رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563743

عمران خان: باید دولت طالبان را تقویت و تثبیت کنیم

ساعت24-عمران خان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پاکستان را قربانی ناسپاسی آمریکا و استاندارد دوگانه بین‌المللی خواند و گفت: باید دولت طالبان را تقویت و تثبیت کنیم.

html>

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی از قبل ضبط شده‌اش برای هفتاد ششمین مجمع عمومی سازمان ملل، طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل تغییرات آب و هوایی، اسلام هراسی جهانی و غارت کشورهای در حال توسعه توسط نخبگان فاسد، پیامدهای مداوم همه‌گیری کرونا و لزوم دستیابی به توسعه پایدار برای همه را مورد بررسی قرار داد.

نخست وزیر پاکستان گفت: این روزها بنا به دلایلی پاکستان مسئول رخدادهای اخیر افغانستان دانسته شده است. از این منظر، من می‌خواهم همه بدانند کشوری که بیشتر از همه آسیب دیده است البته به غیر از افغانستان، پاکستان بود. ما پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به جنگ علیه تروریسم ایالات متحده پیوستیم.

وی ادامه داد، کمک پاکستان به آمریکا باعث کشته شدن ۸۰ هزار پاکستانی و باعث درگیری‌ها و اختلافات داخلی شد، در حالیکه ایالات متحده حملات هواپیماهای بدون سرنشین را انجام می‌داد. خوب در پایان چه چیزی شنیدیم؟ یکسری نگرانی‌ها در آمریکا درباره مترجم‌ها و افرادی که در داخل افغانستان به نیروهای آمریکایی کمک کردند، وجود داشت و اینکه چطور آنها را از افغانستان خارج کنند. پس وضعیت ما چه می‌شود؟ دریغ از یک قدردانی، فقط پاکستان را مقصر جلوه دادند.

او همچنین نسبت به پیامدهای جدی تسلط طالبان بر افغانستان نه فقط برای همسایگان این کشور بلکه برای کل جهان هشدار داد و گفت: فقط یک راه وجود دارد. ما باید دولت کنونی افغانستان را تقویت و تثبیت کنیم. اگر جامعه جهانی به طالبان انگیزه بدهد تا به حقوق بشر احترام بگذارند ، تروریست‌ها را از خاک خود دور نگه دارند و یک دولت فراگیر داشته باشند ، برای همه یک وضعیت برد-برد خواهد بود.

وی تاکید کرد:این یک زمان حساس برای افغانستان است. آنجا نیاز به کمک است. کمک های بشردوستانه باید فوراً ارائه شود. در واقع بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، نیمی از مردم افغانستان در حال حاضر آسیب پذیر هستند و تا سال آینده تقریباً ۹۰ درصد مردم آنجا زیر خط فقر خواهند بود.

خان با اشاره به "اقدامات جسورانه" دبیرکل سازمان ملل متحد ، از رهبران جهانی خواست "جامعه بین المللی را بسیج کرده و در این مسیر حرکت کنند".

نخست‌وزیر پاکستان گفت که جهان با چالش سه‌گانه پاندمی کرونا، بلایای اقتصادی و شرایط اضطراری آب و هوایی روبرو است.

وی تاکید کرد: این ویروس بین ملت‌ها و مردم تبعیض قائل نمی‌شود. همچنین فجایع ناشی از الگوهای نامشخص آب و هوا؛ این تهدیدات مشترک نه تنها شکنندگی سیستم بین‌المللی را آشکار می‌کند بلکه" وحدت بشریت "را نیز برجسته می کند.

نخست وزیر پاکستان بر لزوم" استراتژی جامع "شامل ارائه واکسن، تامین مالی کشورهای در حال توسعه ؛ استراتژی‌های سرمایه‌گذاری برای کاهش فقر ، ایجاد شغل ، ایجاد زیرساخت‌های پایدار و ایجاد شکاف دیجیتالی تاکید کرد

وی همچنین با توصیف اسلام هراسی به عنوان یک "پدیده مخرب" که باید به طور جمعی با آن مبارزه کرد گفت: به اسلام هراسی پایان دهید.

او از تمایل ناسیونالیست‌های بیگانه هراس و خشن و همچنین گروه‌های تروریستی و افراطی پس از ۱۱ سپتامبر برای هدف قرار دادن مسلمانان صحبت کرد. در مقابل این زمینه ، وی از دبیرکل خواست تا در زمینه مقابله با ظهور اسلام هراسی و همزمان ترویج هماهنگی بین ادیان ، گفتگوی جهانی انجام دهد.

وی تأکید کرد که "بدترین و گسترده‌ترین شکل" اسلام هراسی"اکنون در هند حاکم است" و گفت: Hindutva ideology (دیدگاه‌های هندی افراطی) که توسط دولت فعلی تبلیغ می‌شود"رژیمی از ترس و خشونت" را علیه ۲۰۰ میلیون جمعیت مسلمان هند اعمال می‌کند.

نخست وزیر پاکستان اظهار داشت که"پاکستان خواهان صلح با هند ، مانند همه همسایگانش" است ، اما صلح پایدار "منوط به حل اختلاف جامو و کشمیر است".

وی خاطرنشان کرد که پاکستان"پرونده مفصلی در مورد نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی هند"در منطقه ارائه کرده است. وی گفت: این وظیفه بر دوش هند است که یک محیط مساعد برای تعامل معنادار و نتیجه گرا با پاکستان ایجاد کند. به ظلم و نقض حقوق بشر علیه مردم کشمیر پایان دهد و تغییرات جمعیتی در سرزمین اشغال شده را معکوس کند.

نخست وزیر پاکستان درباره حمایت‌های جامعه جهانی از هند نیز گفت: متاسفانه رویکرد جامعه بین‌المللی به نقض حقوق بشر کاملا انتخابی و گزینشی است. ملاحظات ژئوپلیتیک یا منافع تجاری، اغلب قدرت‌های بزرگ را وادار می‌کند که از تخلفات کشورهای وابسته خود چشم پوشی کنند.

عمران خان همچنین در گفتگویی با نشریه نیوزویک گفت که ایالات متحده باید برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و پیش‌گیری از رشد تروریسم، با طالبان همکاری کند.

در این گفتگو که از طریق ایمیل انجام شده، عمران خان می‌گوید: طالبان قطعا دولت دائمی‌تری اعلام خواهند کرد. پاکستان متعهد به تعامل با حکام دوفاکتوی افغانستان است تا از فروپاشی اقتصادی و انسانی، و ظهور دوباره تروریسم در این کشور همسایه جلوگیری کند.

به گفته نخست وزیر پاکستان، وقتی دولت مرکزی کابل حاکمیت خود را بر سراسر کشور اعلام کند، قانونا باید به رسمیت شناخته شود. اما پاکستان ترجیح می‌دهد در زمینه شناسایی دولت جدید، به تصمیم مشترکی با دیگر همسایگان افغانستان برسد.

عمران خان می‌گوید که اسلام‌آباد خواهان رویکردی فراگیر و نه گزینشی از سوی طالبان است تا تهدید تروریسم در خاک افغانستان خنثی شود.

او می‌افزاید: امید ما این است که افغانستان از طریق کمک‌های انسان‌دوستانه، حمایت اقتصادی، ارتباط با جهان و اجرای طرح‌های زیربنایی، به ثبات برسد. آمریکا، چین و روسیه همه باید در آرام‌سازی و بازسازی افغانستان نقش داشته باشند.

به گفته عمران خان، هم پاکستان و هم ایالات متحده باید جلوی تروریسمی را که پایگاهش در خاک افغانستان است بگیرند. برای رسیدن به این هدف، باید برای ایجاد ثبات در افغانستان همکاری کرد و این از راه فرونشاندن بحران انسانی در آن کشور و حمایت از احیای اقتصاد آن امکانپذیر است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها