستگاه پوز خود را در اختیار سایت قمار قرار می‌دهد در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

- پس از آغاز اقدامات بانک مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌ها برای مبارزه با سایت‌های قمار، کارت‌های اجاره به شدت کاهش یافت چراکه به سرعت با تراکنش‌های مشکوک شناسایی شدند و در حال حاضر کارت اجاره‌ای و کارت به کارت مورد استفاده در سایت‌های قمار شاهد کاهش ۶٠ درصدی بودیم.

محرمیان ادامه داد: همچنین تاکنون ١١ هزار درگاه مشکوک و غیرمجاز شناسایی و از دسترس خارج شده‌ است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها