رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563747

اردوغان: هیچ کشوری نباید در خرید تجهیزات دفاعی ما دخالت کند

ساعت24-رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوال شبکه آمریکایی که آیا باز هم از روسیه سامانه دفاعی می‌خرید گفت، هیچ کشوری در هیچ سطحی نباید و نمی‌تواند در خرید تجهیزات دفاعی ما مداخله کند.

html>

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا از تصمیم آنکارا برای خرید بیشتر سامانه دفاعی اس-400 از مسکو خبر داد.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترکیه قصد دارد سامانه‌های دیگری از روسیه خریداری کند گفت: در آینده هیچ کس نمی‌تواند در اینکه ما می‌خواهیم چه سامانه‌های دفاعی بخریم دخالت کند هیچ کشوری و در هیچ سطحی. هیچ کس نباید مداخله کند و فقط این ما هستیم که درباره آن تصمیم می‌گیریم. و بله ما قصد داریم باز هم سامانه اس-400 بخریم.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد، من همه چیز را به رئیس جمهور آمریکا توضیح دادم ما تصمیم گرفته بودیم جنگنده‌های اف-35 بخریم و 1.4 میلیارد دلار هم پرداخت کردیم. ما همچنین درخواست کردیم تا سامانه دفاع هوایی پاتریوت بخریم اما این درخواستها رد شد. شما به ما پاتریوف ندادید بنابراین ما تجهیزات دفاعی خود را از کشورهای دیگر می‌خریم. هیچ کس هم نمیتواند در آن دخالت کند.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، رجب طیب اردوغان ادامه داد، من مطئنم که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هر دو با موضع وی موافق هستند.

اردوغان در پاسخ به این سوال که آیا بعد از این(خرید تجهیزات دفاعی از روسیه) آمریکا می‌تواند به آنکارا اعتماد کند نیز گفت: این پاسخ من است؛ چه کسی تهدیدهای امنیتی ما را پاسخ می‌دهد؟ ما چه تدابیری در قبال خطرات امنیتی باید اتخاذ کنیم؟ آیا باید منتظر انتقال تجهیزات برای دفاع از خود از کشوری باشیم که درخواستهای ما را رد کرده است؟

آمریکا و ترکیه طی چند سال گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله خرید همزمان جنگنده‌های اف-35 و سامانه موشکی اس-400 اختلاف داشته‌اند. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه امنیت جنگنده‌های اف-35 را به خطر می‌اندازد.

آمریکا ادعا می‌کند که سیستم دفاعی اس-400 با استانداردهای ناتو ناسازگار است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها