رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563318

تولیدکنندگان و فروشندگان نوشت‌افزار ایران در مرز ورشکستگی

ساعت 24 - کرونا یا تورم؟ رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر از کاهش ۸۰درصدی فروش نوشت‌افزار خبر داده و علت این رکود را شیوع کرونا و توقف آموزش حضوری دانسته است. خانواده‌ها اما سرسام گرانی و جیب‌ خالی والدین را یادآوری می‌کنند.

html>

در ‌آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کسادی بی‌سابقه بازار لوازم تحریر، واحدهای کوچک صنفی ایران را به بدهکارانی بزرگ مبدل کرده و تولیدکنندگان را به مرز ورشکستگی کشانده است. روشندگان لوازم تحریر می‌گویند حجم خریدهای مردم به شدت پایین آمده و بازار دفتر و مداد و خودکار و کلاسور در رکود مطلق است. موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار نیز اعلام کرده که تولید به شدت کم شده اما انبارهای کارخانه‌ها دچار انباشت هستند زیرا اقلام قبلی روی دست‌شان مانده است.خبرگزاری ایرنا به نقل از فرزانیان نوشت: «به طور معمول در شهریورماه خانواده‌ها اقدام به خرید اقلام تحصیلی می‌کردند و این دوره زمان اوج فروش سالانه بود اما از سال گذشته شاهد رکودی هستیم که ادامه دارد.»فرزانیان ابراز امیدواری کرده است که مدرسه‌ها بازگشایی شوند تا آموزش حضوری به رونق فروش نوشت افزار کمک کند.اما مصرف‌کنندگان مسئله را تنها ناشی از آموزش آنلاین و بسته بودن مدارس نمی‌دانند و به تقابل گرانی و تقاضا اشاره می‌کنند. نگاهی به قیمت‌ها نشان می‌دهد که بهای خودکار یا جامدادی سه تا چهار برابر قبل شده است. لوازم تحریر ارزان‌تر کیفیت ندارد و خرید انها به معنای دور ریختن پول است، در عین حال نوشت افزار خارجی هم کمیاب است و هم بسیار گران.لوازم تحریر و نوشت افزار خارجی در گروه ۲۷ کالایی قرار دارد که واردات آنها ممنوع شده است.

جهش قیمت و افت کیفیت

هم‌زمان با ممنوعیت واردات، بازار لوازم تحریر بنجل و تقلبی رونق دارد. دست‌اندرکاران این صنف می‌گویند ۹۵درصد نوشت‌افزارهای وارداتی، چینی و درجه سه هستند. طبق اطلاعات فروشندگان لوازم التحریر، قیمت‌ها به نسبت شهریور سال گذشته دو برابر شده‌اند و نسبت به بهار ۴۰ تا ۴۵درصد افزایش داشته‌اند.والدین دانش آموزان می‌گویند ناچارند در زمان خرید، به یک الی دو خودکار و دفترچه اکتفا کنند هر چند بچه‌ها درکی از گرانی و کمبود ندارند. بسیاری خانواده‌ها در حالی زیر فشار گرانی نوشت‌افزار هستند که دچار مشکلات معیشتی ناشی از کرونا نیز شده‌اند. یک شهروند بیجاری به "کرد تودی" گفته است: «خریدهای امسال برای فرزندانم سخت است؛ مثلا قیمت مداد ساده از ۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. اما بچه‌های من گرانی و ارزانی نمی‌شناسند بلکه می‌خواهند همه چیز را داشته باشند...»

عرضه‌کنندگان لوازم تحریر گفته‌اند که از جنب و جوش بازار، فقط شلوغی مغازه‌ها نصیب فروشندگان شده است.

واحدهای صنفی در اغما

آموزش و پرورش در این میان حق توزیع کتب درسی را از کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزار فروشی‌ها گرفته است. مغازه‌داران می‌گویند با این تصمیم، ۲۰هزار کتابفروش در سطح کشور بدون دلیل قانع کننده نادیده گرفته شده‌اند در حالی که این کار می‌توانست کمکی برای گردش این واحدهای صنفی در کسادی دوران کرونا باشد.در این میان، جعفر قادری، نایب رئیس "کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس" از برگزاری جلساتی برای حل مشکلات صنف نوشت‌افزار خبر داده و پیشنهاد کرده است، اقلام موجود در انبارها صادر شوند. او افزوده که دولت می‌تواند با خرید از تولیدکنندگان و فروشندگان و تزریق کالاها به واحدهای اداری، کمکی به آنها بکند.موسی فروزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت افزار نیز با اشاره به کاهش مصرف لوازم تحریر همیشگی در ادارات، تاکید کرده که اگر دولت برخی اقلام را از تولیدکنندگان می‌خرید و دپو می‌کرد، مسکنی برای آنها بود. او راه نجات را بازگشایی مدارس دانسته اما هم‌زمان هشدار داده است که اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرند، این صنف ورشکسته خواهد شد.وزارت آموزش و پرورش در فاصله دو روز مانده به اول مهر هنوز تصمیم قطعی را برای بازگشایی حضوری مدارس نگرفته است. علت آن، تغییر پیوسته وضعیت در شهرها و مناطق قرمز و نارنجی است. بر همین اساس، شیوه‌نامه‌هایی برای تعامل مدیران و آموزگاران با دانش آموزان بر حسب وضعیت هر شهر در دست تهیه است. اعلام شده که در شهرهای پرخطر کماکان اموزش مجازی از طریق شبکه شاد جریان خواهد داشت و این در حالی است که دستکم سه و نیم میلیون نفر از فرزندان خانواده‌های کم درآمد یا ساکنان مناطق محروم، از دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند و اتصال به این شبکه محرومند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها